تکنولوژی

ریزتراشه‌ای که انتقال اطلاعات توسط امواج نور را ممکن می‌کند

ریزتراشه‌ای که انتقال اطلاعات توسط امواج نور را ممکن می‌کند

تیمی از محققان دانشگاه سیدنی استرالیا توانستند اطلاعات دیجیتالی را توسط امواج نوری به درون یک ریزتراشه منتقل کنند. این پیشرفت و توسعه حیاتی در زمینه مدار های مجتمع فوتونیک است. در رایانه ها از این مدار ها استفاده می‌شود به این صورت که اطلاعات توسط امواج نور (بجای استفاده از الکترون) جابجایی و ذخیره می‌شوند. اگر این آزمایش موفقیت آمیز باشد، این سیستم ها دیگر تحت تاثیر تداخل های الکترو مغناطیسی قرار نخواهند گرفت ، گرمای زیادی تولید نخواهند کرد و انرژی زیادی مصرف نخواهند کرد.

این یک پیشرفت بسیار عالی است، اما مسئله ای وجود دارد؛ امواج نوری برای ارتباطات مخابراتی بدلیل سرعت بالا آن ، بسیار مناسب است. اما این سرعت برای انجام پردازش در کامپیوتر ها بسیار زیاد است. محققان برای فائق آمدن بر این موضوع یک تراشه طراحی کردند که سرعت امواج نور را کاهش دهد.

دکتر بریگت استیلر ، سوپروایزر این پروژه می‌گوید: اطلاعات نوری موجود در تراشه ما، با سرعت ۵ مرتبه کمتر بسبت به دامنه اپتیکال حرکت می‌کنند. این موضوع مانند تفاوت میان صدا و نور در رعد و برق است.

در حال حاضر نور در ارتباطات مخابراتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی سیگنال های آن به دستگاه های الکترونیکی می‌رسند، داده های به الکترون ها منتقل می‌شود. بسیاری از کمپانی ها در تلاش هستند تا به تکنولوژی ریزتراشه های تماما نوری دست یابند.

تلاش های زیادی در این زمینه انجام شده است اما تا کنون موفق به ارائه یک تراشه پایدار و قابل استفاده نشده‌اند. طراحی چنین تراشه ای ممکن است قدمی مهم در زمینه نزدیک شده به رایانه های نوری باشد.

دکتر استیلر در این زمینه توضیح می‌دهد : این سیستم به پهنای باند محدود نیست. بنابراین برخلاف سیستم های قبلی این سیتستم به ما این امکان را می‌دهد که بطور همزمان طول موج های مختلف را ذخیره و بازیابی کنیم. و این به معنای افزایش قابل توجه کارایی دستگاه است.

ما در هنگام استفاده از دستگاه ها و گجت های خود شاید چندان درگیر مدیریت گرمای تولید شده سیستم خود نباشیم، ولی این موضوع درحین کار با ابر رایانه ها و سرور ها توجه بسیاری می‌طلبد. تکنولوژی سیستم های فتونیک این موضوع را کاملا پیش پا افتاده خواهد کرد.

پروفسور بنجامین اگلتون ، محقق این پروژه، می‌گوید : این یک گام مهم در رسیدن به مفهوم پردازش نوری اطلاعات است. با چنین مهمی، نسل جدید از سیستم های ارتباطی متولد می‌شوند.

 شاید این سیستم های نوری حلقه واسطی میان مدل های فعلی و کامپیوتر های کوانتومی آینده باشند

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل