تکنولوژی برنامه نویسی

نکاتی برای طراحی و توسعه موبایل اپلیکیشن ها

نکاتی برای طراحی و توسعه موبایل اپلیکیشن ها

داشتن دیزاین خوب برای هر اپلیکیشنی چه دسک تاپ و چه موبایل اپلیکیشن ها ضروری است ولی در طراحی اپلیکیشنهای موبایلی بدلیل محدود بودن به صفحه نمایش های کوچکتر و سایر محدودیت هایی که کاربران با ان روبرو هستند ، دیزاین قوی بسیار حیاتی تر است و می تواند این محدودیت را برطرف کند. از طرفی تمرکز برروی اینترفیس موبایل اپلیکیشن ها به عنوان بخش کلیدی در بهبود تجربه کاربری کاربرانی است که اپلیکیشن شما را استفاده می کنند.

گرایش mobile-first  یکی از گرایشات محبوب در میان طراحان تجربه ی کاربری(ux) و طراحی و توسعه اپلیکیشن ها محسوب می شود . چرا که امروزه اکثر وب گردی ها از طریق اسمارت فون ها صورت می گیرد  به همین دلیل می توان به اهمیت طراحی در اسمارت فون ها پی برد.

در طراحی موبایل اپلیکیشن ها به عوامل زیر توجه کنید :

*شناسایی کاربران هدف :

معمولا کاربران اپلیکیشن های موبایل به دودسته کلی تقسیم می شوند :  

دسته ای از کاربران که به دنبال اطلاعات خاصی یا صرفا انجام دادن کار خاصی در اپلیکیشن و یا حتی در وب سایت شما هستند و دسته ای دیگر که به دنبال اطلاعات خاصی نیستند و صرفا اطلاعات شما مرور می کنند . اگر کاربران هدف شما دسته اول هستند، بنابراین برروی ویژگی ها و سرویس هایی تمرکز کنید که کاربران را راحت تر به سرویس شان برساند . برای کاربران دسته دوم نیز، دادن دسترسی سریع به اطلاعات و ارائه راهکارهایی برای نگه داشتن انها در اپلیکیشن ضروری است .

استفاده از طراحی مبتنی بر وظیفه در طراحی موبایل اپلیکیشن ها :

معمولا در موبایل ها محدودیت هایی وجود دارد که این محدودیت ها در دیزاین اپلیکیشن های موبایلی باید در نظر گرفته شوند . به همین دلیل تمرکز اصلی طراحان اپلیکیشن برروی پیاده سازی قسمت هایی است که کاربران را به راحتی به سرویس هایی که می خواهند برساند. طراحان تلاش می کنند تا خواسته های کاربران خود را درک کنندو از طریق طراحی مبتنی بر عملیات به کاربران خود کمک کنند به راحتی به عملیات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند .

طراحی ساده اپلیکیشن ها :

همیشه به خاطر داشته باشید که موبایل ها و اسمارت فون ها فضای کافی برای حجم بالایی از اطلاعات را ندارند. هرچقدر اپلیکیشن شما ساده تر باشد البته به نحوی که عملکرد های اصلی خود را حفظ کند، قطعا در بین کاربران اپلیکیشن شما طرفداران بیشتری خواهد داشت. از طرفی پشتیبانی و آپدیت اپلیکیشن نیز ساده تر خواهد بود .

تمرکز برروی اصول تجربه کاربری در اپلیکیشن:

دانش کامل از تجربه کاربری در ارتباط با محصول یا خدمات، یکی از اصول اساسی طراحی موبایل اپلیکیشن ها است. چرا که در موبایل ها با محدودیت بیشتری برای دیزاین روبرو هستیم و داشتن UX قوی همان برگ برنده برای طراحی موبایل اپلیکیشن است . استراتژی شما بر پایه تعامل استوار است. هدف طراحی، رابط کاربری است که به مشتری دقیقاً چیزی را ارئه بدهد که او می خواهد، اپلیکیشن موبایلی که همواره همراه او باشد  و تجربه خوبی از کار کردن با اپلیکیشن را برای او ایجاد کند . بیشتر اوقات هدف ما از طراحی ، صرفا داشتن ظاهری زیبا برای اپلیکیشن است ولی این گزینه در کنار کاربردپذیری سریع و راحت مکمل هم می شوند و تجربه کاربری کاربران اپلیکیشن را بهبود می بخشند . همه مواردی که ممکن است مشتریان ما با آن‌ها برخورد کنند باید پیش‌بینی شود. اگر اتصال قطع شد چه اتفاقی خواهد افتاد. اگر مشتری بلافاصله دکمه بازگشت را بزند چه می شود و ... همه این احتمالات در طراحی اپلیکیشن ها باید در نظر گرفته شوند و قطعا پاسخ مناسبی برای انها در نظر گرفته شود تا حس خوبی از کار کردن با اپلیکیشن مورد نظر برای کاربر تداعی شود .

تعیین هدف درآمد زا برای توسعه اپلیکیشن موبایلی در آینده :

هدف موبایل اپلیکیشن شما باید به دنبال ایجاد فضایی باشد که کاربران بتوانند به راحتی در آن با کسب و کار و بزینس شما تعامل داشته باشند و در نهایت منجر به فروش آن‌ها از طریق اپلیکیشن شود. اکثر بزینس ها در اوایل کار  خدمات و سرویس های  خود را به  شکل رایگان در اختیار کاربران اپلیکیشن قرار می دهند  ولی نهایتا  بعد از مدتی باید به جنبه درآمدزایی  ان نیز توجه نمود و از این راه
هدف های بلند مدت برای اپلیکیشن شما باید روی نحوه توزیع خدمات و سرویس ها و نهایتا درآمد زایی تمرکز کنند. توجه کنید که پردرآمدترین موبایل اپلیکیشن ها  در ابتدا به شکل رایگان ارائه می شوند   و بعد از جذب کاربران  خود استراتژی خود را عوض می کنند و به جنبه های پولی آن توجه می کنند .باید کاربران اپلیکیشن خود را به سمتی هدایت کنید که مشتاق برای خدمات اضافی در اپلیکیشن شما شود . در این صورت می توانید این خدمات و سرویس های اضافی را در ازای پرداخت پول در اختیار وی قرار دهید . که تعیین این زمان در مراحل توسعه اپلیکیشن خود عامل کلیدی محسوب می شود  که نتیجه تعامل خوب و با هدف با کاربران محسوب میشود .

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل