مقالات

زندگی نامه ژولیان شووینگر

زندگی نامه ژولیان شووینگر

زندگی نامه ژولیان شووینگر :

۹۷ سال پیش در چنین روزی ژولیان شووینگر - فیزیکدان نظری آمریکایی متولد شد.

شووینگر یکی از بزرگترین فیزیکدانان قرن ۲۰ میلادی به شمار می‌رود که از وی نظریه الکترودینامیک کوانتومی برجای مانده است و به همین خاطر نیز جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۶۵ را دریافت کرد.

۱۲ فوریه‌ی ۱۹۱۸ ژولیان شووینگر در یک خانواده مهاجر یهودی با اصلیت لهستانی در شهر نیویورک متولد شد. وی تحصیلاتش را در نیویورک آغاز کرد و تا دوره‌ی کالج در این شهر باقی ماند تا اینکه برای تحصیل در مقطع کارشناسی به دانشگاه کلمبیا رفت و در سال ۱۹۳۶ مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد. ژولیان سال ۱۹۳۹ در حالی که تنها ۲۱ سال سن داشت دکترا گرفت.

ژولیان شووینگر بعد از پایان دوره‌ی دکترا کار علمی خود را در دانشگاه کالیفرنیا زیر نظر دکتر اوپنهایمر آغاز کرد و سپس به دانشگاه پردیو منتقل شد. در زمان جنگ جهانی دوم دکتر شووینگر نقش بسیار مهمی در طراحی تئوری سامانه‌های رادار داشت و پایه سیستم‌های راداری آمریکا را از لحاظ تئوری فیزیک پایه‌ریزی کرد. وی سپس سال ۱۹۴۵ دانشگاه پردیو را ترک و به دانشگاه هاروارد رفت و تا سال ۱۹۷۴ در هاروارد باقی ماند.

دکتر شووینگر یکی از قوی‌ترین فیزیکدانان نظری قرن ۲۰ میلادی به شمار می‌رود که دستاوردهای مهم بسیاری را از خود در این شاخه برجای گذاشت؛ از مهمترین آنها می‌توان به الکترودینامیک کوانتومی اشاره کرد. این نظریه که اختصار QED نیز نامیده می‌شود، ساده‌ترین نظریه‌ی میدان کوانتومی است که در طبیعت یافت می‌شود و برای توضیح نیروی الکترومغناطیس به کار می‌رود. دکتر شووینگر به همراه ریچارد فاینمن و سین ایترو تومونوجا  بخاطر این نظریه، جایزه‌ی نوبل فیزیک سال ۱۹۶۵ را دریافت کردند.

دکتر شووینگر در فیزیک نظری علاوه بر نظریه‌ی الکترودینامیک کوانتومی دستاوردهای علمی بسیار دیگری نظیر تابع شووینگر در نظریه‌ی میدان‌های کوانتومی، مدل شووینگر در تشریح دو بعدی فضا زمان اقلیدسی الکترودینامیک کوانتومی، تابع شووینگر دایسون در توضیح ارتباط تابع گرین و فیزیک کوانتوم، اصول رفتار کوانتومی شووینگر در نظریه‌ی بنیادی فیزیک کوانتوم، تابع راریتا شووینگر، تابع لیپمن شووینگر در توضیح برخورد ذرات و پراکندگی ذرات در مکانیک کوانتوم  و بسیاری دیگر در کارنامه خود دارد که کمک بسیار زیادی به توسعه و گسترش فیزیک نظری به ویژه در فیزیک کوانتوم کرده است و به همین خاطر نیز دکتر شووینگر از جمله بزرگترین و تاثیرگذارترین دانشمندان قرن ۲۰ میلادی شناخته می‌شود.

دکتر ژولیان شووینگر سرانجام در تاریخ ۱۶ جولای سال ۱۹۹۴ در سن ۷۶ سالگی در شهر لس آنجلس دیده از جهان فروبست.

منبع : Wikipedia

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل