تکنولوژی نرم افزار و اپلیکیشن

ترفند جلوگیری از جاسوسی در تلگرام

ترفند جلوگیری از جاسوسی در تلگرام

[caption id="attachment_7067" align="aligncenter" width="1536"]Security concept[/caption]

به تازگی روش‌هایی برای دسترسی به اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در حال رواج یافتن است که شخص مقابل را قادر به خواندن تمام پیام‌های شما در این اپلیکیشن‌ها خواهد کرد. برای آگاهی از نحوه‌ی جلوگیری از این موضوع با پیشگام دو همراه باشید.

همانطور که گفته شد با این روش ها، امکان دسترسی به لیست چت و پیام‌های رد و بدل شده‌ی شما با دوستانتان امکان پذیر خواهد شد که روش اول مختص به تمام اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، و روش دوم برای اپلیکیشن تلگرام قابل استفاده خواهد بود که البته جای نگرانی نیست، چرا که در هر دو روش، راه حلی برای مقابله و جلوگیری از چنین امری وجود دارد و ما نیز امروز در زومیت شما را از این موارد با خبر خواهیم کرد. هر دو روش ذکر شده، تنها در صورت غفلت خود کاربر قابل انجام است و در صورتی که با رعایت موارد زیر تمام جوانب را در نظر بگیرید، هیچ گاه دچار چنین جاسوسی‌هایی که اغلب از سوی آشنایان انجام می‌گیرد نخواهید شد.

روش اول:

روش اول که به نوعی برای تمام اپلیکیشن‌های پیام رسان داخلی و خارجی قابل استفاده است، لاگین شدن به اکانت شما از طریق گوشی‌های دیگر یا نسخه‌ی کامپیوتری برنامه‌های پیام رسان است. برای مثال اگر شخصی برنامه‌ی وایبر یا... را نصب کند و شماره‌ی شما را در آن وارد کند، یک کد تایید به خط شما ارسال خواهد شد که اگر فرد مقابل به هر طریق به این کد دسترسی پیدا کند، می‌تواند از طریق گوشی خود به طور کامل به اکانت شما دسترسی داشته باشد و علاوه بر آنکه لیست پیام‌های رد و بدل شده‌ی شما را مشاهده خواهد کرد، امکاناتی همچون ارسال پیام و مشاهده‌ی لیست دوستان نیز در دسترس وی قرار خواهد گرفت. برای مثال زمانی که گوشی خود را برای تعمیر به یک مغازه‌ی موبایل فروشی تحویل می‌دهید، یا زمانی که شخصی قصد ارسال برنامه یا عکس به شما را دارد و شما به همین منظور گوشی خود را به وی می‌دهید، موقعیت‌های بسیار ایده‌آلی برای چنین افرادی خواهد بود که در همان زمان، شماره‌ی شما را در گوشی خود وارد کرده و به محض دریافت کد ارسالی، آن را از گوشی شما خذف کنند و به همین ترتیب بدون آنکه متوجه این موضوع شوید، اکانت شما در گوشی دیگری نیز فعال شده و به راحتی امکان دسترسی آن شخص به اطلاعات شما ممکن خواهد شد. همچنین کاربرانی که اطلاعات چندانی نیز از گوشی‌های هوشمند ندارند گاهی پیامک ها، یا پیام‌هایی حاوی کد دریافت می‌کنند که به دلیل عدم اطلاع کافی، از شخصی دیگر درباره‌ی آن سوال می‌کنند و با این کار حریم شخصی خود را از بین می‌برند.

راه حل برای تلگرام:

ابتدا به Setting تلگرام رفته و با لمس گزینه‌ی Privacy به تنظیمات خصوصی اکانت وارد شوید. در این بخش با ورود به Activate Session تمام کامپیوترها و گوشی‌هایی که قادر به استفاده از اکانت شما هستند به نمایش گذاشته خواهد شد. دقت کنید که وجود بیش از یک مورد در این بخش لزوما نشانه‌ی وجود شخص دومی در اکانت شما نیست و در بسیاری از مواقع، موارد موجود در این بخش به کامپیوترهایی که خود شما از آن‌ها برای لاگین شدن استفاده کرده اید اختصاص دارد. تاریخ آخرین استفاده از هر کدام از موارد موجود نیز در جلوی آن‌ها ثبت شده است که می‌توانید با بررسی آن‌ها و یادآوری آنکه آخرین بار کی از رایانه برای لاگین کردن استفاده کرده‌اید، به وجود یا عدم وجود شخص دومی پی ببرید. در هر صورت اگر حس می‌کنید که موارد ثبت شده توسط شما نبوده، یا بوده اما دیگر به آن‌ها نیازی ندارید می‌توانید با کلیک روی گزینه‌ی Terminate تمام اتصال‌های دیگر به جز گوشی فعلی خود را، متوقف کنید.

 

دیگر اپلیکیشن‌ها:

متاسفانه اپلیکیشن‌های پیام رسان دیگر دارای چنین ابزاری مانند تلگرام نیستند و تنها راه، پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی است. پیشنهاد می کنیم به هیچ وجه گوشی خود را به شخص دیگری نسپارید و در صورت لزوم نیز، خودتان بالای سر او باشید تا به هیچ طریقی فرصت انجام چنین عملی را نداشته باشد. 

 روش دوم:

روش دوم که فعلا مخصوص به اپلیکیشن تلگرام بوده و ممکن است در آینده نیز برای اپلیکیشن‌های دیگر عرصه شود، یک اپلیکیشن جاسوسی است که بعد از نصب در گوشی شما، تمام پیام‌های ارسالی و دریافتی شما را به ایمیل مشخص شده در آن ارسال خواهد کرد. انجام این روش نسبت به روش قبل، به زمان بیشتری نیاز دارد چرا که شخص مقابل نیاز دارد تا یک برنامه‌ی بخصوص را برای شما بفرستد، و بعد از نصب آن، اطلاعات ایمیل خود را در آن وارد کند تا پیام‌های شما برای او ارسال شود. راه مقابله با این روش، پیدا کردن اپلیکیشن مذکور، و حذف آن از گوشی است. این اپلیکیشن که با نام گمراه کننده‌ی Setting در گوشی شما نصب خواهد شد، به آسانی چند کلیک قابل شناسایی و حذف خواهد بود.

راه حل:

برای حل این مشکل به تنظیمات گوشی مراجعه کنید و بعد از باز کردن بخش Application Manager به تب ALL بروید. در این لیست به دنبال اپلیکیشنی با نام Setting بگردید و وارد آن شوید. دقت کنید که اپلیکیشن‌هایی که به طور حقیقی به Setting گوشی مربوط هستند فاقد گزینه‌ی Unistall خواهند بود. به این ترتیب اگر اپلیکیشنی با عنوان Setting در گوشی خود پیدا کردید که دکمه‌ی Uninstall در آن وجود داشت، سریعا اقدام به حذف آن کنید. البته در برخی موارد می‌توانید قبل از حذف، با ورود به آن و مشاهده‌ی ایمیل وارد شده، شانسی برای شناسایی فردی که اقدام به نصب آن در گوشی شما کرده است داشته باشید.

نکته: روش دوم، یک روش جدید بوده و  ممکن است به مرور با انتشار روش‌های جلوگیری از آن، نام آن نیز از Setting به چیز دیگری تغییر کند. با این حال جای نگرانی نیست چرا که احتمال آنکه به این زودی قربانی این روش جدید شده باشید کم است و برای آینده نیز کافی است از این پس، به طور کامل مراقب گوشی خود باشید و آن را بدون نظارت شخصی خودتان، به اشخاص دیگر نسپارید. کاربران حرفه‌ای‌تر نیز می‌توانند با رمزگذاری بر روی عملیات نصب برنامه، به طور کامل خود را از چنین نگرانی‌هایی رها سازند.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل