اپلیکیشن اندروید آموزش کامپیوتر و موبایل

قابلیت های منحصر به فرد اندروید مارشمالو

قابلیت های منحصر به فرد اندروید مارشمالو

کاربران سیستم عامل اندروید اکنون می توانند قابلیت منحصر به فرد نسخه جدید را در گوشی های تازه عرضه شده نکسوس 5x و نکسوس 6p تجربه کنند و البته تمامی این قابلیت های جدید، به زودی به گوشی های دیگر نیز راه پیدا خواهند کرد. در ادامه به بخش اول قابلیت های منحصر به فرد اندروید مارشمالو خواهیم پرداخت.

 

عرضه سالیانه سیستم عامل ها همواره یک مشکل اساسی را در ذهن توسعه دهندگان ایجاد می کرده و آنها پس از عرضه هر سیستم عامل جدید، از خود سوال می کنند که چه به سر نسخه بعدی خواهد آمد؟ هر ساله سوال بزرگ ایجاد تغییر و ارایه قابلیت های جدید، ذهن توسعه دهندگان را به خود مشغول می کند و آنها سعی دارند بهبودهای کاربردی و معنا داری را به سیستم عامل ها اضافه کنند. بنابراین می توان گفت هر کدام از بروزرسانی های اندروید که به صورت سالیانه به کاربران عرضه می شود، حجم وسیعی از قابلیت ها و بهبودهای نرم افزاری را در خود جای می دهند. اکنون نوبت به اندروید نوپای مارشمالو رسیده تا ویژگی های جدیدش را به رخ سایر رقیبان بکشاند.

 

قابلیت Now on Tap گوگل

مهمترین بخش اندروید مارشمالو و بزرگترین بهبود نرم افزار این نسخه، قابلیت Now on Tap است. این قابلیت به کاربران اجازه می دهد تا بدون نیاز به کپی کردن متن، اطلاعات مورد نیاز خود را به سرعت از روی صفحه به دست بیاورند. ایده اولیه حضور این قابلیت، نیاز هر روزه ما به کپی و پیست کردن اطلاعات در میان اپلیکیشن هاست. گوگل در این نسخه تلاش کرده تا راه حلی برای این کاربری هر روزه بیابد و با حضور مستقیم بر روی صفحه، لینک های سریع و راه های استفاده از اطلاعات به دست آمده را بدون واسطه به کاربران ارایه دهد. برای مثال تمامی مسیر یابی ها، اطلاعات جستجوها و حتی رزرو میز شام و بلیط و ... می توانند مستقیماً از طریق یک صفحه انجام شود و دیگر نیازی به باز کردن اپلیکیشن های دیگر ندارید. این قابلیت هنوز به اندازه کافی پخته نشده است و با اضافه شدن ویژگی های جدیدتر، روز به روز پیشرفته تر خواهد شد. کاربران اندرویدی باید کمی زمان به این قابلیت نو ظهور و کاربردی بدهند تا بتواند پاسخگوی تمامی نیازهایشان باشد.

 

Doze

 

Doze یک قابلیت جدید برای داشتن یک خواب نیمروز راحت نیست بلکه می تواند تمامی نگرانی های شما را برای ذخیره باتری در طول روز و شب برطرف کند و دیگر نیازی نیست که به فکر هدر رفتن باتری گوشی بدون استفاده خود باشید. گوگل با استفاده از سنسورهای داخلی در گوشی های مارشمالویی شما می تواند تشخیص دهد که دستگاه شما دقیقاً در چه زمانی های بدون استفاده است و بنابراین می تواند سریع تر از گذشته، اپلیکیشن را به حالت Sleep دربیاورد. با وجود این قابلیت، زمان هایی که گوشی به صورت مستقیم توسط شما استفاده نمی شود، شارژ باتری نیز هدر نخواهد رفت. در تست اخیری که از گوشی های مجهز به قابلیت Doze انجام شده، طول عمر باتری به شکل خیره کننده ای مدیریت شده و می توان در هنگام خاموش بودن گوشی ها مطمئن بود که باتری ها نا خودآگاه و بدون استفاده هدر نخواهند رفت.

 

New Sharing Dialog

قابلیت به اشتراک گذاری در سیستم عامل های اندرویدی از هر قابلیت دیگری مفید تر است و این قابلیت در اندروید مارشمالو نیز گسترش چشم گیری داشته است. متن به اشتراک گذاری که پایین صفحه نمایش داده می شود اکنون می تواند اپلیکیشن هایی که بیش از همه به اشتراک گذاشته شده اند را اولویت بندی کند. بنابراین اپلیکیشن هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام و Hangouts که بیش از همه برای به اشتراک گذاری اطلاعات استفاده می شود در ابتدای لیست قرار خواهند گرفت. این قابلیت باعث می شود دیگر به یک لیست بلند بالا که مجبورید آن را به پایین بکشید تا هر بار اپلیکیشن مورد نظر خود را انتخاب کنید، منتقل نشوید و اپلیکیشن های بیشتر استفاده شده را در ابتدای لیست مشاهده کنید. به علاوه این اولویت بندی در نمایش اپلیکیشن های پرکاربرد، کاربران اندرویدی اکنون می توانند نام مخاطبینی که بیشتر از همه به اشتراک گذاری فایل با آنها پرداخته اند را در همین لیست مشاهده کنند. با این وجود دیگر نیازی به باز کردن اپلیکیشن و انتخاب نام مخاطب مورد نظر ندارید و همه راه حل ها در یک صفحه و در یک کلیک نهفته است.

 

یکپارچه سازی عمیق صوتی

در برخی شرایط خاص مانند رانندگی، شنا، آشپزی و... کاربران به استفاده از گوشی های خود نیاز پیدا می کنند اما در واقع نمی توانند از دست های خود استفاده کنند. گوگل نیز مانند موتورولا که روی Moto Voice وقت زیادی صرف کرده تا بتواند به کاربران خود خدماتی را ارایه دهد که سایر تولید کنندگان نتوانسته اند، سعی کرده روی یکپارچه سازی عمیق تر سیستمی Google Now کار کند. این قابلیت اکنون می تواند اپلیکیشن های مورد علاقه کاربران را نیز باز کند. برای مثال اگر از Google Now بخواهید که موسیقی پخش کند، اپلیکیشن موسیقی مورد علاقه شما سوال خواهد که چه آهنگی را برایتان پخش کند.

 

پشتیبان گیری از اپلیکیشن ها

اپلیکیشن ها اکنون می توانند در Google Cloud ذخیره شوند و برخی از کدهای توسعه دهندگان را نیز به همراه داشته باشند. این بدان معنی ست که با در دست گرفتن یک گوشی جدید می توانید تمامی اپلیکیشن های قبلی خود را به آن منتقل کنید و همه اطلاعات آنها را بازگردانید. از این پس تمامی اطلاعات مانند تماس ها، اپلیکیشن ها، تنظیمات و... در میان دو گوشی به اشتراک گذاشته می شود و هیچ یک از آنها آسیب نخواهد دید.

 

گزینه بازگردانی جدید

تنظیم دوباره یک گوشی نو کار دردآوری ست اما با وجود اندروید مارشمالو، اکثر گوشی ها قادرند اطلاعات را بدون اتصال هیچ سیمی از یک گوشی به گوشی دیگر منتقل کنند. با شروع تنظیمات اولیه، همانطور که بروزرسانی تمامی اپلیکیشن های نصب شده آغاز خواهد شد، تمامی حساب های کاربری و اطلاعات اپلیکیشن ها نیز از گوشی قدیمی به گوشی جدید منتقل می شود. تست های اولیه این قابلیت در گوشی های جدید نکسوس نیز به خوبی پیش رفته و نشان می دهد انتقال اطلاعات بین دو گوشی اندرویدی (حتی با یک نسخه غیرهمسان) کار آسانی خواهد بود.

 

حافظه انعطاف پذیر

گوگل پیش از این نیز قابلیت پشتیبانی از SD Card را برای کاربران خود فراهم کرده بود اما این بار با یک قابلیت خارق العاده توانسته پشتیبانی قوی تری را از خود به نمایش بگذارد. در نسخه ها قدیمی اندروید، کاربران قادر بودند حافظه داخلی دستگاه خود را ارتقاء دهند و اپلیکیشن ها بسته به نسخه سیستم عامل به حافظه داخلی منتقل می شدند. اما روند برای کاربران بسیار گیج کننده بود چرا که تشخیص اپلیکیشن های موجود در گوشی و یا حافظه داخلی نیز کار دشواری به حساب می آمد. گوگل اکنون توانسته اندروید را طوری تغییر دهد که حافظه داخلی را نیز مانند حافظه گوشی شناسایی کند تا کاربران دیگر بین فایل های دو بخش مختلف گم نشوند. به علاوه با این قابلیت، تمامی اطلاعات ذخیره شده روی حافظه داخلی نیز رمز گذاری می شود و اگر کارت حافظه خود را به هر دلیلی گم کنید، اطلاعات شخصی شما محفوظ می ماند.

 

رمزگذاری پیش فرض

همانطور که پیش تر در تک شات خواندید، اندروید مارشمالو قابلیت رمزگذاری و انتقال اطلاعات را به صورت پیش فرض انجام می دهد. این اقدام سرعت حافظه گوشی را در تست های سرعت کاهش داده است اما تولید کننده ها قصد دارند با پیدا کردن یک راه حل سخت افزاری اختصاصی، سرعت این روند را افزایش دهند. هر چند تفاوت قابل لمسی بین سرعت یک گوشی رمز گذاری شده با یک گوشی رمز گذاری نشده وجود دارد اما این تاکید امنیتی باعث می شود تا اطلاعات شخصی شما در صورت سرقت در امان بماند.

پشتیبانی رسمی از اثر انگشت

پشتیبانی از اسکنرهای اثر انگشت مدت های زیادی در اکثر گوشی های اندرویدی وجود داشته اند. برای مثال شرکت هایی مانند سامسونگ ، موتورولا و سایر شرکت ها از حسگرهای اثر انگشت پشتیانی میکنند و اعلام عرضه رسمی اسکنر اثر انگشت توسط گوگل باعث شد محدودیت استفاده از ویژگی های فراوان اثر انگشت در سیستم عامل کنار رود. اکنون با پشتیبانی سیستم عاملی گوشی های اندرویدی از اسکنر اثر انگشت، کاربران می توانند قفل گوشی ها را به راحتی باز کنند و اطلاعات خود را ثبت کنند و یا به پرداخت های موبایلی بپردازند. ذخیره سازی آثار انگشت در یک حافظه امن در سطح سیستم عامل می تواند بیشتر از پیش از اطلاعات شما پشتیبانی کند.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل