تکنولوژی

محققان فنلاندی امیدوارند به زودی پارچه ای با قابلیت خنک سازی بدن تولید کنند

محققان فنلاندی امیدوارند به زودی پارچه ای با قابلیت خنک سازی بدن تولید کنند

گرمازدگی اتفاقی رایج در روزهای گرم تابستان یا حین ورزش است، ولی پژوهشگران فنلاندی در حال کار بر روی پارچه ای هوشمند هستند که در صورت تشخیص بالا رفتن دمای بدن، به طور خودکار اقدام به خنک سازی آن می کنند.


این پارچه با استفاده از چند "میکرو کانال" که امکان عبور مایعات گرم و سرد را از خود فراهم می کنند کار می کند. این فناوری مشابه چیزی است که فضانوردان را در لباس های مخصوص شان خنک نگه می دارد، البته در مقیاسی کوچکتر.


پیش از این نیز طرح های مشابهی برای استفاده از میکرو کانال ها در پارچه اجرا شده است، ولی به دلیل بالا بودن هزینه تولید و اندازه کوچک شبکه کانال ها متوقف شده اند. با این حال، حالا تیمی از پژوهشگران مرکز VTT در فنلاند روشی را برای استفاده از این میکرو کانال ها در مقیاس کوچک پیدا کرده است.


هدف VTT از توسعه این فناوری ،به دست آوردن روشی برای خنک ساختن بدن انسان در لباس های خارج از محیط خانه، درست همانطور که هر شخص مایل است می باشد. با این حال، این فناوری علاوه بر اینکه می تواند پارچه را گرم یا خنک کند، قابلیت استفاده در سایر حوزه ها را دارد، مواردی مثل آزادسازی بوی خوش، دارو یا حتی ادویه های تند در رستوران ها در مقادیر از پیش تعیین شده.


موسسه VTT اعلام کرده امیدوار است به زودی بتواند این فناوری را تجاری کند و به دنبال همکاری با شرکایی در حوزه های ورزش، سرگرمی، فناوری های پوشیدنی و شرکت های لوازم آرایشی است.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل