سیستم عامل

مهاجرت به ویندوز و آفیس مایکروسافت در شهرداری مونیخ

مهاجرت به ویندوز و آفیس مایکروسافت در شهرداری مونیخ
[caption id="attachment_6076" align="aligncenter" width="750"] شهرداری مونیخ قصد دارد به استفاده از ویندوز برگردد[/caption] در سال ۲۰۰۴ مسئولین شهر مونیخ تصمیم گرفتند برای کاهش هزینه‌های خود و همچنین عدم وابستگی به پلتفرم ویندوز، از لینوکس استفاده کنند. این تصمیم باعث صرفه جویی ۱۰ میلیون یورویی برای این شهر می‌شد، اما حال دوباره مونیخی‌ها تصمیم به مهاجرت دوباره به ویندوز گرفته‌اند.   مباحثه در مورد امکانات و مزایای هر یک از پلتفرم‌های ویندوز و لینوکس موضوعی است که می‌تواند تا ابدیت ادامه داشته باشد. صحبت از متن باز بودن و قابلیت استفاده از نرم‌افزار‌های آزاد موضوعی است که همیشه در برابر انحصار مایکروسافت مطرح بوده و خواهد بود. این موضوع محدود به افراد نبوده و گاهی سازمان‌های بزرگ نیز سیاست‌های خود را بر مبنای این تفاوت‌ها تعیین می‌کنند. در سال ۲۰۰۴ میلادی مسئولین شهر مونیخ به این نتیجه رسیدند که مهاجرت به لینوکس از ویندوز می‌تواند مزایایی برای این شهر داشته باشد. استقلال ناشی از بکارگیری لینوکس در کنار ذخیره کردن بیش از ۱۰ میلیون یورو به علت عدم استفاده از ویندوز و محصولات مایکروسافت از جمله‌ی مواردی بود که برای مهاجرت به لینوکس مطرح شد. مسئولین شهر به این موضوع اشاره کردند که با عدم بروزرسانی به وینوز ۷ و نسخه‌های جدید آفیس صرفه‌جویی ۱۰ میلیون یورویی انجام خواهد شد، بطوریکه مهاجرت به لینوکس بودجه‌ای ۲۳ میلیون یورویی می‌طلبید، اما بروزرسانی به نسخه‌های جدیدتر آفیس و ویندوز، هزینه‌ای ۳۴ میلیون یورویی را روی دست مسئولین شهر می‌گذاشت، از این‌رو تصمیم برای مهاجرت به لینوکس اتخاذ شد. مهاجرت از ویندوز NT و آفیس ۹۷ و ۲۰۰۰ به یک توزیع از سیستم عامل لینوکس که لیموکس (Limux) نام داشت، آغاز شد. لیموکس نسخه‌ای سفارشی از اوبونتو است. در کنار لیموکس نسخه‌ای سفارشی از OpenOffice و شماری از نرم‌افزار‌ها نظیر فایرفاکس، تاندربرد و نرم‌افزار ویرایش گیمپ نیز مورد استفاده قرار گرفت. این موضوع بیش از ۱۵٫۰۰۰ نفر از کارمندان شهر مونیخ را تحت تاثیر خود قرار داد. اما پس از مهاجرت در سال ۲۰۰۴، حال گزارشی منتشر شده که حکایت از تصمیم برای بازگشت دوباره‌ی مونیخ به ویندوز دارد. دو نفر از افراد پرنفوذ در کمیته‌ی IT شهرداری مونیخ با ارسال نامه‌هایی به دیتر ریتر، شهردار این شهر به دلیل فرآیند سخت استفاده و یادگیری و همچنین محدودیت‌های لینوکس، خواستار بازگشت دوباره به ویندوز و آفیس مایکروسافت شده‌اند. [caption id="attachment_6075" align="aligncenter" width="650"]مهاجرت به ویندوز و آفیس مایکروسافت در شهرداری مونیخ شهرداری مونیخ قبلا از ویندوز به لینوکس مهاجرت کرده بود . حال دوباره تصمیم دارد به به ویندوز و مایکروسافت آفیس بازگردد[/caption] با وجود خریداری انواع گجت‌های پیشرفته برای اعضا و کارمندان شهرداری، مشکلی که در این بین وجود دارد عدم امکان برای برقراری تماس‌های ویدیوی و پردازش لغات توسط سیستم‌های مبتنی بر لینوکس است. دو تن از اعضای کمیته‌ی IT در این خصوص چنین اظهار نظر کرده‌اند:
نرم‌افزارهایی برای ویرایش تصویر، اسکایپ و آفیس در کنار شمار دیگری از نرم‌افزارهای مورد نیاز برای توزیع لینوکس وجود ندارند.
اگرچه این افراد از نبود نرم‌افزار های مورد نیاز سخن می‌گویند، اما گزارش‌های منتشر شده نشان از این دارد که تمام سیستم‌‌ها بصورت پیش فرض با نر‌م‌افزار LiberOffice همراه شده‌اند. یکی از مواردی که باعث نارضایتی شده، عدم هماهنگی بین نرم‌افزار‌های OpenOffice/LiberOffice با آفیس مایکروسافت است، بطوریکه نمی‌توان فایل‌های آفیس را در نمونه‌های تحت لینوکس مورد استفاده قرار داد. با توجه به تفاوت موجود بین ایجاد نامه‌ها و فایل‌های اکسل در دو نرم‌افزار متعلق به دو پلتفرم متفاوت، بعضا مشکلاتی ایجاد می‌شود، چراکه بسیاری از سازمان‌ها و کمپانی‌هایی که شهرداری مونیخ با آنها مکاتبه می‌کند، از آفیس مایکروسافت استفاده می‌کنند. براساس گزارش منتشر شده بسیاری از کارکنان شهرداری از گجت‌های شخصی خود برای فائق آمدن بر این مساله استفاده می‌کنند. بسیاری از اعضای شورای شهر برای حل این مساله از لپ‌تاپ‌های شخصی خود استفاده می‌کنند. با توجه به صرف هزینه‌ی بالا برای خرید سیستم‌ها و گجت‌های جدید و احتمال گنار گذاشته شدن این گجت‌ها، شهرداری مونیخ هزینه‌ی بالایی را متحمل خواهد شد. اعضای کمیته‌ی IT خواستار این موضوع هستند تا تمام سیستم‌های موجود به جای لینوکس به ویندوز مایکروسافت بروزرسانی شده و آفیس نیز مورد استفاده قرار گیرد. البته تصمیم نهایی با شهردار است و وی خواستار بررسی این موضوع با در نظر گرفتن مقرون به صرفه بودن قدم بعدی شده است. البته با توجه به مشاوره‌های اعضای کمیته‌ی IT انتظار می‌رود در آینده‌ی نزدیک، شهر مونیخ دوباره به سمت استفاده از ویندوز بازگردد. شاید استفاده‌ی گسترده از آفیس مایکروسافت را بتوان اصلی‌ترین دلیل برای عدم تمایل سازمان‌ها به استفاده از لینوکس‌ و نرم‌افزار‌های مرتبط با آن خواند. نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا استفاده از سرویس‌های ابری نمی‌تواند راه‌حلی برای این مساله باشد؟

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل