تکنولوژی

کاهش قیمت حافظه های رم DDR4

کاهش قیمت حافظه های رم DDR4

2014-11-14-image-1

منابع تایوانی اعلام کرده اند قیمت حافظه های رم DDR4 در چند ماه اخیر کاهش قابل توجه ای داشته اند.عامل این تنزل قیمت به گفته ی این منابع شرکت سامسونگ است. این شرکت برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار تلاش می کند تصمیم گرفته حافظه هایش را بسیار ارزان تر از گذشته به فروش برساند.

واحد تولیدات نیمه رسانای کمپانی کره ای مورد بحث، در اصل یکی از زیر مجموعه های سامسونگ الکترونیکس محسوب می شود و دارای یکی از گسترده ترین خطوط ساخت حافظه های رم در جهان است.
ضمناً آگاهان این صنعت خاطر نشان می کنند که کاهش حاشیه سود غول تکنولوژی کره ای سبب شده تا دیگر تولید کنندگان فعلاً و تا پایان سال حرکت به سمت راه اندازی خط تولید محصولات ۲۰ نانومتری را به تعویق انداخته و بدین ترتیب قدری از هزینه های مازاد خود بکاهند.

DDR4 استاندارد و تکنولوژی نسبتاً جدید در زمینه ی حافظه های رم مورد استفاده در کامپیوترهای شخصی و تلفن های هوشمند (LPDDR4) به حساب می آید و از جمله مزایای اصلی اش می توان به سرعت کلاک بالاتر و مصرف انرژی کمتر اشاره کرد.
در حالیکه برای کاربران عادی افزایش سرعت حافظه های یاد شده می تواند بسیار هیجان انگیز باشد به یقین کاهش مصرف انرژی اثری بسیار چشم گیرتر در هزینه های دیتاسنترها خواهد داشت.
سرعت کلاک حافظه های رم DDR4 از ۲۱۳۳ مگاهرتز آغاز می شود در حالیکه این رقم برای نسل پیشین یعنی DDR3 برابر با ۸۰۰ MT/s (هشتصد میلیون انتقال داده بر ثانیه) بود. بالا رفتن فرکانس کاری سبب می گردد پهنای باند زیادتری در دسترس باشد و در نتیجه سرعت ذخیره سازی اطلاعات بر روی حافظه و همینطور بازخوانی آنها بسیار بیشتر شود.
در زمینه ی مصرف انرژی نیز رم های DDR4 به ولتاژی برابر با ۱٫۲v نیاز دارند و نباید از خاطر برد احتیاج نسل گذشته برابر با ۱٫۵v بوده. هرچند ممکن است این مقدار از بهینه سازی در رابطه با انرژی مورد نیاز، برای کاربران عادی اهمیتی نداشته باشد ولی همانطوری که قبل تر هم اشاره شد در دیتا سنترهایی که صدها کامپیوتر هزاران ماژول رم را مورد بهره برداری قرار می دهند صرفه جویی عظیم رخ خواهد داد و هزینه ها به صورت بارزی کم می شوند.

البته ناگفته نماند با وجود اینکه حافظه های DDR4 از سال پیش که رسماً به صورت تجاری معرفی شدند تا به امروز کاهش قیمت مطلوبی داشته اند اما هنوز هم در قیاس با نوع DDR3 بسیار گران تر هستند. ضمناً پیش بینی می شود با گذشت یکسال دیگر محصولات DDR4 به رقمی بسیار منطقی تر نزدیک شده و درسمت مقابل انواع DDR3 به دلیل کم شدن تولیدشان شاهد قدری افزایش قیمت باشند و بدین ترتیب هر دو نسل در رده ی هزینه ای یکسانی قرار بگیرند

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل