مقالات

باکتری ها در فضا نسبت به آنتی‌بیوتیک ها بیشتر مقاوم هستند

باکتری ها در فضا نسبت به آنتی‌بیوتیک ها بیشتر مقاوم هستند

فضانوردان در طول ماموریت های خود در فضا با خطرات بسیاری مواجه می‌شوند که برخی از آنها شاید منشا زمینی داشته باشند. مطالعات جدید نشان می‌دهند باکتری ها در فضا بدلیل توانایی تغییر شکل در برابر آنتی بیوتیک ها بیشتر مقاومت می‌کنند.

یک تیم از محققان بین ‌المللی محیط کشت هایی از باکتری E.Coli را به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) ارسال کردند. در آنجا غلظت های مختلف از آنتی‌بیوتیک جنتامایسین سولفات (که باکتری ها را به راحتی در زمین می‌کشد) به محیط کشت افزوده شد. تیم تحقیقاتی در نهایت پی‌بردند که در کشت های فضایی به میزان ۱۳ برابر، باکتری E.coli بیشتری نسبت به کشت های کنترل شده در سطح زمین وجود دارد. همچنین اندازه سلول های باکتری ۶۳ درصد کوچک‌تر بود.

دکتر "لوئیز زا" از دانشگاه کلرادو در مورد این آزمایش می‌گوید: ما می‌دانستیم که در فضا باکتری ها به شکل دیگری رفتار می‌کنند و همچنین غلظت بیشتری از آنتی‌بیوتیک برای کشتن آنها مورد نیاز است. ما در این آزمایش برای اولین بار تجزیه و تحلیل سیستماتیکی از تغییرات فیزیکی و ظاهری باکتری ها انجام دادیم.

در نبود گرانش زمین خاصیت های شناوری و رسوب‌گذاری وجود ندارد که به باکتری‌ها امکان دریافت مواد مغذی را بدهد. باکتری ها در این حالت بهتر تقسیم می‌شوند و سطح کوچکتر آنها در این حالت کمتر اجازه ورود مواد را به درون سلول می‌دهد. پوشش سلولی نیز در این حالت ضخیم تر می‌شود و وزیکول هایی را ایجاد می‌کند که مسئول ایجاد سیگنال های ملکولی به سلول های دیگر هستند. در این حالت اگر سلول ها بتوانند به یکدیگر بپیوندند و یک گروه را تشکیل دهند، امکان نفوذ آنتی بیوتیک به سلول های درونی باز هم کمتر می‌شود.

دکتر زا در این زمینه می‌افزاید: افزایش ضخامت پوشش سلول و یا غشای وزیلکول، دو علت احتمالی مکانیسم مقاومت دارویی در  نمونه های فضایی هستند. این آزمایش و آزمایش های مشابه این، این فرصت را به ما می‌دهد که دریابیم باکتری ها چگونه بر روی زمین در برابر آنتی‌بیوتیک ها مقاومت می‌کنند.

میتوان تشکیل گروه های باکتری در فضا را به تشکیل بافت های بیوفیلم در زمین مرتبط دانست. بیوفیلم گروهی از میکروارگانیسم ها هستند که میتوانند با استفاده از یک ماتریکس خارج از سلولی لزج‌مانند به یک دیگر بچسبند. پلاک های دندان و سفیدی های روی پرده حمام از نمونه های تا حدودی قابل کنترل از بیوفیلم ها هستند. نمونه ای از بیوفیلم های مرتبط با بیماری سل نیز هستند که به سختی نابود می‌شوند.

امید است این تحقیق بتواند کمک های شایان توجه‌ای به فضانوردان و غیر نظامیان انجام دهد. تکنینک های جدید برای مبارزه با باکتری ها در فضا باید مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این روش ها ممکن است  بر روی زمین هم کاربرد هایی داشته باشند.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل