خودرو

پیشگاموبیل:تجربه رانندگی مزدا با جی-وکتورینگ کنترل

پیشگاموبیل:تجربه رانندگی مزدا با جی-وکتورینگ کنترل

بسیاری از داده ها توسط همه اتومبیل های مدرن ایجاد می شود. در همه جای اتومبیل حسگرها قرار دارند و به کانال مرکزی داده اتومبیل اطلاعات خود را ارسال می کنند.برای مدیریت عملکردهایی مانند کنترل اصطکاک چرخ ها و ثبات، کروز کنترل انعطاف پذیر، موتور و جعبه دنده اتومبیل از این داده ها استفاده می کند.

اخیراً شرکت مزداکاری انجام داده که آن دستیابی به نحوه استفاده از این داده ها برای افزایش واکنش اتومبیل به داده های راننده است.


مزدا در شاسی بلندهایش با سیستم دیفرانسیل تمام چرخ عوامل مختلفی مانند زاویه راندن، محل شروع لغزش چرخ ها، موقعیت سوپاپ و حتی دمای بیرون اتومبیل و وضعیت برف پاک کن های شیشه جلو را در نظر می گیرد. این سیستم با کمک این دادهها تصمیم گیری خود را به سرعت در مورد میزان قدرت مورد نیاز برای انتقال به چرخ های جلو و عقب انجام می دهد.از تمام داده هایی که از قبل وجود داشتند شرکت مزدا به روشی متفاوت استفاده می کند.



مهندسان شرکت مزدا به همین ترتیب بررسی حالت راندن اتومبیل توسط اشخاص را شروع کردند ومطلع شدند فقط با انجام یک تغییر کوچک در حالت واکنش اتومبیل به داده های راندن تغییری مهم در ثبات، قابلیت پیش بینی و دینامیک کلی رانندگی را می توان ایجاد کرد.

زمانی که فرمان اتومبیل را می چرخانید و وارد یک پیچ می شوید، فکر می کنید چه اتفاقی می افتد؟ تا به حال به آن توجه کرده اید، کنار اتومبیل در قسمت داخلی پیچ بالا رفته و قسمت بیرونی خمیده می شود. یکی از دلایل چپ شدن اتومبیل این است که زمانی که شما چرخ را می چرخانید، قسمت داخل اتومبیل می خواهد هنوز به مسیر مستقیم ادامه دهد.بیشتر وزن بدنه اتومبیل به لاستیک های قسمت بیرونی انتقال می یابد.از این رو زمانی که می خواهید ترمز بگیرید، جلوی اتومبیل با منتقل کردن وزن بدنه به لاستیک های جلو، فرو می رود.


زمانی که می خواهید سر پیچ، بپیچید انتقال وزن به جلو بسیار مناسب است، زیرا وزن و کنترل بیشتری روی لاستیک های جلو اعمال میشود. کنترل جی-وکتورینگ (G-VECTORING CONTROL) سیستم جدید شرکت مزدا است .روی سیستم هدایت حسگرهایی وجود دارد که حتی زمانی که چرخ را به اندازه یک دهم یک درجه حرکت در می آورید، مطلع می شوند. این داده ها را سیستم جدید مزدا دریافت میکند و به موتورانتقال می دهد تا به سرعت گشتاور خود را همزمان با چرخاندن چرخ ها، کمی کاهش دهد.



در این حالت میزان کاهش گشتاور بسیار ناچیز و حدود ۰.۰۵ درصد یک جی است.مثلا یک حرکت ترمز عادی در خیابان از سرعت ۳۵ مایل در ساعت به حالت توقف حدود ۵۰ درصد یک جی است و یک توقف ناگهانی حتی می تواند تا ۹۰ درصد یک جی یا حتی بیشتر باشد.

تأثیر کاهش ناچیز گشتاور این گونه عمل می کند که انتقال وزن به جلو چند پوند وزن بیشتری به تایرهای جلو وارد می کند. با این حال، حتی این انتقال وزن کوچک کافی است تا اتومبیل ثابت تر و مطمئن تر شود، به ویژه روی آسفالت نم یا یخ زده.

جی-وکتورینگ باعث صورت گرفتن حرکات اصلی رانندگی مطمئن تر می شود .

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل