برنامه نویسی

مفاهیم طراحی و دیزاین که طراحان وب باید بدانند

مفاهیم طراحی و دیزاین که طراحان وب باید بدانند

در این مقاله قصد داریم مفاهیمی را که توسعه دهندگان وب برای درک مفاهیم طراحی به آنها نیاز دارند را بیان می کنیم. مفاهیم گفته شده در این مقاله راهنمایی خواهد بود برای توسعه دهندگان وب تا با اصول و روش های درست در دیزاین وب اشنا شوند تا بتوانند وب سایت هایی را تولید کنند که هم اصول بصری و هم تجربه کاربری را بهبود بخشد .

 

1.  طراحی فقط برای ظاهر وب سایت نیست:

طراحی وب سایت  شامل تجربه کلی کاربر از زمانی که وارد وب سایت شما می شود تا زمانی که از وب سایت شما خارج می شود، است. در طراحی و دیزاین وب علاوه بر ظاهر مناسب باید به سوالاتی مانند اینکه "چرا"  و "چطور" کاربران می خواهند از این وب سایت استفاده کنند ، سرعت لود وب سایت، محاوره های میان hover و کلیک و تماس  ، سرعت انتقال مطالب و محتویات جدید و ... که همه این مفاهیم شامل سطح طراحی می شوند .

به دلیل اینکه طراحی و دیزاین وب چیزی فراتر از صرفا جنبه های ظاهری وب سایت است؛ بنابراین هر فردی در طی پروسه راه اندازی وب سایت به عنوان یک طراح است. هر فردی که در مورد محاوره کاربر با وب سایت تصمیم بگیرد به عنوان طراح و دیزاینر وب در نظر گرفته می شود.همه اعضای تیم پروژه باید در مورد طراحی و دیزاین وب فکر کنند تا بتوانند تجربه کاربر نهایی را بهبود بخشند. در طی پروسه طراحی و توسعه همیشه باید کاربر نهایی و اهداف او  شامل سرعت ، کارآیی و از همه مهم تر راحتی کاربران در نظر گرفته شود.

2. طراحی با جزئیات کامل :

جزئیات یکی از عواملی مهم در طراحی منحصر بفرد است. توجه به جزئیات یکی از عوامل بسیار موثر در بهبود تجربه کاربران است . هرچند توجه زود هنگام به جرئیات پروژه سرعت اجرای پروژه را کاهش می دهد. بنابراین تشخیص زمان مناسب برای تمرکز برروی جزئیات بسیار حیاتی است.

 

3. استفاده از فضاهای سفید  در دیزاین

متأسفانه اکثر طراحان وب  و یا حتی مشتریان پروژه‌ها تصور می‌کنند فضاهای سفید خالی هستند و باید به نحوی با محتویات مختلف پر شوند تا کاربر نهایی را به خواندن مطالب، کلیک بر روی لینک‌ها و خرید محصولات ترغیب شود. اما حقیقت این است که فضاهای سفید نقش بسیار مهمی در طراحی سایت ها دارند و بر کارآیی صفحات تاثیر بسزایی دارند. در واقع یکی از نکات مهم در افزایش تجربه کاربری ساده نگه داشتن قالب وب سایت و استفاده مفید از فضاهای خالی و سفید برای ایجاد تمرکز برروی محتوای مورد نظر است . فضاهای سفید به خواناتر شدن محتوا و افزایش عملکرد وب سایت کمک شایانی می کند .

 

4. تاکید بر روی عنصر خاص نه همه عناصر:

تاکید هم یکی از موارد مهم در اصول طراحی به شمار میرود. در طراحی تمامی وب سایت های موفق میتوانید عنصر تاکید را پیدا کنید. قطعا هر وب سایت بنا بر نوع فعالیت بایستی بر روی برخی بخش ها بیشتر تاکید کند. تاکید زیاد برروی المان های مختلف نیز می تواند کاربر را گیج کند و در تجربه او تاثیر منفی بگذارد، تنها المان های خاص با توجه به سیاست کلی وب سایت باید تاکید شوند

 

5. تکرار مناسب المان ها در صفحات مختلف

استفاده از تکرار صحیح از المان ها در وب سایت این امکان را به ما می دهد تا بتوانیم یک ساختار و یک الگو از چیدمان را در وب سایت پیاده سازی کنیم. به عنوان مثال در طراحی یک وب سایت نمی توان هر بخش و هر صفحه ای را متفاوت از دیگر صفحات طراحی کرد, چرا که در غیر اینصورت با تغییر صفحات مخاطب احساس می کند وارد وب سایت جدیدی شده است.


6. یکپارچگی صفحات

وحدت و یا یکپارچگی در طراحی وب سایت به معنای همجواری المان ها در کنار یکدیگر است. المان هایی که از نظر محتوایی به یکدیگر نزدیک هستند باید در نزدیکی هم قرار گیرند و المان هایی که از نظر محتوایی و منطقا با هم فاصله دارند نیز باید دورتر از هم در وب سایت قرار داده شوند.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل