دعوای 9میلیارد دلاری اوراکل و گوگل!

دعوای 9میلیارد دلاری اوراکل و گوگل!

دعوای گوگل و اوراکل همچنان ادامه دارد.چندی پیش شرکت اوراکل از گوگل به دلیل سواستفاده از زبان برنامه نویسی "جاوا"شکایت کرده بود و خواستار دریافت 9 میلیارد دلار غرامت از گوگل شده بود که برنده ی این دعوا شرکت گوگل بود اما اوراکل ظاهرا تصمیم به عقب نشینی ندارد.

این دو شرکت از سال 2010 درگیری این موضوع حقوقی هستند.اوراکل براین ادعاست که گوگل قانون کپی رایت رانقص کرده است اما گوگل در پاسخ به این ادعا گقته که این استفاده شامل بند "استفاده ی منصفانه" در قانون گپی رایت است که پیگرد قانونی ندارد.

اوراکل ادعای خود را اینگونه بیان کرده است که گوگل با استفاده از 37 کتابخانه و 11 خط از کد های این شرکت را در سیستم عامل اندروید به کار برده است بدون اینکه اجازه از اوراکل گرفته باشد ! درسال 2010 نیز این ادعا از اوراکل مطرح شد که دادگاه این استفاده را تحت پوشش استفاده ی منصفانه از گپی رایت قرار داد و رای به سود گوگل اعلام شد و پرونده در ماه می 2012 بسته شد و اوراکل مجبور به پرداخت تمام هزینه هایی شد که گوگل طی این شکایت متحمل شده بود.

اما اوراکل ول کن ماجرا نیست و در 6 جولای دوباره شکایت خود را در دادگاه سان فرانسیسکو و از همان قاضی برای بازبینی مطرح کرده است همچنین گوکل بیان میکند که شرکت اوراکل تاکنون 42 میلیار دلار از اندروید بدست اورده است. از طرف دیگر اوراکل نیز ادعای تازه ای مبنی بر " پاداش مالی گوگل در حال اشکار سازی بیشتر است و این در قانون موردی بی سابقه است" را بیان کرده.

گوگل همانند دفعه های قبل اظهار کرده است که جاوا برای دسترسی ازاد و باز بوده است.جاوا که توسط گروهی به رهبری برنامه نویس مشهور "جیمز گاسلینگ" ساخته شده بود و بر پایه زبان C++ با نگاهی به اینده طراحی شد. گوگل گفته است که در صحبتی که با سازندگان جاوا داشته است ان ها هیچ مشکلی با استفاده ی گوگل از ان نداشته اند.

لری پیج، مدیرعامل پیشین گوگل و حال حاضر آلفابت شرکت مادری گوگل در اظهار نظری اعلام کرده که «ما برای چیز‌های رایگان و باز پولی پرداخت نکرده‌ایم.» باید دید در ادامه اوراکل می‌تواند دوباره این پرونده را به جریان بیندازد و دوباره پای گوگل را به دادگاه بکشاند یا خیر.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل