تکنولوژی نرم افزار و اپلیکیشن

معرفی تکنولوژی آیبیکن (iBeacon) و مزایای آن

معرفی تکنولوژی آیبیکن (iBeacon) و مزایای آن

معرفی تکنولوژی آیبیکن (iBeacon) و مزایای آن :

تکنولوژی آیبیکن در سال 2013 توسط شرکت اپل در کنفرانس توسعه دهندگان اپل به سراسر جهان معرفی شد. این تکنولوژی با استفاده از تکنولوژی بی سیم بلوتوث هوشمند (بلوتوث کم انرژی) و وای فای، پیام هایی را بر اساس موقعیت مکانی افراد، به گوشی های هوشمند و تبلت ها ارسال می کند. تکنولوژی آیبیکن از زیر مجموعه های اینترنت اشیا است. پیش بینی می شود تا سال 2018 بیش از 50 درصد برند های دنیا بر روی این تکنولوژی نوآورانه سرمایه گذاری خواهند کرد.

آیبیکن چگونه کار می کند؟

آیبیکن یک تکنولوژی شگفت انگیز است و کاربرد های گسترده تری نسبت به NFC یا GPS دارد. این تکنولوژی در همه صنایع از جمله صنعت خرده فروشی، بانکداری، هتل داری، غذا و رستوران داری، گردشگری، حمل و نقل عمومی، حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای و... کاربردهای فراوان دارد. تصور کنید در خیابان مشغول راه رفتن هستید. در همین لحظه یک پیام اطلاع رسانی از یک فروشگاه خرده فروشی نزدیک تان دریافت می کنید : "سلام مریم. به فروشگاه X خوش آمدید، به ازای هر خریدی که شما امروز انجام دهید، 20% تخفیف خواهید گرفت." چنین چیزی جالب نیست؟! شما به راحتی می توانید با قدم زدن در خیابان از تمام تخفیف ها، پیشنهادهای ویژه، قیمت ها و خیلی چیزهای دیگر فروشگاه های اطراف تان آگاه شوید.

بیکن ها به دلیل استفاده از بلوتوث هوشمند، انرژی کمتری مصرف می کنند و در مقابل NFC و GPS مصرف باتری گوشی کمتری دارند. بیکن ها در فضای باز تا 70 متر را پوشش می دهند و در فضای بسته تا 30 متر. اما NFC در محدوده بسیار نزدیک و فاصله های خیلی کوتاه کار می کند. بیکن در فضای بسته و محیط های سرپوشیده به خوبی عمل می کند اما GPS فقط در مکان های باز قادر به موقعیت یابی است.

برخی از مزایای تکنولوژی آیبیکن :

  • بهبود تجربه مشتری

بیکن ها با قابلیت های زیادی که دارند می توانند تاثیر زیادی در شکل گیری تجربه خوب در ذهن مشتری داشته باشند. کسب و کارها می توانند از ویژگی های تکنولوژی آیبیکن برای ایجاد تجربه خوب در ذهن مشتریان شان نهایت استفاده را ببرند.

  • افزایش فروش

وقتی مشتریان خوشحال و راضی باشند، قطعا خرید خود را تکرار خواهند کرد و همچنین دوستان و آشنایان خود را نیز به خرید از فروشگاه مورد علاقه شان تشویق خواند کرد.

  • ارزان و مقرون به صرفه

آیبیکن برای کسب و کارهای کوچک و نوپا نیز به شدت مقرون به صرفه و ارزان است و همه کسب و کارها در هر اندازه ای می توانند از این تکنولوژی برای امور بازاریابی و تبلیغات خود بهره ببرند.

  • افزایش وفاداری به نام تجاری

آیبیکن به کسب و کار ها در برقراری ارتباط با مشتریان شان کمک می کند و با تکنیک های مختلف، مشتریان را به برند ها وفادار می سازد.

  • موقعیت یابی در فضای بسته

پیدا کردن موقعیت یا مکان های مختلف در مراکز خرید بزرگ، فرودگاه ها، هتل ها، ورزشگاه ها و... دشوار است. برای افراد یافتن آنچه که به دنبالش هستند، در فضاهای بسته کار آسانی نیست. اما تکنولوژی آیبیکن می تواند حلال مشکلات باشد و افراد در مکان های سرپوشیده برای رسیدن به مقصد مورد نظرشان هدایت کند.

  • دریافت اطلاعات کامل از مشتریان

بیکن ها به صورت کاملا خودکار اطلاعات افراد حاضر در محدوده خود را ثبت می کنند. یعنی رفتار خرید هر فرد، مسیر حرکت هر فرد، علایق و اطلاعات بسیار دیگری از افراد حاضر در محدوده بیکن ها قابل جمع آوری است. کسب و کارها از این اطلاعات برای اجرای بهتر برنامه های بازاریابی خود می توانند بهره ببرند.

در کشور ما نیز کم کم و به تازگی تکنولوژی آیبیکن، توسط کسب و کار ها به کار گرفته شده است. این تکنولوژی هنوز در کشور ما جایگاه خود را نیافته و بسیاری از مردم ما از وجود چنین تکنولوژی بی خبر هستند. امیدواریم در آینده نزدیک، تمام صنایع مهم کشورمان از این تکنولوژی روز دنیا استفاده کنند.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل