مقالات

یافته هایی جدید از سطح تاریک سیاره زهره

یافته هایی جدید از سطح تاریک سیاره زهره

برای نخستین بار دانشمندان ابر ها و باد های مربوط به سمتی از سیاره زهره که همواره تاریک است را مورد مطالعه قرار دادند و به تفاوت های زیادی در این زمینه در مقایسه با طرف روز آن پی بردند.

این داده های از فضاپیما ونوس اکسپرس متعلق به سازمان فضایی اروپا(ESA)، که در آوریل ۲۰۰۵ شروع به گردش در مدار زهره کرد و در دسامبر ۲۰۱۴ به درون سیاره سقوط کرد، بدست آمده است. این مطالعه که در آژانس مطالعات فضایی ژاپن (JAXA)  انجام شده است در مجله Nature به چاپ رسیده است.

ما در گذشته می‌دانستیم که سیاره زهره چرخشی عجیب و غریب دارد و باد های آن با سرعتی ۶۰ برابر سریع‌تر از چرخش سیاره جریان دارند. حالا به نظر می‌رسد که در سمت تاریک آن این روند بسیار بی‌نظم تر است.

هاکان اسودهم، پژوهشگر سازمان فضایی اروپا(ESA) در زمینه ونوس اکسپرس در بیانیه ای عنوان کرده است : ای مطالعه درک ما را از مدل‌سازی آب و هوایی و به ویژه موضوع چرخش فوق‌العاده زهره، که پدیده‌ای کلیدی در این سیاره است، را به چالش کشیده است.

این مطالعه نشان داد که باد های موجود در سمت تاریک سیاره، الگوهایی بزرگ و نامنظم را بوجود می‌آورند که تحت تاثیر نوعی امواج هستند که بنظر می‌رسد در جو زهره وجود داشته باشند. این امواج "امواج ثابت" نام گرفته‌اند.  در ژانویه سال جاری، امواج ثابت توسط فضاپیما Akatsuki در زهره دیده شدند که بیش از ۱۰ هزار کیلومتر امتداد دارند.

تصویر زیر رشته های عجیب و غریب را در سمت تاریک زهره به نمایش می‌گذارد. این تصویر توسط فضاپیما ونوس اکسپرس به ثبت رسیده است.

در این مطلعه دانشمندان از داده های بدست آمده از ابزار طیف سنج حرارتی مادون قرمز و مرئی تصاویر (VIRTIS) برای بررسی سمت تاریک سیاره استفاده کردند. در این روش از اشعه مادون قرمز برای مطالعه ابرها استفاده کردند و به این نتیجه رسیدند که آنها همراه با اتمسفر سیاره حرکت نمی‌کنند. کشفی غیر منتظره که بعد ها توسط فضاپیما Akatsuki نیز تایید شد.

تصور بر این بود که امواج ثابت بر فراز کوه ها و دیگر مناطق مرتفع شکل می‌گیرند. اما یافته ها از عدم وجود این ابر ها در سطح متوسط و در نزدیکی ابر ها در ارتفاعی حدود ۵۰ کیلومتری به پایین حکایت می‌کند.

ریکاردو هوسو، پژوهشگر همکار این تحقیق، از دانشگاه باسک در بیلبائو اسپانیا در این زمینه گفته است‌: ما انتظار داشتیم این ابرها را در سطوح پایین تر نیز مشاهده کنیم ، چرا که آن‌ها را در ارتفاع های بالاتر نیز دیده بودیم و فکر می‌کردیم از سطح سیاره بالا آمده اند و از آن‌جا منشا می‌گیرند. این یک دست‌آورد غیر منتظره است و ما نیاز خواهیم داشت مدل های خود از سیاره زهره را در جهت جستجوی این مفهوم مرور و باز‌تعریف کنیم.

فضاپیما Akatsuki به گردش در مدار زهره ادامه می‌دهد ، و احتمالا قادر خواهد بود پرده از برخی راز هایی که در این سیاره وجود دارد بردارد. امروز (۱۵ سپتامبر) فضاپیما کاسینی به پایان کار خود رسید و این به این معناست که تنها فقط سه فضاپیمای دیگر که توسط انسان ساخته شده ناد باقی مانده است. این سه در مدار های سیارات زهره، مریخ و مشتری در حال گردش هستند.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل