ابداع شیوه ی جدید برای حرکت بر روی صفحه نمایش توسط اپل

ابداع شیوه ی جدید برای حرکت بر روی صفحه نمایش توسط اپل

حتما برای شما نیز پیش آمده که به سختی موفق به حرکت دادن نمایشگر روی صفحه کوچک دستگاه های موبایل شده باشید، اگر چنین است باید به اطلاع تان برسانیم به لطف پتنتی که اخیرا از سوی اپل به ثبت رسیده این مساله احتمالا به زودی حل می شود.
این پتنت که تحت عنوان «بهبود یک فعالیت با استفاده از عمل اشاره» از آن یاد شده و به تازگی نیز به تایید دفتر پتنت ها و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا رسیده است، به توضیح روشی منحصر بفرد برای حرکت دادن آبجکت ها روی نمایشگرهای تاچ می پردازد که به لمس کردن صفحه نمایش نیاز دارند.
براساس این سند، دیگر نیازی به لمس صفحه نمایش برای انجام این کار نخواهد بود و تنها کافی است که روی بخش جانبی موبایل اشاره نمایید تا نشانگر، متن انتخاب شده و دیگر موارد کوچک را به یک میزان معین (به اندازه یک پیکسل) حرکت دهید.
اپل و دیگر تولیدکنندگان دستگاه های موبایل مدت هاست که امکان برش (کات) و یا کپی و چسباندن (پیست کردن) متن را به محصولات خود افزوده اند. برای این منظور تنها کافی است که محتوی به نمایش درآمده را بزرگ نمایی کرده یا به اصطلاح روی آن زوم کنید و سپس از طرفین به متن مورد نظر خود اضافه کرده یا آن را کوچک نمایید و در نهایت آن متن را حذف کرده و یا جابجا نمایید.
اما این فرایند همواره هم به سادگی قابل انجام نیست چراکه انگشتان یک کاربر معمولا بیش از اندازه برای انجام کاری با این ظرافت بزرگ هستند و به همین خاطر انتخاب یک متن معمولا بیش از آنچه به نظر می آید ناامید کننده خواهد بود. اما پتنت به ثبت رسیده از سوی اپل نیاز به قرار دادن انگشت روی نمایشگر لمسی این دستگاه ها را حذف می کند و انتظار می رود که این فرایند را به میزان زیادی تسهیل نماید.
تصور کنید قصد دارید بخشی از متن به نمایش در آمده روی موبایل خود را انتخاب نمایید و نشانگر شما نیز در نقطه ای از سمت راست صفحه قرار دارد. برای این منظور روی لبه سمت راست یا هر بخش دیگری که به فرامین تاچ پاسخ نمی دهد اشاره می کنید. هربار که عمل اشاره کردن روی آن سطح را تکرار نمایید نشانگر به اندازه یک کاراکتر حرکت می کند و در نتیجه فرایند انتخاب متن مورد نظرتان با دقت بالاتری انجام خواهد شد.
با اشاره روی لبه سمت راست دستگاه، نشانگر به سمت چپ حرکت خواهد کرد و زمانی که به لبه سمت چپ ضربه بزنید حرکت آن به سمت مقابلش (یعنی راست) خواهد بود.
نکته دیگر اینکه واکنش نشانگر برحسب شدت ضربه ای که به لبه موبایل وارد می کنید متفاوت خواهد بود. اگر اشاره آرامی به دستگاه کنید، بخش انتخاب شده به اندازه یک کاراکتر تغییر خواهد کرد اما اگر این کار را با شدت و نیروی بیشتری انجام دهید احتمالا متن انتخاب شده به اندازه یک کلمه کم یا زیاد می شود.
در این روش حتی می توان آیکن ها و دیگر المان های گرافیکی موجود در صفحه را نیز که دوست دارید با سرعت کمتر و دقت بیشتر حرکت دهید، جابجا نمود.
حال این سوال مطرح می شود که فناوری یاد شده چطور کار می کند؟ دستگاه موبایل شما برای تشخیص و تفسیر نمودن ضربه ها به قسمت های جانبی بدنه اش احتمالا از حسگرهایی بهره می گیرد که در داخل آن کار گذاشته شده اند.
طبق معمول همیشه باید یادآور شویم که ثبت یک پتنت به معنای قطعیت در اجرایی شدن آن نیست و نمی توان انتظارش داشت که آن فناوری به زودی در دستگاه های موبایل به خدمت گرفته شود. اما تردیدی نیست که این امکان می تواند مشکلات رایج کاربران در انتخاب متن را به میزان زیادی کاهش دهد.

 

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل