آموزش کامپیوتر و موبایل آموزش IOS

خروج از حالت ایمن آیفون | چگونه حالت Safe Mode را غیر فعال کنیم؟

خروج از حالت ایمن آیفون | چگونه حالت Safe Mode را غیر فعال کنیم؟

خروج از حالت ایمن در گوشی آیفون

افرادی که از گوشی‌های هوشمند آیفون استفاده می‌کنند، ممکن است در برخی از موارد با حالت خاصی به نام حالت ایمن - Safe Mode مواجه شوند. قرار گرفتن آیفون بر روی حالت ایمن به آن معنا است که سیستم عامل تلفن همراه شما با مشکلات جدی مواجه شده است. البته در برخی از موارد، خراب شدن اپلیکیشن‌ها یا وجود یک بدافزار می‌تواند باعث به وجود آمدن این مشکل شود. در حالت Safe Mode شما قابلیت استفاده از بسیاری از اپلیکیشن‌های خود را از دست می‌دهید. برای خروج از حالت ایمن آیفون روش‌های مختلفی وجود دارند. در برخی از موارد شما می‌توانید با ری استارت کردن تلفن همراه این مشکل را برطرف کنید. البته ممکن است که حالت Safe Mode به این راحتی غیرفعال نشود.

حالت ایمن آیفون چیست و چه وظیفه‌ای را برعهده دارد؟

احتمالا شما هم با مشکل قرار گرفتن گوشی آیفون خود بر روی حالت ایمن یا همان Safe Mode مواجه شده‌اید. در چنین مواقعی تلفن همراه شما عملا بخش عمده‌ای از کارایی خود را از دست می‌دهد که این امر می‌تواند برای شما بسیار آزاردهنده باشد. سوالی که برای بسیاری از کاربران به وجود می‌آید، این است که حالت ایمن آیفون چه وظیفه‌ای را برعهده دارد و چرا گوشی آیفون بر روی این حالت قرار می‌گیرد؟

به زبان ساده، حالت Safe Mode همان مکانیزم دفاعی گوشی آیفون در برابر مشکلات نرم‌افزاری مانند وجود بدافزار یا ایجاد نقص در سیستم عامل تلفن همراه است. این حالت برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر در زمان به وجود آمدن چنین ایراداتی فعال می‌شود و به صورت موقتی تمامی برنامه‌های جانبی تلفن همراه شما را غیرفعال می‌کند. 

حالت ایمن آیفون با مسدودسازی عوامل مخرب می‌تواند در شناسایی این عوامل به شما یا تعمیرکار تلفن همراه کمک کند. همچنین وارد شدن گوشی آیفون به حالت ایمن می‌تواند صاحب گوشی را از وجود عوامل مخرب آگاه کند. به همین علت، کاربر باید در اسرع وقت نسبت به برطرف کردن مشکل و خروج از حالت ایمن آیفون اقدام کند.

روش‌هایی برای خروج از حالت ایمن آیفون

همان‌طور که اشاره کردیم، حالت Safe Mode گوشی آیفون برای مطلع کردن کاربر از مشکلات در سیستم عامل یا وجود بدافزارها فعال می‌شود. در حالت ایمن شما تنها می‌توانید از تلفن همراه خود برای برقراری تماس‌های تلفنی یا ارسال و دریافت پیامک استفاده کنید. 

 

در صورتی که تمایل داشته باشید مجددا تلفن همراه خود را به حالت عادی بازگردانید و از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های جانبی خود استفاده کنید، باید با روش‌های موجود برای خروج از حالت ایمن آیفون آشنا باشید. خروج از این حالت بسیار ساده است و روش‌های موجود برای دستیابی به این هدف تقریبا بر روی تمامی گوشی‌های آیفون قابل اجرا است. 

دو روش ساده برای برطرف کردن حالت ایمن که معمولا موثر واقع می‌شوند، عبارتند از:

  • ری استارت کردن گوشی آیفون
  • شناسایی و حذف بدافزارها

توجه داشته باشید که تنها ان دسته از گوشی‌های آیفون در حالت سیف مود قرار می‌گیرند که قفل‌شکنی شده باشند. در نتیجه اگر تلفن همراه شما قفل‌شکنی نشده باشد در حال Safe Mode قرار نخواهد گرفت. در ادامه با ساده‌ترین روش‌های موجود برای خارج شدن از حالت Safe Mode گوشی‌های آیفون آشنا بیشتر می‌شویم.

ری استارت کردن گوشی آیفون

اگر به دنبال ساده‌ترین و راحت‌ترین روش برای برطرف کردن مشکل قرارگیری آیفون بر روی حالت Safe Mode هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر اقدام دیگری ابتدا تلفن همراه خود را ری استارت کنید. برای ری استارت کردن گوشی ایفون به منظور خارج شدن از حالت ایمنف شما باید دکمه Power و volume Down را به صورت همزمان فشار داده و نگه دارید. به این صورت، تلفن همراه شما به صورت خودکار ری استارت خواهد شد.

توجه داشته باشید که برای خروج از حالت ایمن آیفون از طریق ری استارت کردن گوشی، شما باید دکمه‌ها را تا زمان خاموش شدن گوشی نگه دارید. پس از خاموش شدن گوشی آیفون می‌توانید دکمه‌ها را رها کنید و منتظر بمانید تا تلفن همراه شما مجدد راه‌اندازی شود. پس از مدتی لوگوی کمپانی اپل بر روی صفحه گوشی برای شما به نمایش در می‌آید و با روشن شدن گوشی معمولا حالت Safe Mode از بین خواهد رفت.

حذف کردن بدافزارها از روی گوشی

در صورتی که ری استارت کردن تلفن همراه در خروج از حالت ایمن آیفون کارساز نبود، باید روش‌های دیگری را امتحان کنید. زمانی که حالت سیف مود گوشی آیفون غیرفعال نمی‌شود، می‌توان به این نتیجه رسید که ریشه مشکل همچنان وجود دارد و از بین نرفته است. همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از دلایل اصلی بروز این مشکل، وجود بدافزارها است. اما چگونه می‌توانیم اپلیکیشن‌هایی را که باعث وارد شدن تلفن همراه ما به حالت سیف مود شده‌اند، شناسایی کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید به این نکته اشاره کنیم که پیدا کردن بدافزارهای موجود در موبایل می‌تواند فرایندی سخت، زمان‌بر و پیچیده باشد. شاید شما مجبور شوید که تمامی اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی سیستم عامل iOS را حذف کنید. این امر می‌تواند باعث از دست رفتن حجم زیادی از اطلاعات شما شود.

معمولا پس از ورود یک بدافزار به گوشی آیفون، حالت ایمن در فاصله زمانی کوتاهی فعال می‌شود. بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که بدافزار مورد نظر به تازگی بر روی سیستم عامل گوشی ایفون شما نصب شده است. در نتیجه برای خروج از حالت ایمن آیفون می‌توانید به سراغ اپلیکیشن‌هایی بروید که به تازگی بر روی گوشی هوشمند خود نصب کرده‌اید.

برای برطرف کردن حالت سیف مود آیفون احتمالا مجبور به حذف این اپلیکیشن‌ها می‌شوید. البته پیشنهاد می‌کنیم که اپلیکیشن‌های جدید را به صورت همزمان حذف نکنید. زیرا ممکن است علت وارد شدن تلفن همراه شما به حالت ایمن تنها یکی از این اپلیکیشن‌ها باشد. بنابراین کار خود را از جدیدترین برنامه‌ای که بر روی گوشی خود نصب کرده‌اید، آغاز کنید. در هر مرحله‌ای که شاهد برطرف شدن حالت سیف مورد گوشی آیفون خود بودید، می‌توانید فرایند حذف اپلیکیشن‌ها را متوقف کنید.


در صورتی که با روش‌های قبلی موفق به خارج شدن از حالت ایمن نشدید، می‌توانید گوشی آیفون خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید. توجه داشته باشید که این کار تمام داده‌های موجود در گوشی شما را حذف می‌کند. برای بازگرداندن گوشی آیفون به تنظیمات کارخانه، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گوشی آیفون خود را خاموش کنید.
  • دکمه پاور و دکمه کاهش صدا را به‌طور همزمان فشار داده و نگه دارید.
  • پس از چند ثانیه، لوگوی Apple روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود.
  • دکمه پاور را رها کنید، اما دکمه کاهش صدا را همچنان نگه دارید.
  • پس از ظاهر شدن پیام Recovery Mode، دکمه کاهش صدا را رها کنید.
  • از منوی باز شده، گزینه Restore را انتخاب کنید.
  • پس از اتمام فرایند بازیابی، گوشی آیفون شما به تنظیمات کارخانه بازگردانده می‌شود.

به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید

در صورتی که نتوانستید با ری استارت کردن یا حذف برنامه‌های کاربردی به نتیجه برسید، می‌توانید برای خروج از حالت ایمن آیفون به یک تعمیرکار باتجربه و متخصص مراجعه کنید. این افراد به دلیل تجربه بالای خود می‌توانند ریشه مشکل به وجود آمده را شناسایی کرده و در برطرف کردن آن به شما کمک کنند. شاید علت قرارگیری گوشی آیفون بر روی حالت ایمن بسیار ساده‌تر یا پیچیده‌تر از آن چیزی باشد که به ذهن شما می‌رسد. اما تعمیرکاران به دلیل تجربه خود می‌توانند به راحتی تمامی این مشکلات را شناسایی کنند.

در نتیجه به شما پیشنهاد می‌کنیم که در صورتی که در رفع حالت Safe Mode گوشی آیفون از طریق ری استارت یا حذف برنامه‌های کاربردی جدید خود موفق نشدید، حتما به تعمیرکاران باتجربه مراجعه کنید. شما می‌توانید با کمی تحقیق و جستجو یک تعمیرکار متخصص را در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کرده و برای خارج کردن آیفون از Safe Mode   به او مراجعه کنید.

خروج از حالت ایمن آیفون امکان‌پذیر است

حالت ایمن در گوشی آیفون به دلیل نفوذ بدافزارها یا وجود نقص در سیستم عامل فعال می‌شود. فعال شدن Safe Mode امکان دسترسی به بسیاری از اپلیکیشن‌ها را از بین می‌برد. در حالت ایمن شما می‌توانید از گوشی آیفون خود تنها برای برقراری تماس یا ارسال پیامک استفاده کنید. برای خروج از حالت ایمن آیفون روش‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید. معمولا با ری استارت کردن یا شناسایی و حذف بدافزارها می‌توان گوشی آیفون را از حالت ایمن خارج کرد. در صورتی که با این روش‌ها موفق به برطرف کردن این مشکل نشدید، می‌توانید به یک تعمیرکار باتجربه مراجعه کنید.


سوالات متداول
سوال:

آیا می‌توانم بدون ری استارت کردن گوشی از حالت ایمن خارج شوم؟

پاسخ: خیر، برای خارج شدن از حالت ایمن در گوشی آیفون، باید گوشی را ری استارت کنید.

سوال:

اگر گوشی آیفون من به طور خودکار در حالت ایمن قرار می‌گیرد، چه کاری باید انجام دهم؟

پاسخ: اگر گوشی آیفون شما به طور خودکار در حالت ایمن قرار می‌گیرد، ممکن است مشکل جدی‌تری در آن وجود داشته باشد. در این صورت، بهتر است از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

سوال:

حالت ایمن در گوشی آیفون چیست؟

پاسخ: الت ایمن یا Safe Mode در گوشی‌های هوشمند آیفون، حالتی است که در آن تمامی برنامه‌های جانبی غیرفعال می‌شوند و تنها برنامه‌های پیش‌فرض سیستم‌عامل، مانند تلفن، پیامک، مخاطبین و غیره قابل استفاده هستند. فعال شدن این حالت می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله وجود بدافزارها، مشکلات نرم‌افزاری در سیستم‌عامل و یا خرابی برخی از برنامه‌های جانبی رخ دهد.

سوال:

اگر گوشی آیفون من در حالت ایمن قرار گرفت، چه کاری باید انجام دهم؟

پاسخ: اگر گوشی آیفون شما در حالت ایمن قرار گرفت، در ابتدا باید سعی کنید با ری استارت کردن گوشی مشکل را برطرف کنید. اگر ری استارت کردن گوشی مشکل را برطرف نکرد، باید برنامه‌های مشکوکی که اخیرا نصب کرده‌اید را حذف کنید. اگر با این کار نیز مشکل برطرف نشد، می‌توانید گوشی را به تنظیمات کارخانه بازگردانید.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل