مقالات

زندگی نامه ژان باپتیست پرین

زندگی نامه ژان باپتیست پرین

زندگی نامه ژان باپتیست پرین :

۷۳ سال پیش یعنی ۱۷ آوریل سال ۱۹۴۲ ژان باپتیست پرین - فیزیکدان سرشناس فرانسوی فوت کرد. بیشترین شهرت وی بخاطر تحقیق در خصوص حرکت براونی در مواد محلول در مایعات است که باعث اثبات تشریح البرت اینشتین در این خصوص و اثبات ماهیت اتمی ماده شد.

ژان باپتیست پرین در تاریخ ۳۰ سپتامبر سال ۱۸۷۰ در شهر لیل فرانسه متولد شد. بعد از پایان تحصیلات در مقطع ابتدایی و متوسطه وارد دانشکده فنی پاریس شد و در آنجا با تحقیق در خصوص پرتوهای کاتدی و اشعه ایکس در دوره دکترا توانست در سال ۱۸۹۷ دکترای فیزیک خود را دریافت کند. در همان سال نیز به عنوان استاد رشته‌ی شیمی فیزیک دانشگاه سوربن فرانسه انتخاب شد.

در سال ۱۹۰۵ آلبرت اینشتین تشریح خود در خصوص پدیده حرکت براونی را منتشر کرد. حرکت براونی در فیزیک به نوعی از حرکت تصادفی ذرات غوطه‌‌ور در سیال (مایع یا گاز) بر اثر برخورد این ذرات با اتم‌ها یا مولکول‌‌های سیال گفته می‌شود.

در سال ۱۸۲۷ رابرت براون گیاه‌شناس هنگامی که توسط میکروسکوپ به گرده‌های گیاه معلق در آب نگاه می‌کرد، متوجه حرکت ذرات در آب شد، ولی نتوانست توجیهی برای آن پیدا کند.

ژان باپتیست پرین با آزمایش‌های اثبات کرد که تشریح آلبرت آینشتین از پدیده حرکت براونی صحیح است و همچنین ماهیت اتمی ماده را به اثبات رساند.

دکتر ژآن باپتیست پرین به خاطر همین دستاوردهای علمی در سال ۱۹۲۶ مفتخر به دریافت جایزه‌‌ی نوبل فیزیک شد. وی همچنین تحقیقات وسیعی در خصوص پرتو های کاتدی انجام داده است و یکی از شناخته شده‌ترین افراد در این خصوص است.

هنگامی که دو قطعه فلز کاتد (مثبت) و آند (منفی) که دارای حداقل ۱۰۰۰۰ ولت برق و در یک محفظه شیشه‌ای بسته باشند، آنگاه در صورت کاهش فشار هوای درون محفظه، یک پرتو نا مریی از قطب - به + مثبت می‌رود که به آن پرتو کاتدی می‌گویند.

دکتر ژان باپتیست پرین سرانجام در تاریخ ۱۷ آوریل سال ۱۹۴۲ دیده از جهان فروبست.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل