آیا آپدیت از ویندوز xp و ویستا به ویندوز 10 ضروری است؟

آیا آپدیت از ویندوز xp و ویستا به ویندوز 10 ضروری است؟

back-Windows-10-new8

اکنون که مایکروسافت ویندوز ۱۰ را برای عموم در دسترس قرار داده است، کاربران ویندوز های ۷،۸ و ۸.۱ می توانند به رایگان به این سیستم عامل آپگرید کنند. در حالی که این خبر بسیار خوبی برای طیف وسیعی از کاربران رایانه های شخصی است، اما در این بین سر کاربران ویندوز های قدیمی تر XP و ویستا بی کلاه می ماند و شاید احساس کنند که از قافله عقب مانده اند.

کاربران ویندوز XP و ویستا، ممکن است به دلایلی همچون ضعیف بودن سیستم خود، ترس از نا آشنا بودن با محیط جدید ویندوز و عوامل بسیار دیگری، از مهاجرت به سیستم عامل های جدید مایکروسافت سر باز زده اند. اما حال که مایکروسافت طوفان عرضه ی ویندوز ۱۰ را آغاز کرده اند و همه با سرعت تلاش می کنند تا به آن مهاجرت کنند، کاربران ویندوز های قدیمی تر ممکن است احساس کنند که از دیگران عقب افتاده اند. اگر شما هم یکی از کسانی که هنوز از ویندوز XP یا ویستا استفاده می کنید، این گزینه ها را پیش روی خود دارید:

هیچ کاری نکنید!

هیچ کس شما را مجبور نمی کند که به ویندوز ۱۰ آپگرید کنید. افرادی وجود دارند که رایانه های آن ها هنوز هم ویندوز XP و ویستا را اجرا می کند و آن ها از عملکرد آن راضی هستند. با این حال مایکروسافت (پس از حدود ۱۱ سال) دیگر آپدیت های امنیتی را برای ویندوز XP منتشر نمی کند. این بدان معناست که رایانه ی شما نسبت به برنامه های مخرب، آسیب پذیر تر است. همچنین ویندوز ویستا نیز از ماه آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی، دیگر این به روز رسانی های امنیتی را دریافت نخواهد کرد.

ویندوز ۱۰ همانند چیزی که ممکن است در مورد ویندوز ۸ شنیده باشید، ترسناک نیست. در واقع این سیستم عامل به صورت ظاهری، آن قدر با ویندوز ویستا یا XP متفاوت نیست. البته که برخی تفاوت ها وجود دارد، اما شما به راحتی می توانید منوی استارت آشنا و صفحه ی دسکتاپ معروف ویندوز را پیدا کنید و عاشقش شوید. به اضافه ی اینکه مایکروسافت به ویندوز ۱۰، دستیار صوتی مفید خود یعنی کرتانا، مرورگر مایکروسافت اج که جایگزین اینترنت اکسپلورر شده است، و حتی قابلیت استریم بازی های اکس باکس بر روی ویندوز را اضافه کرده است.

ببینید می توانید به ویندوز ۱۰ آپدیت کنید؟

حداقل سخت افزار مورد نیاز برای اجرای ویندوز ۱۰، دقیقا هما نسخت افزار خواسته شده برای اجرای ویندوز ۷ است. اگر سیستم شما این حداقل سخت افزار را داراست، شما می توانید ویندوز ۱۰ را از اول بر روی سیستم خود نصب کنید که البته برای شما هزینه بر خواهد بود. هر چند اگر شما در ایران زندگی می کنید، احتمالا با نسخه های کرک شده هزینه ای نخواهید پرداخت! در حال حاضر ویرایش HOME ویندوز ۱۰ قیمتی حدود ۱۲۰ دلار و ویرایش PRO این سیستم عامل قیمتی حدود ۲۰۰ دلار دارد. همچنین یک نسخه ی ویندوز ۱۰ با نام PRO PACK نیز وجود دارد که قیمتی حدود ۱۰۰ دلار دارد. این نسخه به شما اجازه می دهد که ابتدا نسخه ی HOME را نصب کرده و مدت ها به به نسخه ی PRO آپدیت کنید.

اینکه شما برای اجرای ویندوز ۱۰ نیاز به یک سخت افزار بالارده و گران قیمت ندارید خیلی خبر خوبی است. اما با این حال برخی سیستم های خیلی قدیمی ممکن است قادر نباشند این سیستم عامل را اجرا کنند. در حال حاضر حداقل سخت افزار مورد نیاز برای اجرای ویندوز ۱۰ بدین شرح است:

  • پردازنده: ۱GHz یا سریع تر
  • رم: ۱ گیگابایت (برای نسخه ی ۳۲ بیتی) یا ۲ گیابایت (برای نسخه ی ۶۴ بیتی)
  • فضای خالی بر روی هارد دیسک: ۱۶ گیگابایت (برای نسخه ی ۳۲ بیتی) و ۲۰ گیگابایت (برای نسخه ی ۶۴ بیتی)
  • گرافیک: حداقل DirectX 9، گرافیک شما باید قادر باشد درایور WDDM (درایور صفحه نمایش ویندوز) را اجرا کند.

رایانه ی قدیمی خود را اوراق کنید و یک رایانه ی نو و زیبا بخرید.

بیش تر رایانه هایی که هنوز بر روی ویندوز XP مانده اند، بسیار قدیمی شده اند و اگر بخواهید آن ها را ارتقا دهید، باز هم مجبور به صرف هزینه هستید. ضمن اینکه اگر بخواهید نسخه ی اصلی ویندوز را نیز بخرید باید پول زیادی را صرف کنید. بنابراین خرید یک رایانه ی شخصی جدید، پیشنهاد عاقلانه تری به نظر می رسد. در حال حاضر لپ تاپ ها و تبلت های فراوانی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار وجود دارند که می توانند ویندوز ۱۰ را بدون هیچ مشکلی اجرا کنند.

اما اگر شما قصد خرید یک رایانه ی جدید را دارید، پیشنهاد می کنیم با توجه به قیمت بالای نسخه ی اصلی ویندوز ۱۰ (خصوصا در ایران)، به مدلی که می خواهید بخرید دقت کنید تا حتما ویندوز ۸.۱ یا ۱۰ را به صورت پیش فرض بر روی خود داشته باشد، تا شما بعد از خرید دارای یک ویندوز ۱۰ اصل و بدون دردسر های کرک و … باشید. در حال حاضر بر روی بسیاری از لپ تاپ ها، تبلت ها و AIO ها (رایانه های رومیزی All in One) ویندوز ۸.۱ یا ویندوز ۱۰ به صورت پیش فرض نصب شده است که شما می توانید با انتخاب آن ها، طعم ویندوز ۱۰ را به بهترین شکل ممکن تجربه کنید.

آیا شما یا دوستانتان هنوز هم از ویندوز XP یا ویستا استفاده می کنید؟ شما کدام گزینه را انتخاب، یا پیشنهاد می کنید؟

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل