آموزش اندروید آموزش کامپیوتر و موبایل

مشکل نمایش روی سایر برنامه ها | با این نکات از شر این مشکل نرم‌افزاری خلاص شوید

مشکل نمایش روی سایر برنامه ها | با این نکات از شر این مشکل نرم‌افزاری خلاص شوید

حل مشکل نمایش روی سایر برنامه ها در دستگاه‌های اندرویدی

خطای همپوشانی صفحه نمایش (Screen Overlay Detected) یکی از رایج‌ترین خطاهای موجود در دستگاه‌های اندرویدی است که بسیاری از کاربران را کلافه می‌کند. این ارور از زمان ارتقای نسخه‌های اندروید به ورژن‌های 6 مارشمالو به بعد در گوشی‌ها ظاهر شد و امکان استفاده از چند اپلیکیشن به‌صورت همزمان را سلب کرد. بر همین اساس در این مطلب به دلایل مشکل نمایش روی سایر برنامه ها می‌پردازیم و سه راهکار کاربردی برای حل این ارور را بررسی می‌کنیم.

 

فعال کردن Display over the apps؛ کلید استفاده همزمان از چند برنامه

برخی از برنامه‌های کاربردی مانند فیس‌بوک، ES File Explorer، Clean Master Instant Rocket Cleaner، Twilight و ... می‌توانند در بالای سایر برنامه‌ها بر روی صفحه نمایش ظاهر شوند. قابلیت همپوشانی صفحه در اندرویدهای پیشرفته عاملی است که اجازه استفاده از این برنامه‌ها را به‌صورت همزمان ممکن می‌کند. بااین‌حال برای رفع مشکل نمایش روی سایر برنامه ها باید گزینه Display over the apps فعال باشد تا این ارور بر روی گوشی موبایل شما ظاهر نشود.

ارور Screen Overlay چه زمانی ظاهر می‌شود؟

ارور مشکل نمایش روی سایر برنامه‌ها یا Screen Overlay نقص رایجی است که در اندرویدهای مارشمالو نسخه 6 یا بالاتر و در گوشی‌ها موتورولا، لنوو، سامسونگ و بسیاری دیگر از دستگاه‌ها دیده می‌شود. با توجه به محدودیت‌های امنیتی موجود در این گوشی‌ها، کاربران برای استفاده از برنامه‌های متنوع باید مجوز Display over the apps را به صورت دستی فعال کنند. البته همه برنامه‌ها به این مجوز نیازی ندارند و فقط برنامه‌هایی خاص یا اپلیکیشن‌هایی که برای بار اولین نصب می‌کنید، به این مجوز نیاز دارند.

اجازه دسترسی به برنامه ها؛ اصلی‌ترین دلیل همپوشانی صفحه نمایش

بسیاری از کاربران گوشی‌های اندرویدی بدون اطلاع از کاربردهای برنامه‌ها در زمان نصب اپلیکیشن‌های مختلف بر روی گزینه Accept کلیک می‌کند. این گزینه امکان دسترسی برنامه‌ها به بخش‌های مختلف تلفن همراه را فعال می‌کند و محدودیت‌هایی را برای کاربران به وجود می‌آورند. مشکل نمایش روی سایر برنامه ها یکی از این مشکلات است که بدون استفاده از روش‌های کاربردی برای غیر فعال‌سازی ارور Screen Overlay، نمی‌توان آن را مرتفع کرد.

توصیه بسیاری از متخصصان نرم‌افزاری تلفن‌های همراه این است که صرفا اجازه دسترسی را برای برنامه‌هایی مجاز کنید که قصد استفاده از آن‌ها را دارید؛ زیرا لغو اجازه دسترسی هم زمان زیادی از شما می‌گیرد هم می‌تواند در گوشی‌های مختلف با یکدیگر متفاوت باشد که مشکل‌ساز می‌شود.

مشکل نمایش روی سایر برنامه ها بیشتر در کدام گوشی‌ها دیده می‌شود؟

تمام گوشی‌‌های اندرویدی که از نسخه 6 مارشمالو یا بالاتر استفاده می‌کنند، مستعد بروز خطای Screen Overlay هستند. در میان تلفن‌های همراه این مشکل در برندهای سامسونگ، ال‌جی و هوآوی بیشتر دیده می‌شود و کاربران این گوشی‌ها باید با استفاده از تنظیمات مربوط به هر یک از آن‌ها نسبت به غیر فعال‌سازی ارور نمایش روی سایر برنامه‌ها اقدام کنند.

حل مشکل Screen Overlay با استفاده از روش‌های کاربردی و متنوع

نمی‌توان تنها یک دلیل را برای مشکل نمایش روی سایر برنامه ها عنوان کرد. این نقص می‌توان به دلیل نصب یک برنامه ویروسی و معیوب باشد یا به دلیل تنظیمات پیش‌فرض در دستگاه‌های اندرویدی نسخه 6 به بالا ظاهر شود. در ادامه به مهم‌ترین راهکارهایی می‌پردازیم که با استفاده از آن‌ها می‌توان این مشکل کلافه‌کننده را از بین برد.

حل مشکل از طریق منوی تنظیمات

برای از بین بردن مشکل Screen Overlay اولین راهکار، بررسی تنظیمات گوشی است. ارزیابی اطلاعات موجود در تنظیمات کار سختی نیست و فقط باید با وارد شدن به بخش تنظیمات برنامه‌ها، دسترسی نرم‌افزارهای نمایش داده شده را غیر فعال کنید. 

ابتدا به تنظیمات و سپس به Applications وارد شوید و به بخش Special app access بروید، سپس به Display over other apps بروید.

سپس در این بخش اپلیکیشن هایی که مجوز نمایش روی سایر برنامه ها رو دارند را میتوانید مشاهده کنید و غیر فعال کنید.


لغو نصب اپلیکیشن‌های مخرب

یکی دیگر از راه‌های موثر در حل مشکل نمایش روی سایر برنامه‌ها، حذف نصب برنامه‌های ویروسی یا مشکل‌ساز است. این نقص بیشتر در گوشی‌های سامسونگ پیدا می‌شود. در چنین مواقعی باید نرم‌افزارهای گوشه صفحه یا سمت راست گوشی را غیر فعال کنید. در بسیاری از مواقع این روش جواب می‌دهد؛ اما اگر این اتفاق رخ نداد، راهکارهای دیگر می‌توانند به شما کمک کنند.

حالت امن (Safe Mode) را اجرا کنید

استفاده از حالت امن راهکار مطمئن دیگری است که برای مشکل نمایش روی سایر برنامه ها به کمک شما می‌آید. متناسب با مدل و برند گوشی روش‌های مختلفی برای ورود به حالت Safe Mode وجود دارند که باید بر اساس آن‌ها این قابلیت را فعال کنید. اما بااین‌وجود در بیشتر تلفن‌ها می‌توانید با ریست کردن گوشی و نگه‌داشتن دکمه ولوم در زمان نشان دادن لوگو، از قابلیت‌های این ویژگی بهره‌مند شوید.

در بیشتر تلفن‌های همراه می‌توانید با کمک مراحل زیر حالت Safe Mode را فعال کنید:

  • لمس کردن دکمه Power گوشی
  • انتخاب گزینه Power Off
  • باز شدن صفحه پاپ‌آپ برای فعال‌سازی حالت ایمن
  • کلیک بر روی OK برای راه‌اندازی مجدد دستگاه با حالت ایمن
  • رفتن به بخش تنظیمات و وارد شدن به بخش برنامه‌ها
  • پیدا کردن برنامه‌ عامل همپوشانی
  • انتخاب گزینه مجوزها و فعال کردن تمامی دسترسی‌ها
  • راه‌اندازی مجدد گوشی


ارزیابی اجازه  دسترسی برنامه‌ها

راهکار دیگر برای حل مشکل نمایش روی سایر برنامه ها، بررسی برنامه‌هایی است که در بک‌گراند گوشی اجرا می‌شوند. شما باید آن‌ها را پیدا کرده و آن‌ها را از دسترسی به گوشی‌ها منع کنید. برای این کار باید با از بخش تنظیمات به بخش برنامه‌ها بروید. بهتر است در ابتدا دسترسی تمام برنامه‌ها را به صورت پیش‌فرض محدود کنید تا فقط در زمان استفاده از اپلیکیشن‌های مورد نیاز، به آن‌ها دسترسی بدهید.

مشکل  Screen Overlayرا از طریق نرم‌افزارهای کاربردی برطرف کنید

برنامه‌های مختلفی در دسترس کاربران قرار دارند تا آن‌ها بتوانند مشکل نمایش روی سایر برنامه ها را از بین ببرند. راهکارهای دستی معمولا بهتر جواب می‌دهند؛ اما در صورت نیاز می‌توانید از برنامه‌هایی مانند اپلیکیشن Install Button Unlocker نیز استفاده کنید. اپلیکیشن Install Button Unlocker یک برنامه ساده و کاربردی برای رفع مشکل نمایش دکمه نصب (Install) روی سایر برنامه ها در اندروید است. این مشکل معمولاً زمانی رخ می دهد که برنامه ای را از خارج از فروشگاه گوگل پلی نصب می کنید.


برای حل مشکل نمایش روی سایر برنامه‌ها جوانب مختلف را بسنجید

قرار نیست تمام راهکارهای موجود برای رفع ارور Screen Overlay را استفاده کنید؛ بلکه هر کدام از این راهکارها می‌‌توانند برای شما راهگشا باشند. از سوی دیگر بهترین اقدام برای از بین بردن این مشکل، پیدا کردن برنامه‌ای است که اجازه دسترسی به آن داده شده است. نمی‌توان برای گوشی‌های مختلف از راهکارهای یکسان استفاده کرد؛ بنابراین باید متناسب با تنظیمات و برنامه‌های نصب شده در تلفن همراه خود از راهکارهای مناسب استفاده کنید.


سوالات متداول
سوال:

مشکل نمایش روی سایر برنامه ها چیست؟

پاسخ: پاسخ: مشکل نمایش روی سایر برنامه ها، مشکلی است که در آن دکمه نصب (Install) روی سایر برنامه ها نمایش داده نمی شود. این مشکل معمولاً زمانی رخ می دهد که برنامه ای را از خارج از فروشگاه گوگل پلی نصب می کنید.

سوال:

چگونه می توان مشکل نمایش روی سایر برنامه ها را رفع کرد؟

پاسخ: رای رفع این مشکل، می توان از اپلیکیشن Install Button Unlocker استفاده کرد. این اپلیکیشن یک برنامه ساده و کاربردی است که دکمه نصب را روی سایر برنامه ها فعال می کند.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل