پرتاب فضاپیمایی محرمانه توسط SpaceX

پرتاب فضاپیمایی محرمانه توسط SpaceX

اسپیس‌ایکس امروز (۱۷ شهریور) سامانه (OTV-5) که بر روی تقویت کننده Falcon 9 سوار است را از کمپلکس پرتاب 39A در مرکز فضایی کندی ناسا در ایالت فلوریدا پرتاب کرد و رسما به دنیای پرواز های فضایی سری شده وارد شد. این پرتاب که توسط فضاپیما مخفی نیروی هوایی ایالات متحده با نام X-37B انجام شد ، ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی بود. این یک ماموریت کنترلی است علیه تهدید پیش آمده توسط طوفان ایرما.

مراحله بلند شدن (Lift off) و مرحله اول جداسازی به موقع انجام شد اما با توجه به ماهیت سری این ماموریت ، پوشش زنده آنلاین که به طور معمول در گذشته انجام می‌شد ، درست در مرحله اول جداسازی متوقف شد. هیچگونه فیلم ، زمان ، ردیابی یا اطلاعات مداری برای مراحل بعدی جداسازی و مرحله سوختن داده نشده است.

در عوض پخش زنده آنلاین منحصرا بر روی ورود مجدد (re-entry) و لندینگ موفقیت آمیز در مرحله اول تمرکز داشت. این مراحل در منطقه فرود شماره یک (LZ-1) اسپیس‌ایکس در ایستگاه نیروی هوایی کیپ کارناوال در ایالت فلوریدا انجام شد. موقعیت فضاپیما X-37B پی از پرتاب موفقیت آمیز دیگر گزارش و تایید نشد.

نکته ای که در مورد ماموریت امروز حائز اهمیت است نزدیک شدن طوفان ایرما است که هم اینک در نزدیکی فلوریدا است .انتظار نمی‌رود این طوفان که در رده فوق خطرناک ۵ از مقیاس باد و طوفان Saffir-Simpson قرار گرفته است (بیشتر بخوانید) تا حدود روز یکشنبه به کیپ کارناوال برسد. با این حال پرتاب امروز را تحت تاثیر قرار نداد. اما تا جمعه آینده امکان پرتاب دیگری بدلیل خرابی ناشی از طوفان مهیا نیست.

 فضاپیما X-37B بدون سرنشین است و قابلیت استفاده مجدد را دارد و از نوع شاتل های فضایی کوچک است.این فضاپیما با این هدف طراحی شده که مدت طولانی از تکنولوژی آن استفاده شود. در طی ماموریت خود ماهواره های کوچک را حمل خواهد کرد . به کمک آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی خواهد رفت و آزمایش های طولانی مدت الکترونیکی فضایی را به عهده خواهد داشت. اما چند و چون ماموریت آن، مثل مدت زمان و مدار گردش آن، رازی سر به مهر خواهد بود.

مجموعه ای از تصاویر مربوط به پرتاب این فضاپیما را که در کیپ کارناوال در ایالت فلوریدا صورت گرفته است، در اینجا گردآوری شده است.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل