آموزش نرم افزار و اپلیکیشن آموزش کامپیوتر و موبایل

دسترسی به پوشه دیتا در اندروید ۱۳ | نمایش فایل های سیستمی در اندروید

دسترسی به پوشه دیتا در اندروید ۱۳ | نمایش فایل های سیستمی در اندروید

دسترسی به پوشه دیتا در اندروید ۱۳ چگونه ممکن است؟

کاربران گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی همواره دسترسی نامحدودی به فایل‌های سیستمی دیوایس‌های خود داشتند. این قابلیت بسیار کاربردی تا نسخه 12 اندروید در دسترس بود. اما شرکت گوگل در نسخه 13 این سیستم‌عامل، برای دسترسی به فایل‌های سیستمی به‌خصوص پوشه‌های دیتا و OBB محدودیت ایجاد کرد. به همین خاطر بسیاری از کاربران گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی به دنبال رفع مشکل دسترسی به پوشه دیتا در اندروید ۱۳ هستند. در این مطلب از پیشگامیت، روش‌های مختلفی را برای نمایش فایل های سیستمی در اندروید بررسی می‌کنیم که روی دیوایس‌های مختلف قابل استفاده هستند. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چرا نمایش فایل های سیستمی در اندروید ممنوع شده است؟

قبل از این که راهکارهای دسترسی به پوشه دیتا در اندروید ۱۳ را بررسی کنیم، باید به شما بگوییم که چرا این محدودیت آزاردهنده توسط گوگل در سیستم‌عامل اندروید ایجاد شده است. به‌طور کلی نمایش فایل های سیستمی در اندروید عموما برای کاربرانی که قصد نصب یک نرم‌افزار یا بازی همراه با دیتا را داشتند، کاربردی بود. برای این کار، کاربران باید از مراجع غیر رسمی مانند وب‌سایت‌های دانلود اپلیکیشن و بازی، دیتاهای مورد نیاز خود را دانلود می‌کردند.

دیتاهای دانلودی از مراجع غیر رسمی و تایید نشده توسط گوگل، عموما حاوی بدافزارها و ویروس‌های مختلفی بودند. به همین خاطر گوگل دسترسی به پوشه دیتا در اندروید ۱۳ را کاملا محدود کرد. در حال حاضر شما تنها می‌توانید اطلاعات موجود در پوشه‌های دیتا و OBB را مشاهده کنید و امکان ویرایش آن‌ها یا اضافه کردن دیتا به این پوشه‌ها برای شما وجود ندارد. البته باید اشاره کرد که یکی دیگر از دلایل ایجاد محدودیت برای دسترسی به فایل‌های دیتا و OBB، جلوگیری از نقص قانون کپی رایت توسط کاربران گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی است. چرا که بسیاری از کاربران از این قابلیت برای دانلود و نصب نرم‌افزارهای پولی به‌صورت رایگان و غیر قانونی استفاده می‌کردند.

چرا به دسترسی به پوشه دیتا در اندروید ۱۳ نیاز داریم؟

اگر جزو گیمرهای موبایلی هستید و یا انواع اپلیکیشن‌های دارای دیتا را روی گوشی یا تبلت اندرویدی خود نصب می‌کنید، حتما می‌دانید که چرا ایجاد محدودیت روی دسترسی به پوشه دیتا در اندروید ۱۳ می‌تواند برای شما مشکل بزرگی ایجاد کنید. اما بسیاری از افراد دلیل اهمیت نمایش فایل های سیستمی در اندروید را نمی‌دانند. همان‌طور که اشاره شد، شما برای نصب نرم‌افزارها و بازی‌های حجیم از طریق مراجع غیر رسمی، باید به پوشه‌های دیتا و OBB دسترسی داشته باشید. تنها در این صورت است که شما می‌توانید اپلیکیشن‌های پولی را بدون پرداخت هزینه روی دیوایس اندرویدی خود نصب کنید.

راهکارهایی برای دسترسی به پوشه دیتا در اندروید ۱۳

اگر قصد نصب یک اپلیکیشن دارای دیتا روی دیوایس اندرویدی خود را دارید و با محدودیت دسترسی به پوشه دیتا در اندروید ۱۳ روبه‌رو شدید، اصلا نگران نباشید. چرا که راهکارهایی برای دور زدن این محدودیت ایجاد شده توسط گوگل وجود دارد. در ابتدا باید بگوییم که دیتای اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را حتما از مراجع غیر رسمی معتبر دانلود کنید. بسیاری از وب‌سایت‌ها، دیتاهای حاوی بدافزار را برای دانلود کاربران قرار می‌دهند. درواقع گوگل با در نظر گرفتن این مورد دسترسی به پوشه دیتا را در اندروید برای کابران محدود کرده است.

یکی از راهکارهای موثر برای جلوگیری از دانلود فایل‌های دیتا حاوی بدافزار، استفاده از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس است. حتما فایل‌های دیتا را قبل از نصب و یا خارج کردن از حالت فشرده، با استفاده از آنتی‌ویروس خود بررسی کنید. در صورت رعایت این نکات، با استفاده از راهکارهایی که در ادامه عنوان می‌شوند، می‌توانید به پوشه دیتا در اندروید 13 دسترسی داشته باشید.

 

انتقال فایل‌ها با استفاده از کامپیوتر

یکی از بهترین روش‌ها برای دسترسی به پوشه دیتا در اندروید ۱۳، استفاده از کامپیوتر است. شما با اتصال دیوایس اندرویدی خود به کامپیوتر، می‌توانید دسترسی کامل به فایل‌های دیوایستان داشته باشید. استفاده از کامپیوتر برای دسترسی به پوشه‌ها در اندروید 13 از آن جهت روشی بی‌نظیر است که با تمام دیوایس‌های اندرویدی مانند گوشی‌های برند شیائومی سازگاری دارد.

مراحل استفاده از کامپیوتر برای دسترسی به پوشه دیتا در اندروید ۱۳ به شرح زیر است:

  • ابتدا دیوایس اندرویدی خود را با استفاده از کابل یو‌اس‌بی به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل کنید
  • سپس در دیوایس اندرویدی خود، در پیام ظاهر شده روی گزینه File Transfer کلیک کنید

 

  • سپس به بخش This PC کامپیوتر رفته و روی آیکون دیوایس خود کلیک کنید

  • در صفحه فایل‌های دیوایستان، وارد مسیر Internal shared storage > Android شوید. در پوشه اندروید شما می‌توانید پوشه‌های دیتا و obb را نیز مشاهده کنید
  • حال شما می‌توانید دیتای مورد نظرتان را کپی کرده و در این پوشه Paste کنید

استفاده از برنامه ZArchiver

اگر علاقه‌ای به استفاده از کامپیوتر برای دسترسی به پوشه دیتا در اندروید ۱۳ ندارید، استفاده از نرم‌افزار ZArchiver یکی دیگر از راهکارهای دور زدن محدودیت گوگل در این زمینه است. البته باید توجه کرد که این راهکار با دیوایس‌های برخی برندها مانند شیائومی (مدل‌های جدید) سازگار نیست و شما نمی‌توانید از ZArchiver برای دسترسی به پوشه دیتای خود استفاده کنید. اما برای دیوایس‌های دیگر استفاده از این نرم‌افزار پیشنهاد می‌شود. 

روش استفاده از برنامه ZArchiver برای دسترسی به فایل‌های دیتا و obb اندروید به شرح زیر است:

  • در ابتدا نرم‌افزار ZArchiver را از گوگل پلی، مارکت‌های ایرانی یا سایت‌های معتبر دانلود و نصب کنید

  • در صفحه اول نرم‌افزار ZArchiver، شما صفحه‌ای مشابه با نرم‌افزار مدیریت فایل گوشی خود را مشاهده می‌کنید

  • در صفحه اصلی نرم‌افزار ZArchiver، شما باید روی پوشه Android کلیک کرده تا پوشه‌های دیتا و obb را مشاهده کنید
  • حال باید به سراغ فایل دیتای مورد نظر خود رفته و روی آن کلیک کنید. بعد از چند لحظه، گزینه‌هایی برای شما نمایش داده می‌شود که با کلیک کردن روی گزینه کپی یا کات، می‌توانید فایل را به پوشه دیتا اندروید 13 منتقل کنید

  • در زمان انتقال فایل به پوشه دیتا اندروید، ممکن است برای این انتقال از شما درخواست تاییدیه شود

از سایر برنامه‌های مدیریت فایل اندروید استفاده کنید

برای دسترسی به پوشه دیتا در اندروید 13، شما علاوه‌بر استفاده از نرم‌افزار مدیریت فایل ZArchiver، می‌توانید از اپلیکیشن‌های مدیریت فایل دیگری مانند Cx File Explorer نیز استفاده کنید. به‌طور کلی تنها نرم‌افزار مدیریت فایل اصلی دیوایس شما است که در این زمینه محدودیت دارد و بیشتر نرم‌افزارهای غیر رسمی با چنین محدودیتی روبه‌رو نیستند و یا می‌توانند آن را دور بزنند. فراموش نکنید که برای دانلود و نصب سایر نرم‌افزارهای مدیریت فایل، حتما به سراغ مراجع معتبر بروید. چرا که این نرم‌افزارها به تمام فایل‌های شخصی دیوایس شما دسترسی دارند و می‌توانند در صورت بدافزار بودن، برای شما مشکلات زیادی ایجاد کنند.

عدم نمایش فایل های سیستمی در اندروید کاملا قابل حل است

در این مطلب به‌صورت کامل روش حل مشکل دسترسی به پوشه دیتا در اندروید 13 را بررسی کردیم. اگر قصد نصب نرم‌افزارهای پولی را به‌صورت رایگان دارید و می‌خواهید بدون هزینه به جدیدترین اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشید، این آموزش می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. البته نباید فراموش کنید که دانلود نرم‌افزارهای دارای دیتا و همین‌طور نرم‌افزارهای مدیریت فایل از مراجع نامعتبر می‌تواند دیوایس و اطلاعات شخصی شما را با مشکلات مختلفی روبه‌رو کند. به‌طور کلی پیشنهاد می‌کنیم که برای نمایش فایل های سیتمی در اندروید 13، از کامپیوتر استفاده کنید. چرا که با این روش، به دانلود نرم‌افزارهای مدیریت فایل نیازی ندارید و کم‌ترین تغییر نرم‌افزاری را در گوشی خود ایجاد می‌کنید.


سوالات متداول
سوال:

آیا امکان دسترسی به پوشه OBB در اندروید ۱۳ وجود دارد؟

پاسخ: بله، امکان دسترسی به پوشه OBB در اندروید ۱۳ نیز وجود دارد. برای این کار، می توان از یکی از روش های ذکر شده در بالا استفاده کرد.

سوال:

آیا دسترسی به پوشه دیتا در اندروید ۱۳ خطرناک است؟

پاسخ: دسترسی به پوشه دیتا می تواند خطرناک باشد، زیرا این پوشه حاوی فایل های مهم سیستمی است. اگر در کار با فایل های سیستمی مهارت ندارید، بهتر است از دسترسی به این پوشه خودداری کنید.

سوال:

چرا در اندروید ۱۳ دسترسی به پوشه دیتا و OBB به طور مستقیم از طریق File Manager امکان‌پذیر نیست؟

پاسخ: در اندروید ۱۳، دسترسی به پوشه دیتا و OBB به طور مستقیم از طریق File Manager به دلایل امنیتی محدود شده است. این پوشه‌ها حاوی داده‌های مهم و حساس برنامه‌ها هستند، مانند اطلاعات کاربری، تنظیمات برنامه، و فایل‌های بازی. دسترسی مستقیم به این پوشه‌ها می‌تواند منجر به آسیب‌پذیری‌های امنیتی و سوء استفاده‌های احتمالی شود.

سوال:

آیا می‌توان فایل‌ها را از پوشه دیتا یا OBB حذف کرد؟

پاسخ: بله، می‌توان فایل‌ها را از پوشه دیتا یا OBB حذف کرد. با این حال، توجه داشته باشید که حذف فایل‌های مهم از این پوشه‌ها می‌تواند باعث اختلال در عملکرد برنامه‌ها یا بازی‌های نصب شده در دستگاه شما شود.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل