تکنولوژی مقالات

استیو وزنیاک:جابز اطلاعات فنی نداشت ولی در کار تجارت خبره بود

استیو وزنیاک:جابز اطلاعات فنی نداشت ولی در کار تجارت خبره بود

استیو جابز شخصیتی بود که بار‌ها و بار‌ها ‌از کارهای وی ‌عنوان معجزه‌های دنیای فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و به شکل کلی فن‌آوری یاد کرده‌اند؛ اما این فرد بزرگ چه کمکی برای طراحی کامپیوترهای اپل I و اپل II داشته است؟ برای پرده برداشتن از برخی واقعیت‌ها با پیشگام آی تی همراه باشید.

آشنایی استیو جابز با «استیو وزنیاک» یا‌‌ همان Woz در سال ۶۹ میلادی، ‌نقطه عطف در زندگی وی بود که منجر به شکفته شدن استعدادهای وی در فن‌آوری شد. این دو دوست علایق مشترکی ‌داشتند که تحولات اساسی را در زندگی جابز منجر شد. این دو ‌غیر قانونی ابزاری ‌به نام Blue Box طراحی کردند که اجازه بر‌قراری مکالمات رایگان را به مشتریان اپراتور‌ها می‌داد. وی به همراه وُز شروع به ساخت رایانه‌های اپل در پارکینگ خانه خود و فروش آن‌ها کرد. به تدریج کار و بار این دو گرفت و با رونق کار آنها دوران دوم شرکت اپل رقم خورد.

تا به حال دو فیلم از زندگینامه‌ی استیو جابز ساخته شده است، اما قبل از تماشای این فیلم‌ها، با خواندن صحبت‌های استیو وزنیاک می‌توانید برخی واقعیت‌ها را کسب کنید. وی با کمک استیو جابز کمپانی اپل را در سال ۱۹۷۶ تأسیس کرد. اخیرا مصاحبه‌ای با وزنیاک صورت گرفته که در آن واقعیت‌های جالبی رونمایی شده است. در فیلم اولی که از استیو جابز ساخته شده، اشتون کوچر نقش اصلی را به عنوان استیو جابز بازی می‌کند. در این فیلم از نقش استیو جابز طوری یاد می‌شود که طراحی و توسعه‌ی محصولات اولیه‌ی اپل را به عهده داشت؛ از این‌رو در مصاحبه‌ی اخیر با Woz در خصوص این موضوع سئوالی پرسیده شد که وی در پاسخ گفت:

استیو جابز هیچ نقشی را در طراحی این محصولات اپل نداشته است.

Woz از زمان دبیرستان در حوزه‌ی طراحی کامپیوترها فعالیت داشت. وی در مصاحبه‌ی اخیر خود از روشی صحبت کرد که با حداقل امکانات بتوان کامپیوترهایی ساخت. وز حتی قبل از آشنایی با استیو جابز Apple II را طراحی کرده بود که بعدها با توسعه‌ی بیشتر این سیستم جزو اولین کامپیوترهای شرکت اپل شد. وی در این خصوص گفت:

استیو جابز در طراحی کامپیوترهای Apple I و Apple II، رابط‌های پرینترها، رابط‌های سریال و دیسک‌های فلاپی هیچ نقش را نداشته است؛ جابز اطلاعات بیشتری از تکنولوژی نداشت، وی به عنوان یک مهندس سخت افزار هیچ دستگاهی را طراحی نکرده و حتی اطلاعات زیادی از نرم افزار نداشت. جابز همیشه می‌خواست که به فردی مهم بدل شود و همواره افراد مهم همان افراد کسب و کار هستند؛ و این تنها کاری بود که وی انجام داد.

من دوست داشتم که به عنوان یک مهندس و یک دانشمند سخت کوش در لابراتوار کار کنم، و این کاری بود که من می‌خواستم انجام دهم. در طول ۱۰ سال اول، Apple II اولین کامپیوتر موفق شرکت اپل بود و من این سیستم را حتی قبل از اینکه جابز از آن اطلاع داشته باشد طراحی کرده بودم. من پیش از اپل تمام کارهای آن را انجام داده بودم و تنها منتظر شرکتی بودم که به واسطه‌ی آن، Apple II را توسعه دهم؛ استیو جابز همواره دوست من و فردی با شم بالا در زمینه تجارت بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و  پی بردن به جزئیات این مصاحبه، ویدئوی زیر را تماشا کنید:

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل