اصول طراحی رابط کاربری برای شرکت طراحی سایت

اصول طراحی رابط کاربری برای شرکت طراحی سایت

اصولی مهم که یک شرکت طراحی سایت باید به آنها توجه داشته باشد 

1.طراحی رابط کاربری باید بر روی تجربه کاربری تمرکز داشته باشد

اولین اصلی که بررسی می کنیم همین اصل طراحی بر اساس حفظ تجربه کاربری است . کاربران محتوای وب سایت شما را به خاطر نمی سپارند ولی حسی را که از مطالعه اطلاعات وب  سایت شما به دست می آورند را به خاطر می سپارند. آیا کاربران وب سایت شما از بازدید سایت شما و مطالعه محتوای شما راضی بوده اند یا خیر. این همین چیزی است که کاربران شما از وب سایت شما به خاطر می سپارند. این یکی از اصول مهم در طراحی وب سایت ها است. با وجود رقابت زیاد در بزینس های مختلف  و حجم بالای اطلاعات، خلق تجربه کاربری خوب برای کاربران یکی از اصول مهم در طراحی سایت ها به شمار می آید.

2. کاربران وب سایت شما را فقط اسکن می کنند ، انها محتوای وب سایت شما را نمی خوانند

وب سایت باید به گونه ای طراحی شود که کاربر یا بازدیدکننده به راحتی بتواند محتوای انها را بدون خواندن اسکن کند و دید کلی از محتویات سایت به دست آورد. در اینجاست که اهمیت اینفوگرافی بهتر مشخص می شود . از طریق اینفوگرافی حجم بالایی از اطلاعات را می توان  از طریق گرافیک به کاربران انتقال داد و توجه کاربر را به خود جلب می کند و انها را تشویق به مطالعه آن قسمت می کند . بنابراین می توان گفت سایت باید به گونه ای طراحی شده باشد که کاربر به راحتی بتواند ان را اسکن کند تا به سرویس مورد نظر خود دست یابد

 3. کاربران به دنبال سادگی در طراحی سایت شما هستند .

تنها نیم ثانیه  برای کاربران طول می کشد تا تصمیم بگیرند که آیا به محتویات سایت شما علاقه دارند یا خیر . سعی کنید محتویات خود را به بهترین شکل و بدون پیچیدگی به کاربران خود انتقال دهید. تمام بخش ها بدون پیچیدگی پیاده شوند . کاربران باید عملیات خود را به راحتی و بدون نیاز به فکر کردن انجام دهند . این دقیقا همان اصل don’t make me think  در طراحی رابط کاربری وب سایت ها است . به عنوان مثال به جای تلاش برای جلب توجه کاربر برروی چندین دکمه که مسلما کاربر را گیج می کند، سعی کنید تنها برروی یک دکمه تمرکز کنید تاکاربران را بدون پیچیدگی به قسمتی که می خواهید هدایت کنید .

باید این نکته را در نظر بگیرید که چگونه می توانید وب سایت یا اپلیکیشن یا حتی وب اپلیکیشن خود را به ساده ترین نحو ممکن و بدون پیچیدگی پیاده کنید . به عنوان مثال برای طراحی فرم می توان تنها گزینه های پیش فرض را قرار داد تا کاربران به سادگی عملیات خود را در سایت انجام دهند . استفاده از گزینه های بیشتر و غیر متعارف تنها پیچیدگی را برای کاربران ایجاد می کند . در صورت نیاز به عملیات بیشتر می توانید این امکانات را کم کم در اختیار کاربران خود قرار دهید.

حفظ یکپارچگی در طراحی، سادگی را برای کاربران فراهم می کند چرا که در این روش طراحان از المان های مورد نظر در قسمت های مختلف استفاده می کنند . کاربران با اکثر المان ها آشنا می شوند و می دانند که کاربر ان المان خاص در صفحه چیست  و از گیج شدن کاربر در قسمت های مختلف جلوگیری می کند .

4. طراحی سایت شما باید تمیز باشد .

در اینجا منظور از تمیز بودن این است که شلوغ و پر رنگ و حاشیه نباشد! اگر به دنبال جلب اعتماد بیشتر کاربران سایت خود هستید، سعی کنید تا رعایت اصولی مانند ایجاد فضای خالی در وب سایت، رعایت ترکیب بندی و رنگ بندی متناسب با متون و قابل خوانا بودن محتوای ارائه شده به کاربر را همیشه در نظر داشته باشید.

هیچ گاه کاربرد المان های موجود در سایت  را فدای زیبایی ظاهری انها نکنید.  ممکن است زمینه کمی با کنتراست پایینتر و نزدیک تر به رنگ متن شما به ظاهر زیبا تر بیاید ولی تا به حال این حالت را با زمانی که تفاوت رنگ زمینه و متن به صورت فاحشی با یکدیگر متفاوت است مقایسه کرده اید. قطعاً کاربران میتوانند از تظاد بیشتر رنگ سیاه متن و سفید زمینه احساس راحتی بیشتری نمایند . در حالی است که در برخی از وب سایت ها، این موضوع فدای زیبایی ظاهری یک طراح وب سایت می شود.

5. زمینه های یکسان در طراحی سایت داشته باشید.

زمینه یکسان اینجا به معنای چارچوب و قالب یکسان در طول وب سایت خود است. اگر یک کاربر در صفحه ای محتوایی را مشاهده مینماید، توقع دارد با عبور به یک صفحه دیگر طی همان قالب قبلی محتوای جدید را مشاهده کند. این موضوع را میتوان در سایت های محتوایی مثال زد. شما همیشه باید در نظر داشته باشید که طراحی وب سایت شما به گونه ای نباشد که مخاطب برای مرور در صفحات شما همواره با یک چینش و ظاهری متفاوت روبرو شود. اصول و تناسب همیشه در طراحی از یک قاعده مشخصی پیروی کند و ساختار شکنی های غیر متعارف باعث سردرگمی مخاطب خواهد شد.

6.  استفاده از پترن های طراحی خلاقانه  در طراحی رابط کاربری

استفاده از پترن های طراحی خلاقانه که توجه کاربر را به خود جلب کند، شاید بسیار جذاب باشد ولی باید بسیار محتاطانه عمل کرد تا از گیج شدن کاربر جلوگیری شود . navigation ،  url و جایگذاری دکمه های سایت باید در وهله ی اول برروی کاربرد پذیری تمرکز داشته باشد و در مرحله بعدی برروی زیبایی انها تاکید کند .

7. اسکرولینگ بسیار سریع تر از استفاده از پیجینگ است .

امروزه با حجم بالایی از اطلاعات روبرو هستیم .  روش های زیادی برای نمایش این اطلاعات وجود دارد. از طرفی در طراحی رابط کاربری باید تعداد کلیک های کاربر را کاهش داد، از طرفی در چنین مواردی که کلیک کاربر نیاز به رفرش شدن صفحه نیز دارد لذا استفاده از اسکرول برای نمایش اطلاعات بیشتر گزینه ی بهتری است. از طرفی بینندگان وب سایت ها به دنبال بهترین  و راحت ترین راه برای بدست آوردن اطلاعات جدید هستند که در اینجا استفاده از اسکرولینگ برای کاربران راحت تر است .

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل