آموزش کامپیوتر و موبایل

آموزش ریست مودم دی لینک

آموزش ریست مودم دی لینک

قطع شدن ناگهانی اینترنت خانگی یکی از مشکلاتی است که حداقل یکبار برای همه افراد اتفاق افتاده است. اگرچه این موضوع به دلایل مختلف ممکن است رخ بدهد و با پیدا کردن مشکل، آن را برطرف نمود اما یکی از راه‌هایی که همیشه نتیجه بخش بوده ریست مودم است. قطعی اینترنت به دلیل بهم خوردن تنظیمات مودم یکی از عمده دلایلی است که افراد را درگیر خود می‌کند ولی ما اینجا هستیم که به طور کامل و واضح چگونگی ریست مودم را توضیح دهیم. چنانچه علاقمند هستید ریست مودم دی لینک را از صفر تا صد یاد بگیرید تا پایان مطلب در کنار ما بمانید.

چرا مودم نیاز به ریست کردن پیدا می‌کند؟

هر نوع مودم اینترنت اعم از ثابت و همراه دارای رم و پردازنده است. در واقع رمی که اصطلاحا در مودم تعبیه شده است فضای ذخیره سازی محدودی را دارد و هر چقدر از مودم بیشتر استفاده شود این فضا بیشتر اشغال می شود. نکته‌ای که در اینجا از اهمیت بالایی برخوردار است ارتباط مستقیم کاهش سرعت اینترنت و افزایش فضای اشغال شده رم است. برای پیشگیری از چنین اتفاقی هر چند روز یکبار بهتر است که مودم را خاموش و روشن کنید چرا که در این حالت رم تا حدودی به حالت اولیه خود باز می‌گردد و سرعت اینترنت افزایش پیدا می‌کند.

 اما لازم است بدانید که این روش تنها مدت نسبتا کوتاهی پاسخگو است. پس از چندین بار تکرار، این روش شاید دیگر نتیجه بخش نباشد، در چنین حالتی ریست کردن مودم بهترین راه پیش روی شماست. در واقع زمانی که تنظیمات مودم را ریست می‌کنید علاوه بر افزایش سرعت اینترنت دیگر مشکلاتی که در شبکه وای فای نیز وجود داشت و رویت نشده بود برطرف می‌شود. 

چگونه مودم را ریست کنیم؟

ریست کردن مودم در واقع باعث می‌شود که تمام تنظیمات مودم را از صفر تا صد مجددا به صورت دستی انجام دهید. درست انجام دادن این کار از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که کوچکترین اشتباهی در انجام آن منجرب به قطع اینترنت وای‌فای می‌شود.  تا چند سال گذشته معمولا شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های اینترنت با دریافت هزینه‌ای مشخص یکی از کارشناسان خود را برای انجام تنظیمات مودم به منزل افراد می‌فرستادند. به علت حجم بالای کارها، این فرایند طبیعتا نیازمند زمان نسبتا زیادی است اما امروزه با توجه به آموزش‌های گسترده‌ای که در بستر وب وجود دارد انجام اینگونه فرایند‌ها توسط خود شخص بسیار راحت و سریع صورت می‌گیرد. 

 

انواع روش های ریست مودم دی لینک

مودم‌ها انواع مختلفی دارند که روش ریست کردن هر یک از آنها نیز متمایز از مدل‌های دیگر است. از آنجایی که موضوع صحبت ما در اینجا مودم دی لینک است به روش‌های مختلفی که می‌توان این مودم را ریست کرد می‌پردازیم. 

  • ریست مودم دی لینک به روش نرم افزاری

برای ریست کردن مودم دی لینک به روش نرم افزاری، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد کردن آدرس IP مودم در مرورگر

ابتدا، آدرس IP مودم خود را در مرورگر خود وارد کنید. آدرس IP مودم معمولاً روی برچسبی که پشت یا زیر مودم قرار دارد، نوشته شده است. آدرس IP مودم دی لینک به طور پیش فرض 192.168.1.1 است.

  • ورود به صفحه تنظیمات مودم

پس از وارد کردن آدرس IP مودم در مرورگر، صفحه تنظیمات مودم باز می‌شود. در این صفحه، نام کاربری و رمز عبور مودم خود را وارد کنید. نام کاربری و رمز عبور پیش فرض مودم دی لینک admin است.

  • باز کردن صفحه System Tools

از منوی سمت چپ صفحه تنظیمات مودم، گزینه  SystemCommandsیا  System Tools را انتخاب کنید.

  • کلیک بر روی دکمه Restore یا Reset

در صفحه System Tools، دکمه Restore  یا Reset را کلیک کنید.

  • تایید عملیات ریست در پنجره باز شده، عبارت Are you sure you want to restore the device to factory defaults را مشاهده می‌کنید. برای تایید عملیات ریست، دکمه Yes را کلیک کنید.

پس از انجام این مراحل، مودم شما ریست می‌شود و تمام تنظیمات آن به حالت کارخانه بازگردانده می‌شود.

  • ریست مودم دی لینک به روش سخت افزاری

ریست مودم دی لینک به روش سخت افزاری به مراتب ساده‌تر از روش نرم افزاری است. برای انجام این کار ابتدا باید کابل شبکه را از پشت مودم جدا کنید اما مودم همچنان به برق متصل بماند. در قسمت پشتی دستگاه مودم یک دکمه بسیار ریز برای Reset وجود دارد که معمولا همین عنوان به صورت حک شده در بالای این دکمه قرار گرفته است. 

برای شروع به ریست کردن مودم باید دکمه ریست را به مدت ۳۰ ثانیه فشرده و نگه دارید. به دلیل ابعاد بسیار کوچک این دکمه می‌توانید از سوزن‌های ته گرد نیز کمک بگیرید. این دکمه را تا زمانی نگه دارید که چراغ وضعیت خاموش شود. در حالت عادی چهار چراغ روشن روی مودم دی لینک وجود دارد که در طول این بازه زمانی ۳۰ ثانیه‌ای، چراغ‌ها به حالت چشمک زن نامنظم در می‌آیند. پس از اتمام فرایند ریست این چهار چراغ مجددا به حالت سابق خود باز می‌گردد. زمانی که تمام چراغ‌های موجود بر روی مودم به حالت عادی خود بازگشتند می‌توانید کابل شبکه را مجددا متصل کنید و در واقع فرایند ریست سخت افزاری مودم دی لینک شما به پایان رسیده است. جالب است بدانید که روش ریست سخت افزاری در مودم‌های ثابت مختلف تقریبا یکسان است و این موضوع به دلیل شباهت ساختاری است که دارند.

به طور کلی چه مواقعی نیاز به ریست کردن مودم داریم؟

پیش از این به طور کامل آموزش ریست مودم دی لینک خدمت شما عزیزان ارائه شد اما با این وجود بهتر است بدانید که به طور کلی در چه مواقعی لازم است که مودم را ریست  کنید. در ادامه به بیان این موقعیت‌ها خواهیم پرداخت:

  • راه اندازی مودم برای اولین بار پس از خرید 
  • تعویض خط تلفن مودم ثابت
  • تغییر پسورد اتصال مودم ثابت
  • کاهش شدید سرعت اینترنت 

 

سخن پایانی

با توجه به اینکه امروزه اینترنت جز لاینفک زندگی‌های ما شده است نبود یا کاهش کیفیت آن می‌تواند روند کار و زندگی را تا حدودی مختل کند. در این مطلب تلاش کردیم که چگونگی ریست مودم دی لینک را با ریزترین جزئیات به شما آموزش دهیم تا بتوانید کیفیت اتصال اینترنت خود را بهبود ببخشید. سایت پیشگامیت یکی از بهترین مرجع‌های پرسش و پاسخ در زمینه فناوری، کامپیوتر و موبایل است. همچین در این سایت آموزش‌های بسیار مفیدی نیز در زمینه های ذکر شده در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است و امید است که مفید و موثر واقع گردد. 


سوالات متداول
سوال:

برای ریست کردن مودم دی لینک به روش نرم افزاری، چه آدرس IP باید وارد کنم؟

پاسخ: آدرس IP مودم دی لینک به طور پیش فرض 192.168.1.1 است. اما ممکن است این آدرس در برخی مودم‌ها متفاوت باشد. بنابراین، برای اطمینان از آدرس IP مودم خود، می‌توانید به برچسبی که پشت یا زیر مودم قرار دارد، مراجعه کنید.

سوال:

نام کاربری و رمز عبور پیش فرض مودم دی لینک چیست؟

پاسخ: نام کاربری و رمز عبور پیش فرض مودم دی لینک admin است. اما ممکن است این رمز عبور در برخی مودم‌ها متفاوت باشد. بنابراین، برای اطمینان از نام کاربری و رمز عبور مودم خود، می‌توانید به برچسبی که پشت یا زیر مودم قرار دارد، مراجعه کنید.

سوال:

اگر نام کاربری و رمز عبور مودم خود را فراموش کرده‌ام، چه کاری باید انجام دهم؟

پاسخ: اگر نام کاربری و رمز عبور مودم خود را فراموش کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از دکمه Reset، مودم خود را ریست کنید. این کار تمام تنظیمات مودم شما را پاک می‌کند، از جمله نام کاربری و رمز عبور. پس از ریست کردن مودم، می‌توانید با نام کاربری و رمز عبور پیش فرض (admin) به تنظیمات مودم وارد شوید.

سوال:

آیا ریست کردن مودم به روش نرم افزاری مشکلات سخت افزاری مودم را برطرف می‌کند؟

پاسخ: خیر، ریست کردن مودم به روش نرم افزاری مشکلات سخت افزاری مودم را برطرف نمی‌کند. اگر مودم شما دچار مشکل سخت افزاری شده است، باید آن را به یک تعمیرگاه مجاز ببرید.

سوال:

آیا ریست کردن مودم به روش نرم افزاری مشکلات مربوط به خط تلفن را برطرف می‌کند؟

پاسخ: خیر، ریست کردن مودم به روش نرم افزاری مشکلات مربوط به خط تلفن را برطرف نمی‌کند. اگر مشکل شما مربوط به خط تلفن است، باید با ارائه‌دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید.

سوال:

آیا ریست کردن مودم به روش نرم افزاری مشکلات مربوط به سرویس اینترنت را برطرف می‌کند؟

پاسخ: در برخی موارد، ریست کردن مودم به روش نرم افزاری می‌تواند مشکلات مربوط به سرویس اینترنت را برطرف کند. اما اگر مشکل شما مربوط به سرویس اینترنت است، باید با ارائه‌دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل