تکنولوژی سیستم عامل

ساتیا نادلا : دنیای موبایل را از دست داده ایم / موقعیت ویژه ای در دنیای موبایل امروز داریم

ساتیا نادلا : دنیای موبایل را از دست داده ایم / موقعیت ویژه ای در دنیای موبایل امروز داریم

satya-nadella

با وجود این حقیقت که مایکروسافت هنوز هم با جدیت در مورد پروژه ویندوز فون خود صحبت می‌کند، هنوز کاربران زیادی هستند که از خود می‌پرسند که چرا باید ردموندی ها چنین استراتژی را در مورد پلتفرم موبایل خود داشته باشد و حرکات نه چندان بارزی را که برای کاربران قابل لمس باشد را نشان دهد. با ما همراه باشید تا نگاهی به استراتژی مایکروسافت در دنیای موبایل داشته باشیم.

در سال جاری شاهد این اتفاق بودیم که به جای معرفی هر چه بیشتر گوشی های با ویندوز 10 از سوی مایکروسافت و نشان دادن قدرت هر چه بیشتر این سیستم عامل، مایکروسافت ترجیح داد فقط در بخش نرم افزار کار کند و بروزرسانی هایی را برای سیستم عامل ویندوز 10 موبایل انجام دهد و آن طرف دیگر قضیه که نشان دادن قدرت این سیستم عامل با استفاده از سخت افزارهای قدرتمند است را کاملاً مورد بی مهری قرار داد.

شایعات بسیار زیادی به گوش می‌رسد که مایکروسافت دیگر گوشی با برند لومیا تولید نخواهد کرد و برنامه های این شرکت به نحوی تنظیم شده اند تا سال آینده شاهده رونمایی از گوشی های با برند سرفیس باشیم. زمانی که نه چندان دور و در بهار سال آینده پیش بینی می‌شوند.

به هر حال در جا زدن مایکروسافت در پلتفرم موبایل خود آنقدر کوچک و بی اهمیت نیست که بتواند حتی جلوی ساتیا نادلا، مرد شماره یک شرکت را بگیرد که به این حقیقت اذعان نکند که "ویندوز 10 موبایل پروژه ای شکست خورده است".

در جریان کامنت هایی که بعد از جریان خرید شبکه اجتماعی لینکدین توسط مایکروسافت بین کاربران و مدیران این شرکت رد و بدل شده است ساتیا نادلا توضیح داده است که این شرکت در حال حاضر روی سود بخش موبایل به صورت دیگری فوکوس کرده است و استراتژی قبلی شرکت به شکست انجامیده است! در یکی از این کامنت ها، نادلا به یکی از کاربران اینگونه پاسخ داده است:

این مورد جای سوال ندارد که ما به واقع دنیای موبایل را از دست داده ایم، مطمئن باشید که خودمان این را به خوبی می‌دانیم. ما موقعیت ویژه ای در دنیای موبایل امروز داریم که بیشتر در زمینه سرمایه گذاری و در محل هایی است که بتواند حاشیه امنیت خوبی داشته باشد، مدیریت بیشتری روی آن داشته باشیم، و برای ما بهره وری بالایی داشته باشد.

ویندوز حالا یک سرویس است

علاوه بر این نادلا در این کامنت ها نادلا در مورد آینده ویندوز نیز صحبت کرده است و خلاصه صحبت ها به این صورت است که: ویندوز دیگر تنها به عنوان یک سیستم عامل عمل نخواهد کرد، در واقع ویندوز به یک سرویس تبدیل شده است که دقیقاً همان محلی است که شرکت نیاز دارد تا در سالیان آینده روی آن تمرکز کند.

نادلا در ادامه صحبت های خود در مورد این مسأله گفته است:

وقتی که به ویندوز 10 نگاه می‌کنم، باید در مورد آن بگویم که ما یک سیستم عامل برای یک دستگاه خاص نساخته ایم و راهی که ما در ذهنمان ترسیم کرده ایم ساختن سیستم عاملی بوده است که بتواند بین همه نوع دستگاه ها به صورت واحد عمل کند. در واقع ویندوز حالا به یک سرویس تبدیل شده است  بروزرسانی آن بزرگترین سرویسی است که  بشر با آن روبرو است و در طول آن روزانه 1.5 میلیارد دستگاه آپدیت می‌شوند و هدف ما تغییر واقعی تعریف یک سیستم عامل است و سیستم های عامل برای محاسبات و انجام امور شخصی همواره در جهت اعمال تغییرات بزرگ و ایده پردازی آنها در اطلاعات دریافتی و خدمات تحویلی قدم برمی‌دارند.

استراتژی ویندوز 10 مایکروسافت در حال حاضر با اجرای این سیستم عامل بر روی 300 میلیون دستگاه در حال حرکت به سمت جلو در هر دو جبهه موبایل و PC است. در حال حاضر مایکروسافت این قول را داده که ماه آینده آپدیت بزرگی را برای هر دو گروه دستگاه های خود عرضه کند و همانطور که گفتیم، انتظار داریم تا موج دوم دستگاه های قدرتمند ویندوزی که بتوانند کارآیی این پلتفرم را نشان دهد با دستگاه هایی مانند Surface Pro 5، Surface Book 2 و گوشی Surface Phone سال آینده از راه خواهد رسید.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل