آموزش اندروید آموزش کامپیوتر و موبایل

مشکل باز نشدن فایل APK اندروید برای نصب برنامه و بازی و روش‌های حل آن

مشکل باز نشدن فایل APK اندروید برای نصب برنامه و بازی و روش‌های حل آن

دلیل مشکل باز نشدن فایل APK اندروید چیست؟

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های گوشی‌های اندرویدی با موبایل‌های قدیمی و ساده این است که در سیستم‌عامل اندروید می‌توان از اپلیکیشن‌های خارج از گوشی استفاده کرد. در واقع این اپلیکیشن‌ها دروازه‌ای رو به دنیایی جدید برای کاربران هستند. چرا که کاربران با استفاده از این اپلیکیشن‌ها می‌توانند از گوشی خود در کارهای روزمره نهایت استفاده را ببرند. به همین دلیل زمانی که پس از دانلود، فایل‌های APK اجرا نشوند، دیگر نمی‌توان اپلیکیشن مورد نظر را نصب کرده و از آن استفاده کرد. با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی مشکل باز نشدن فایل APK اندروید و راهکارهای حل آن بپردازیم.

فایل APK در سیستم‌عامل اندروید چیست؟

قبل از بررسی مشکل باز نشدن فایل APK اندروید، باید با ماهیت این فایل‌ها در سیستم‌عامل اندروید آشنا شویم. فایل‌های APK نوعی فایل در سیستم‌عامل اندروید هستند که در نصب برنامه‌های مختلف کاربرد دارند. این فایل‌های در قالب ZIP ذخیره شده و معمولا در دستگاه‌های اندرویدی به صورت مستقیم دانلود می‌شوند. شما می‌توانید در فروشگاه Google Play و برنامه‌های دیگر مانند کافه بازار به این فایل‌ها دسترسی داشته باشید و آن‌ها را دانلود کنید. اجرای این فایل‌ها بسیار ساده است؛ چرا که پس از دانلود و نصب آن‌ها، تنها با انتخاب آیکون برنامه می‌توانید وارد آن شوید.

دلایل و راهکارهای حل مشکل باز نشدن فایل APK اندروید را بشناسید

برنامه‌های اندرویدی به دلایلی مختلفی مانند خرابی فایل یا سازگار نبودن آن با نسخه اندروید گوشی، ممکن است که پس از دانلود باز نشوند. ممکن است شما هم با این مشکل روبه‌رو شده باشید که فایل‌های APK دانلود شده در گوشی اندرویدی شما باز نشده باشند. البته اصلا جای نگرانی نیست؛ چرا که این مشکل قابل حل بوده و چندین راهکار برای آن وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ری استارت کردن گوشی
  • انجام ریست Package Installer
  • تغییر کد برنامه
  • استفاده از APK Bundle
  • غیر فعالی کردن گزینه Google play protect
  • ریست کردن تمام تنظیمات گوشی

 

ری استارت کردن گوشی؛ آسان‌ترین روش برای حل مشکل باز نشدن فایل‌های APK

یکی از ساده‌ترین را‌ه‌ها برای حل مشکل باز نشدن فایل APK اندروید این است که گوشی را ری استارت کنید. با این کار هم خطاهای کوچک و معمول سیستم گوشی برطرف می‌شوند و هم عمر باتری موبایل افزایش پیدا می‌کند. این احتمال وجود دارد که دلیل باز نشدن فایل APK اندروید، خرابی حافظه گوشی باشد. اگر در هفته یک بار گوشی را ری استارت کنید، دیگر چنین مشکلاتی به وجود نخواهند آمد. برای این کار دکمه power گوشی را به مدت سه ثانیه فشار دهید. سپس چند گزینه برای شما ظاهر می‌شود. اکنون گزینه restart یا reboot را انتخاب کرده و تایید کنید. سپس صبر کنید تا گوشی دوباره روشن شود.

 

حل مشکل باز نشدن فایل‌های APK با انجام ریست پوشه Package Installer

در گوشی‌های اندرویدی یک پوشه با نام Package Installer وجود دارد که برنامه‌های گوشی در آن نصب می‌شوند. برای حل مشکل باز نشدن فایل APK اندروید ابتدا به تنظیمات گوشی بروید و وارد قسمت Apps شوید. در این قسمت گزینه Package Installer را انتخاب کنید. البته قبل از این مرحله باید گزینه Show system apps در گوشی فعال شود. برای فعال کردن گزینه Show system apps، ابتدا باید سه‌نقطه بالای صفحه در سمت راست را فشار داده و سپس وارد گزینه Show system apps شوید. به این صورت این گزینه فعال می‌شود.

اکنون وارد Package Installer شده و گزینه Storage را انتخاب کنید. سپس وارد بخش Clear Data شده و گزینه Clear Cash را فشار دهید. به این صورت اطلاعات موقت این پوشه پاک می‌شوند. اکنون فایل APK مورد نظر را یک بار دیگر دانلود کنید. لازم به ذکر است که می‌توانید به همراه Cache برنامه، دیتا آن را هم پاک کنید.

تغییر کد برنامه برای رفع مشکل باز نشدن فایل APK اندروید

یک روش دیگر برای رفع مشکل باز نشدن فایل APK اندروید این است که خطای نصب دست‌کاری فایل‌های APK اندروید را برطرف کنید. برای این کار باید کد نسخه یا SDK را تغییر دهید. ابتدا برنامه ویرایشگر APK را دانلود کرده و آن باز کنید. سپس گزینه Select an APK file را انتخاب کرده و به جستجوی فایل APK مورد نظر بپردازید. بعد از پیدا کردن فایل مورد نظر در این بخش، آن را انتخاب کرده و گزینه Common Edite را فشار دهید.

اکنون در بخش Install Location گزینه‌های موجود را به گزینه‌های مناسب گوشی خود تغییر دهید. لازم به ذکر است که شما می‌توانید نسخه برنامه را هم تغییر داده و به نسخه‌ای قدیمی‌تر تبدیل کنید. به این صورت گوشی شما از برنامه پشتیبانی خواهد کرد. در آخر گزینه Save را انتخاب کنید تا تغییراتی که اعمال کرده‌اید ذخیره شوند. اکنون فایل APK مورد نظر را پاک کرده و بدون مشکل به نصب فایل اصلاح شده در ویرایشگر APK بپردازید. 

رفع مشکل باز نشدن فایل‌های APK با استفاده از APK Bundle

یکی از روش‌های جدید گوگل برای توزیع برنامه‌های اندرویدی، APKBundle نام دارد. شما می‌توانید با فایل‌های اندروید فشرده شده، برنامه‌های دانلود شده خود را باز کرده و مشکل باز نشدن فایل APK اندروید را حل کنید. ابتدا برنامه Split APK را دانلود کرده و بعد به دانلود فایل‌های APK مورد نظر بپردازید.

 

بعد از نصب برنامه Split APK گزینه Install APK را فشار داده و تمام فایل‌ها را انتخاب کنید. سپس گزینه Select را فشار داده تا پیام نصب آن‌ها برای شما باز شود. اکنون گزینه Install را انتخاب کنید. به همین راحتی مشکل باز نشدن فایل‌های APK اندروید به این روش برطرف می‌شود.

غیر فعال کردن قابلیت Google play protect برای نصب بدون مشکل فایل‌های APK

از قابلیت Google play protect برای محافظت گوشی از بدافزارها استفاده می‌شود. این قابلیت با اسکن برنامه‌ها، فایل‌های مضر و خطرناک را پیدا کرده و از نصب آن‌ها جلوگیری می‌کند. بنابراین در صورتی که هنگام باز کردن فایل APK خطای نصب ظاهر شد، می‌توانید قابلیت Google play protect را غیر فعال کنید. برای این کار ابتدا وارد Google Play شده و به تنظیمات برنامه در بالای صفحه سمت چپ بروید. در این قسمت گزینه Play protect یا Security را انتخاب کرده و گزینه‌های آن را غیر فعال کنید. به این صورت مشکل باز نشدن فایل APK اندروید برای شما حل می‌شود.

 

باز کردن و نصب بدون مشکل فایل‌های APK با ریست تمام تنظیمات گوشی

یک راه دیگر برای رفع مشکل باز نشدن فایل APK اندروید وجود که در واقع ریست کردن تمام تنظیمات گوشی است. این کار به احتمال زیاد چنین مشکلی را برطرف می‌کند. برای ریست کردن تنظیمات گوشی ابتدا وارد تنظیمات موبایل شوید. سپس گزینه Apps manager را انتخاب کنید. اکنون روی آیکون منو ضربه بزنید و گزینه Reset App Preference را فشار دهید. به این صورت تمام تنظیمات گوشی ریست شده و مشکل فایل‌های APK برطرف خواهد شد.

دیگر نگران مشکل باز نشدن فایل APK اندروید نباشید

بسیاری از افرادی که با مشکل باز نشدن فایل APK اندروید روبه‌رو هستند علت دقیق آن را نمی‌دانند و ممکن است که نتوانند این مشکل را حل کنند. به غیر از مواردی که در این مطلب عنوان شد، راهکارهای دیگری هم مانند استفاده از برنامه APK Signer برای حل این مشکل وجود دارد. برخی دیگر از این راهکارها شامل اجازه دادن به برنامه برای دسترسی به گوشی، حذف برنامه و نصب مجدد آن و موارد دیگر می‌شوند. هر یک از این راهکارها می‌توانند برای حل مشکل فایل‌های APK کارساز باشند. بنابراین اگر به چنین مشکلی روبه‌رو هستید، همین حالا این راهکارها را امتحان کنید.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل