تکنولوژی

ارائه رایگان ویندوز ۱۰ برای رسپبری پای

ارائه رایگان ویندوز ۱۰ برای رسپبری پای

چند روز پیش مایکروسافت اعلام کرد که قصد دارد نسخه ای رایگان از ویندوز ۱۰ را به صورت ویژه برای کامپیوترهای بسیار کوچک و جدید رسپبری پای ۲، که تنها ۳۵ دلار قیمت دارند ارائه نماید. این خبر کوتاه که هنوز باید منتظر جزئیات بیشتری در رابطه با آن باشیم بیانگر یک نکته ی مهم است، آنهم اینکه مایکروسافت در دوره ی کوتاه مدیریت نادلا تا چه حد دچار تحول شده و در دیدگاه های خود تجدید نظر کرده است.

رسپبری پای یکی از محبوب ترین کامپیوترهای کوچکی است که تا کنون به بازار معرفی شده، محصولی که بردی بسیار جمع و جور و با ابعادی مشابه یک کارت اعتباری دارد و همه ی اجزای یک کامپیوتر مانند، پردازنده، حافظه، انواع ورودی و خروجی ها با ظرافت هر چه تمام تر بر روی آن گنجانده شده اند و البته از یاد نبریم که تا اندکی قبل کاربرانش فقط می توانستند از سیستم عامل لینوکس بر روی آن استفاده نمایند.

کامپیوتر مورد بحث در بین قشر خاصی از افراد که علاقه ی شدیدی به ساخت محصولات الکترونیکی عجیب، خاص و البته دست ساز دارند محبوبیت فراوانی پیدا کرده است. همچنین این محصول ۳۵ دلاری یکی از بهترین ابزارها و پلتفرم ها برای تجربه اندوزی در زمینه اپلیکیشن های مرتبط به اینترنت اشیاء محسوب می گردد و به راحتی می توان از آن در کنار سنسورها و موارد جانبی بسیار دیگری بهره گرفت و آنها را به وسیله اینترنت مورد کنترل قرار داد.

این اولین باری است که ویندوز می تواند تحت رسپبری پای اجرا گردد، اما آنچه که بیش از اجرای ویندوز بر روی کامپیوتر مورد بحث اهمیت دارد مجهز بودنش به پردازنده ای با معماری ARM‌ است، معماری که رقیبی جدی برای محصولات و پردازنده های تولیدی اینتل به حساب می آید.

تنها نسخه ای از سیستم عامل مایکروسافتی ها که تا پیش از این از معماری یاد شده پشتیبانی می کرد ویندوز RT بود که در اصل نسخه ای منشعب از ویندوز هشت محسوب می گشت. تولید کنندگان ابزارهای الکترونیکی و گجت ها از محصولات خود که بر اساس این نسخه از سیستم عامل مورد بحث به بازار عرضه گشته بودند بازخورد خوبی نگرفتند و بسیار سریع آن را کنار گذاشتند. تنها محصول شاخص مبتنی بر ویندوز RT تبلت سرفس خود مایکروسافت بود که آنهم عاقبت خوشی را تجربه نکرد.

اکنون مایکروسافت خودش هم دیگر تمایلی به تولید سرفس ۲ ندارد و ارتقا آن به ویندوز ۱۰ را هم محتمل نمی داند. پس از انتشار این اخبار بسیاری از کارشناسان و اصحاب رسانه منتظر این بودند که ببینند آیا ردموندی ها راهی دیگر برای پشتیبانی از معماری ARM در سیستم عامل محبوب خود باز می نمایند و یا به همراهی دیرینه خود با اینتل وفادار باقی خواهند ماند.

نادیده گرفتن ARM از جانب مایکروسافت منطقی به نظر نمی رسید. این معماری و پردازنده های مبتنی بر آن گزینه ی اول این روزهای موبایل ها و همینطور بسیاری از ابزارهای مرتبط به اینترنت اشیاء هستند. نباید از یاد برد که تولیدات متکی به ARM مصرف باتری به مراتب بهینه تری دارند و البته پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور بازار مرتبط به اینترنت اشیا رونق خاصی بگیرد و در طی یک دهه آینده شاهد عرضه و فروش میلیارد ها ابزار و گجت مختلف باشد.

ارائه یک نسخه ازویندوز ۱۰ به صورت رایگان برای رسپبری پای بدین معنی است که مایکروسافت با زیرکی و هوشیاری هر چه تمام تر راهی بدیع برای بهره گیری از نسخه ای از ویندوز خود یافته که در دنیای تبلت ها هرگز توفیقی به دست نیاورد و البته این راه به احتمال زیاد می تواند به موفقیت ختم گردد.

همچنین این اتفاق تائیدی است بر حرفهای پیشین رهبر کنونی مایکروسافت یعنی نادلا که قبلاً وعده داد بود ویندوز ۱۰ نسخه ای رویای از سیستم عامل مذکور برای توسعه دهندگان خواهد بود و آنها خواهند توانست اپلیکیشن هایشان را بر روی انواع و اقسام ابزار ها از جمله ابزارهای مرتبط به اینترنت اشیا اجرا نمایند.

این اتفاقات برای بسیاری از توسعه دهندگان کفایت می کند تا یکبار دیگر با ویندوز آشتی کنند و برای ایجاد انواع و اقسام اپ های فوق العاده به سراغ پلتفرم مایکروسافت و ویندوز ۱۰ بیایند و در عرصه های مختلف رونقی مجدد به آن بخشند.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل