مقالات بازی

چطور GTA V را با کیفیت 4K اجرا کنیم ؟

چطور GTA V را با کیفیت 4K اجرا کنیم ؟

کمی بیش تر از دو روز از عرضه بازی GTA V بر روی پلتفرم PC  می گذرد و این عنوان پرطرفدار، چندین رکورد شکنی را در همین چند روز ،برای خود به ثبت رسانده است. در روز نخست و فقط از طریق Steam بیش از یک میلیون نسخه دیجیتال از این بازی به فروش رفته است که اگر صادقانه بگوییم؛ خیلی دور از انتظار نبود.

در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه و با کمترین هزینه ممکن از این بازی در وضوح 4k و نرخ فریم دهی 60 فریم بر ثانیه و با حداکثر جزئیات ممکن، لذت ببرید. با شهر سخت افزار همراه شوید.

 چنین موفقیت عظیمی به عوامل متعددی بر میگردد؛ گیم پلی هیجان انگیز و سرگرم کننده، محتوای گوناگون و غیر تکراری، داستان لذت بخش و منظره ها و جلوه های بصری زیبا؛ هر یک نقش انکار ناپذیری در تقاضای بالا برای این بازی دارند، در رابطه با این بازی بخشی که بیشتر توجه ما را به خود جلب کرده، گرافیک خیره کننده آن است، اگر به طور دقیق تر بگوییم در مطلب پیش رو به آنچه خواهیم پرداخت که برای اجرای GTA V در وضوح 4k و نرخ فریم دهی 60 فریم بر ثانیه و با حداکثر جزئیات، آن هم با کمترین بودجه، لازم است.

در روز نخست از عرضه این بازی، هر دو Nvidia و AMD درایور ویژه ای را برای این بازی منتشر کردند و اغلب گیمرها بر سر اینکه بازی بهینه شده و زیبا است؛ اتفاق نظر داشتند.   زیبایی GTA V در وضوح 4k صرفا به دلیل بالا بودن وضوح تصویر نیست؛ طبق تجربه ای که با بازی های به نسبت قدیمی تر بدست آورده ایم ؛ اجرای بازی در وضوح  4k لزوماً باعث زیباتر شدن بازی نمی شود، شاید بر روی نمایشگر پیکسل های بیشتری نمایش داده شوند اما اگر بافت ها و محتواهای خود بازی به اندازه کافی و در حد چنین وضوح بالایی با کیفیت نباشند، بهبود گرافیکی خیلی جزئی خواهد بود و در نماهای دور اشیاء تیز تر بنظر می رسند و لبه هایشان بُریده بُریده (دندانه دار) می شود ؛ مطمئنا از نقطه نظر یک گیمر نمی تواند نمای جالبی باشد.

با این حال اگر محتوا های بازی (بافت،ویدئو،تصاویر و...) دارای جزئیات بالایی باشند؛ با افزایش وضوح تصویر ، کیفیت بصری به طرز چشمگیرتری بهبود پیدا می کند و ممکن است که در وضوح 4k جزئیاتی را ببینید که هرگز در وضوح پایینتر متوجه آنها نشده اید. به GTA V برگردیم؛ خوشبختانه این بازی دارای بافت 4K می باشد و جزئیات به حدی بالا است که بتوان براحتی تفاوت در وضوح  4k را لمس کرد.

برای درک بهتر تفاوت میان وضوح و کیفیت در تنظیمات مختلف؛ در زیر مقایسه ای آمده که خود به اندازه کافی گویا است.

 

 

اگر مجذوب زیبابی این بازی شده اید و دلتان می خواهد تا با حداکثر وضوح و کیفیت ممکن آن را تجربه کنید؛ احتمالا این سوال برای شما هم ایجاد می شود که با چه پیکربندی می توان آن را در وضوح  4k و نرخ فریم دهی 60 فریم برثانیه و حداکثر تنظیمات اجرا کرد؟

اکنون که چند روز از عرضه بازی می گذرد و بررسی کنندگان سخت افزار توانسته اند آن را مورد بررسی قرار دهند، می توانیم بگوییم که برای اجرای روان این بازی در وضوح  4k و نرخ فریم دهی 60 فریم بر ثانیه و با حداکثر تنظیمات ،به چه پیکربندی سخت افزاری نیاز دارید؛ بجز یک نمایشگر با وضوح 4K و نرخ نوسازی 60 هرتز، اتفاق نظر بر این است که برای دست یابی به تجربه ای که پیشتر گفتیم، یک کارت گرافیک به تنهایی کافی نخواهد بود و شما به دو پردازنده گرافیکی با بودجه ای بین 500 تا 660 دلار نیاز خواهید داشت. با 660 دلار دو کارت R9 290X ، یک کارت R9 295X2 و یا دو کارت GTX 970 انتخاب های پیش رویتان هستند، همچنین با 160 دلار کمتر می توان دو کارت R9 290 را انتخاب و کمی اورکلاک کرد.

در وضوح  4k تقریبا دندانه دار شدن لبه اشیاء (Aliasing) رخ نمی دهد و از این رو نیازی به اعمال فیلتر های ضد بُریدگی نظیر MSAA نیست.

اگر به نرخ فریم دهی 30 فریم بر ثانیه هم قانع می شوید، کافیست تا نصف مبلغ قبلی را صرف کنید و R9 290X همانی است که به دنبال آن هستید. برای وضوح 1080p و نرخ فریم دهی 60 فریم بر ثانیه، نیاز واقعی شما یک کارت گرافیک 200 دلاری نظیر R9 280 3GB است. با این حال GTA V به وضوح نشان داده که این بازی به مقدار بی نقصی از حافظه ویدئویی نیاز دارد و در وضوح 1080p میزان استفاده از حافظه ویدئویی از 2.5 گیگابایت فراتر می رود و حتی به 3 گیگابایت نیز می رسد، منابع مختلفی نیز این مسئله را تایید کرده اند. از این رو به نظر نمی رسد که کارت های 2 گیگابایتی نظیر GTX 960 و R9 285 برای این بازی مناسب باشند.

در وضوح تصویر 4k میزان استفاده از حافظه ویدئویی به حدود 3.8 گیگابایت می رسد که با اعمال فیلترهای ضد بریدگی تا 4 گیگابایت هم فرا می رود. اینجاست که حافظه ویدئویی دو قسمتی GTX 970 که از یک بخش 3.5 گیگابایتی و یک بخش 0.5 گیگابایتی کُندتر تشکیل شده؛ حتی علیرغم عدم اعمال فیلتر MSAA، باعث تیک زدن بازی می شود.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل  

 

2 نظر ثبت شده