تکنولوژی مقالات

مقایسه ویندوز 10 و ویندوز 11 | ویژگی‌های جالبی که در ویندوز 11 خواهید دید

مقایسه ویندوز 10 و ویندوز 11 | ویژگی‌های جالبی که در ویندوز 11 خواهید دید

ویندوز 11، قدرت در کنار اصالت

مقایسه ویندوز 10 و ویندوز 11 به یکی از  موضوعات جدیدی است که به تازگی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باب شده است و اینطور که معلوم است کمپانی مایکروسافت قصد دارد به زودی سیستم عامل اختصاصی خود یعنی ویندوز 11 را منتشر کند. در این مطلب به بررسی این ویندوز جدید می‌پردازیم.

مقایسه ویندوز 10 و ویندوز 11 در ظاهر صفحه ورود

صفحه‌ای که در زمان ورود به ویندوز نمایش داده می‌شود که به اصطلاح به آن lock screen می‌گویند، در ویندوز 10 فقط یک تصویر ثابت بود که چندان چشم نواز نبود.

در ویندوز 11 اما انتظار می‌رود که صفحه ورود به سیستم یک صفحه داینامیک و متحرک باشد، مثلا می‌تواند یک فیلم زنده باشد که هنگام ورود به سیستم نمایش داده شود، یا مثلا بتوان از یک GIF برای نمایش در آن استفاده کرد. درمورد تنظیمات تصویر زمینه متحرک و مدت زمان نمایش آن می‌توان از طریق بخش تنظیمات، آن را به طور دلخواه تنظیم کرد.

 

آپدیت‌های موثرتر

برای مقایسه ویندوز 10 و ویندوز 11 بگذارید ابتدا درک کنیم که چرا کاربران دیگر علاقه‌ای به ویندوز 10 ندارند. دلیل اصلی این موضوع، به روزرسانی‌های هرساله مایکروسافت است که به جای ارائه راه حل برای مشکلات قبلی، مشکلات بیشتری را به ویندوز 10 موجود اضافه می‌کردند.

آنها بسیار تقلا کردند تا ویندوز 10 را کاربر پسندتر کنند، اما همه تلاششان بی‌نتیجه بود و حتی شاید نتیجه عکس نیز داشت. حالا همه انتظار دارند که ویندوز 11 و آپدیت‌هایش نتایج بهتری داشته باشد و به سهولت کار با ویندوز کمک کند.

نشانگر موس همیشه معلوم

حتما این مشکل برای شما هم به وجود آمده است که بعد از مدتی کار با کامپیوتر و نگاه به صفحه آن، پیدا کردن علامت موس برروی صفحه همرنگ با خودش کمی مشکل می‌شود. خبر خوب این است که نشانگر موس متغیر امکان جدیدی در ویندوز 11 است که با رفتن موس برروی هر محیط، رنگ موس را تغییر می‌دهد تا معلوم شود.

سرعت بیشتر

از دیگر نکاتی که در مقایسه ویندوز 10 و ویندوز 11 به دست آمده این است که ویندوز 11 هم در کارکرد واقعی و هم در معیار‌های مختلف در تست سرعت، به طور قابل توجهی سریعتر از ویندوز 10 است.

نسخه‌ای که از ویندوز 11 به بیرون درز کرده بود به علاقه‌مندان این فرصت را داد که کار با نسخه جدید ویندوز را قبل از رونمایی رسمی آن توسط مایکروسافت تجربه کنند. اکنون، مقایسه عملکرد واقعی ویندوز 10 با عملکرد واقعی ویندوز 10 نشان می‌دهد که ویندوز 11 به شکل قابل توجهی سریعتر از ویندوز 10 است.

آیکون‌ها و دکمه‌های شکیل

در مقایسه ویندوز 10 و ویندوز 11 باید به تغییر جدیدی اشاره کنیم. در واقع ظاهر و شکل نمایش آیکن‌ها در سیستم عامل جدید، ظاهر جدیدی پیدا کرده‌اند. در واقع آیکن‌ها به نوعی براق‌ شده‌اند و ظاهرشان بیشتر در چشم نمود پیدا می‌کند. گوشه‌های پنجره‌های مختلف در ویندوز 11 برعکس ویندوز 10 گرد هستند. 

طراحی مجدد رابط کاربری

شکل رابط کاربری در ویندوز 11 قرار نیست با ویندوز 10 یکسان باشد و کاملاً تغییر کرده است. از مقایسه ویندوز 10 و ویندوز 11 به این نتیجه رسیدیم که در رابط کاربری تازه طراحی شده مایکروسافت، صفحه پنل دوباره طراحی شده است و گزینه‌ها در کنترل پنل بسیار ساده‌تر و زیبا‌تر هستند. درضمن این رابط کاربری حالت‌های مختلفی را برای نمایش در زمان‌های گوناگون ارائه می‌دهد که با هم متفاوت هستند. به عنوان مثال حالت تاریک (night mode) هنگام استفاده در شب مفید است و حالت (light mode) می‌تواند در طول روز استفاده شود.

شما می‌توانید از تم‌های مختلف که خودتان می‌خواهید نیز در آن استفاده کنید اما خود ویندوز 11 دارای تم‌های مختلفی مانند تم Windows XP یا تم‌های کلاسیک مختلف است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

برنامه تنظیمات بخش جدیدی برای مصرف باتری در اختیار شما قرار می دهد که در آن می توانید برنامه های تشنه مصرف باتری را به راحتی در رایانه خود پیدا کنید.

خبرخوب برای دولوپر‌ها

از دیگر ویژگی‌هایی که از مقایسه ویندوز 10 و ویندوز 11 به دست آمده است، قابلیت اجرا، استفاده و میزبانی از همه برنامه‌های موجود در فروشگاه ویندوز است. بنابراین این می‌تواند یک خبر خوب برای دولوپرها باشد. 

اجرای بهتر بازی‌ها

ویندوز 11 تجربه نرم افزاری بهتری برای بازی کردن را به ارمغان می‌آورد. کاربران ویندوز 11 که طرفدار بازی‌های ویدئویی و گیم بودند در این مدت برخی از بازی‌های ویدیویی را در نسخه منتشر شده از ویندوز 11 امتحان کردند. نتایجی که تا الان از مقایسه ویندوز 10 و ویندوز 11 به دست آمده این است که تقریبا همه بازی‌هایی که روی ویندوز 10 کار می‌کرد، برروی ویندوز 11 نیز اجرا می‌شود اما به طور محسوسی با کیفیت بهتری اجرا می‌شود. درحقیقت بازخورد‌ها از اجرای بازی در ویندوز 11 نشان می‌دهد که بازی‌ها به شکل روان‌تر و بدون تیک اجرا می‌شوند.

با این وجود مایکروسافت می‌تواند برای ارائه خدمات بهتر به گیمر‌ها و افراد علاقه‌مند به بازی‌های ویدئویی که تعدادشان کم هم نیست، به دنبال ارائه نسخه ویندوز اختصاصی برای بازی‌های ویدئویی باشد. نتیجه این کار کمک به سخت افزار کامپیوتر برای استفاده کارآمدتر از منابع حساس و حافظه‌اش باشد.

شایعات اجرا نشدن بازی برروی ویندوز

شایعه عجیبی که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد و خیلی زود همه به اشتباه بودن آن پی بردند، موضوع اجرا نشدن بازی در ویندوز 11 بود. در واقع برخی تصور می‌کردند که سیستم عامل جدید مایکروسافت قابلیت اجرای بازی را ندارد اما با تست‌های انجام شده برروی آن مشخص شد این حرف شایعه‌ای بی جهت بوده است و در مقایسه ویندوز 10 و ویندوز 11 این ویژگی یکسان است و هر دو ویندوز آن را اجرا می‌کنند.

سخن پایانی

تقریبا اکثر کاربران ویندوز انتظار داشتند که بعد از ویندوز 10 دیگر هیچ سیستم عامل ویندوزی از سوی مایکروسافت منتشر نشود. چون مایکروسافت به شکلی روی ویندوز 10 مانوور می‌داد که به نظر می‌رسید ویندوز 10 آخرین ویندوز از سمت این شرکت باشد و بعد از این دیگر با آپدیت‌های مورد نیاز آن را به روز و کاربردی نگه دارد. اما اینطور که از شواهد و حدس و گمان‌ها پیداست، پیش‌بینی‌های قبلی درست از آب در نیامده‌اند و مایکروسافت قصد دارد به روزرسانی‌های جدیدش را در قالب ویندوز 11 به کاربران ارائه دهد و اینطور که به نظر می‌رسد این ویندوز جدید دارای طراحی کاربرپسند و عملکرد مطلوبی است.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل