مصاحبه با مهدی گنجه زادگان،سازنده بازی دزد بی مزد

مصاحبه با مهدی گنجه زادگان،سازنده بازی دزد بی مزد

 سال قبل

مصاحبه با مهدی گنجه زادگان،سازنده بازی دزد بی مزد

از آنجایی که تیم پیشگام آی تی تصمیم گرفته تا با بازی سازان ایرانی مصاحبه انجام دهد،تصمیم ما بر این بود که اول با آقای مهدی گنجه زادگان، بازی ساز محبوب کشور مصاحبه ای انجام دهد.

_آقای مهدی گنجه زادگان،خیلی متشکریم که شما درخواست مارا برای مصاحبه پذیرفته اید،چند سال هست که بازی سازی رو شروع کردید و تابحال چه عنوان هایی تولید ومنتشر شده اند؟ سلام خواهش می کنم...حدود 2 سالی هست با بازی سازی از فضاهای مجازی آشنا شدم...نمونه کار زیاد هست حدودا 21 بازی ساخته ام برای همین یکی از پر طرفدار ترین کارم را نام می برم که طبیعتا دزد بی مزد می باشد.   _با چه موتوری بازیسازی میکنید و در زمینه گرافیک سه بعدی سازی و تغیرات صدا از چه نرم افزار هایی استفاده میکنید؟ با موتور گیم میکر استودیو می سازم...گرافیک سه بعدی سازی منظورتون رو متوجه نشدم...گرافیکی که من برای کارم انتخاب کردم می توانم بگوییم یک نوآوری در سبک گرافیکی هست که بهمراه طراحی به تصاویر واقعی نیز انیمیشن می بخشم و طوری کنار هم قرار می دهم که جنبه واقعی بخود بگیرد...همه نیز در داخل خود گیم میکر طراحی می کنم...صداگذاری ها را خیر نرم افزار ساخت خاصی ندارم...اکثرا آماده هستند صدا ها و با کات کردن و جوین دادن دلخواه خود را تنظیم می کنم.   _آیا کار ناتمامی داشتید یا ایده هایی داشتید که هنوز آنرا اجرا نکرده باشید؟ بله هم بازی های چند قسمتی نا تمام هست مثل پلیس ابلیس و وحشت از نگاه یک نابینا و هم دو کاری که اصلا ساخته نشده اما نامش و توضیحاتش در وبلاگم هست... _از خودتان بیشتر بگویید... متولد 1369 هستم 2 سال هست که بازی سازی را شروع کردم از فضای مجازی و علاقه خاصی به گیم و صنعت گیم دارم و همیشه به مردم گفتم که دنبال علاقه خود باشید زندگی موفقی خواهید داشت.   _درکنار بازیسازی به چه کاری مشغول هستید در یک الکتریکی هم فروشندگی می کنم...در واقع نمی توانم تمام وقت روی بازی سازی کار کنم زیرا به چشم تاثیرات مخربی وارد می کند وگرنه این کار را حتما انجام می دادم!!...و سعی می کنم در وقت آزادم در الکتریکی به ایده پردازی فکر کنم و وقت ساخت بازی آنها را بی فکر پیاده کنم.   _چطور بازیساز شدید؟از کجا شروع کردید؟آیا قبل از بازیسازی کار دیگری میکردید؟ خیلی اتفاقی در گوگل عبارت بازیسازی یا ساخت بازی را جستجو کردم ...بقدری این کار را غیر ممکن و سخت در ذهنم داشتم و یا می دانستم گروه های بزرگ بازیسازی نیاز هست که هر یک در زمینه ای کار کنند و از طرفی هیچ گونه دانش برنامه نویسی نداشتم لذا حتی فکر جستجوی این عبارت را در گوگل بخودم راه نمی دادم!! اما اتفاقی این کار را انجام دادم و با یک سایت بازیسازی عادی روبه رو شدم و عضو سایت شدم و بلافاصله با موتور بازی سازی گیم میکر آشنا شدم...درواقع هیچ علمی هیچ سر رشته ای نداشتم وقتی دیدم در سایتی این چنین افراد دور هم جمع شدند سوال می پرسند و موتوری بنام گیم میکر هست که کد ها تبدیل به اکشن شدند در واقع خیلی تعجب کردم...اما بعد از حدود 1 ماه که در سایت بودم و حدودا 10 سوال هم مطرح کردم فهمیدم با این نرم افزار دقیقا نمی شود بدون کدنویسی بازی مطلوبی ساخت و اکثر افرادی که با گیم میکر کار کردند این موتور را ترک کردند و قوی تر انتخاب کردند...طی این دو سالی که بازی می سازم 1 سال اول کار را حدودا شاید 100 بار شده بود که خواستم کلا بازی سازی را کنار بگذارم به علت اینکه واقعا سخت بود...بازی های اولم تا ساخته می شد لبریز از باگ بود و شاید به هزار باگ هم می رسید اما با تلاش و علاقه و لطف خدا ادامه دادم و اکشن هایی مخصوص خودم در گیم میکر ساختم که خیلی کارم را راحت تر کرد....در واقع باید علمی راه کار روشی اختصاصی داشته باشید تا پیشرفت کنید وگرنه از روی دیگران رفتن دست و پای آدم رو بسته نگه می داره....تا 21 سالگی دانشجو بودم و کار دیگری نداشتم همان طور که قبلا پرسیدید عرض کردم در یک الکتریکی نیز کار می کردم و هنوز نیز هستم. _ایده ی دزد بی مزد از کجا به ذهنتون رسید؟

آیا داستان فیلم یا چیز مشابه ایده گرفتتید ؟ ایده دزد بی مزد واقعا جرقه ای برای شروع کار در ذهنم نداشت یعنی عاملی که این ایده را فعال کنه نداشت صرفا در اثر کمی تفکر برای ساخت یک بازی به ذهنم رسید و نتیجه ی خوبی که گرفت باعث شد هر قسمت بهتر و بیشتر روی آن کار کنم تا با استقبال بیشتری رو به رو شود...و بعید می دانم نمونه و مشابه داشته باشد! مخصوصا از لحاظ داستان پردازی. _تمرکز شما بیشتر روی کدوم بازی هست؟ فعلا قصد دارم مجموعه دزد بی مزد را تکمیل کنم با مکمل آن یعنی پلیس ابلیس که روایت برادر ایلیا است _خیلی ها میگن ما الکی وقتمونو صرف گیم میکر کردیدو بعدش سمت موتور های قویتر رفتندچرا شما نرفتید از نظر من بی ارزش و الکی نبوده و جالب اینجاست بدانید تمام بازیساز ها و افرادی که از بنده سوال می کردند با چه موتور بازی سازی دزد بی مزد را ساخته اید می گفتم گیم میکر بدون استثنا همگی باور نمی کردند و حتی می گفتند فکر می کردیم با یونیتی ساخته شده است!! از طرفی قصد دارم یونیتی را هم تست کنم قطعا قوی تر از گیم میکر هست...تشکر و خسته نباشید میگم بهتون موفق باشید. با تشکر ویژه از آقای مهدی گنجه زادگان


دیدگاه ها

Gravatar image
1395/10/02

ایلیا یه چیز جالب داره اونم اینه که میتونه به زبان های مختلف و زنده دنیا صحبت کنه تا الانش تونسته به:انگلیسی، برزیلی عربی و چینی صحبت کنه و ایرانی که زبان مادریشه

Gravatar image
1395/05/25

میشه در کانال تلگرامتان بگید که دزد بی مزد 6 چه وقت منتشر میشه لللطططفففاااا

Gravatar image
1395/05/25

اقای مهدی لطفا بگید که کی منتشر میشه دزد بی مزد 6

Gravatar image

سلام دوزد بی مزد خیلی عالی خواهش دوزد بی مزد 6 رایگان گن

user profile image

سلام ،ما از آقای گنجه زادگان و نویسنده این مطلب بی خبر هستیم ، لطف کنید نظراتتون رو در وبلاگ ایشون منعکس کنید ، شاید پاسختون رو دادند

Gravatar image
1395/04/26

سلام آقای گنجه زادگان من بازی ها ی شمارا خیلی دوست دارم بازیهای شما هم خیلی سخت و هم آسون هستند. من یکی از طرفداران شخصیت سونیک هستم من مطما که سازنده شخصیت سونیک حلقه را به خاطر شیطانی جلوه دادن سونیک و دوستانش قرار نداده در ضمن تو نوع جدید سونیک که سونیک بوم نامداره سونیک و دوستاش از حلقه استفاده نمیکنند امید وارم هرچه سریعتر یه جواب به من بدید. در ضمن یه سوال چرا ایلیا یک دفعه صورت اسکلتی شد.

Gravatar image
مهدی در پاسخ به: محمد
1395/05/25

صورت اسکلتی نشد،ماسکش عکس اسکلت داشت.

Gravatar image
1395/04/22

اقای گنجه زادگان عالیه عالیی

Gravatar image
1395/04/21

من بازی های شما را دوست دارم خیلی زیاد یک سوال داشتم از بازی هایتان راضی هستید یا خیر؟؟