قدرت طراحی UI به حدی است که میتواند تفاوت زیادی بین یک برنامه ی بسیار موفق با یک تاثیر فوق الهاده یا یک برنامه ی شکست خورده با یک تاثیر بد و به یادماندنی ایجاد کند.
وقتی حرف از یک برنامه ی با کیفیت میشود تمام جزئیات از اهمیت بالایی برخوردارند.به همین دلیل میخواهم یک سری از اشتباهات رایج که اصولا طراحان با آن روبرو میشوند را به اشتراک بگذارم و چگونگی دوری کردن از ان ها و جلو گیری از آنها را بیان کنم.
هر برنامه ظاهر مخصوص خودش رو داره و با دیگری متفاودت است اما موارد زیر بطور قطع جزوه مواردیه که باعث بهتر شدن ظاهر برنامه ی شما خواهد شد.
1.هماهنگی و سازگاری در طراحی
برای طراحی یک برنامه نرم و مختصر از استفاده از استایل های مختلف دوری کنید .اینکار باعث میشود که کاربران سیگنال های مختلطی را دریافت کنند و هدف اصلی رو فراموش کنند .از یک الگو و یا کلید در زمان مناسب بطور مرتب استفاده کنید.یک طراحی با یک ظاهر سازگار باعث اعتماد بنفس بیشتر کاربران میشود و باعث میشود که احساس راحتی و اعتماد به نفس کنند.
برای دوری از ناهماهنگی ،موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- استفاده مداوم از پالت رنگی برای عناصری مانند دکمه ها ، متن ، پیوندها ، هدر ، پاورقی ، حالت های شناور (هاور ها) و غیره.
- سبک فونت سازگار برای عناوین ، پاراگراف ها ، پیوندها و غیره.
- برای اشکال در برنامه های خود یا گوشه ها را همه گرد کنید یا بصورت تیز باشند .(همه به یک اندازه باشند)
- ضخامت متن سازگار: برای نمادها ، تقسیم کننده ها و هر خط دیگری که استفاده می کنید.(ضخامت ها باهم تناسب داشته باشند)
- هر عنصری که به هر صورتی منحرف شود باید دلیلی برای این کار داشته باشد.
2.از سایه ی پیش فرض استفاده کنید.
وقتی حرف از سایه میشود هرچی کمتر باشند بهتر میباشند.
اگر میخواهید از سایه استفاده کنید این موارد را دنبال کنید.
- منظور از اینکه از سایه ی پیش فرض استفاده کنید اینست که سایه تنظیم باشد.
- آن را بسیار نرم ایجاد کنید .از استفاده از رنگ مشکی بپرهیزید زیرا که رنگی خشن است.سعی کنید همان رنگ بک گراند عنصر را کمی تیره تر کنید و از ان استفاده کنید تا طبیعی تر بنظر برسد.
3.ایجاد تفاوت کم بین دکمه های اصلی و فرعی:
یک برنامه ممکنه اکشن ها و اتفاقات زیادی در خود داشته باشد اما اهمیت آن ها اهم دیگر فرق داشته باشد با برجسته کردن و کمی واضحتر نشان دادن به کاربر دکمه هایی که اهمیت بالاتری را دارند نشون دهید .دکمه هایی که الویت پایین تری دارند را برجستگی انها را کمتر کنید اما طوری طراحی کنید که هنوز هم قابل دیدن باشند .
در اینجا نحوه تفکیک دکمه های اصلی و فرعی آورده شده است:
- برای دکمه های اصلی و فرغی از وزن تصویری مختلف استفاده کنید. دکمه با قویترین وزن دیداری توجه بیشتری را به خود جلب خواهد کرد.
- از رنگ ها و وزن متن های قوی تری استفاده کنید تا اهمیت دکمه های اصلی را نشان دهید.
4.هم تراز کردن عناصر
تراز کردن باعث میشه که ظاهر برنامه ی شما متعادل تر و قدرتمند تر بنظر برسد.
دو راه اساسی برای کمک به شما در سازماندهی رابط کاربری وجود دارد: یک شبکه 12 ستونی (12 column grid)و یک شبکه پایه (base line grid). هر دو در اخر نامرئی هستند ، اما برای داشتن یک طراحی رابط متعادل بسیار مهم هستند.
دو نکته اساسی در تراز سازی:
- موارد مرتبط را به طرف های مختلف همسو نکنید. همیشه سعی کنید عناصر مرتبط را به یک طرف تراز کنید ، زیرا آنها را به صورت دیداری بهم متصل می کند.
5.استفاده از تضاد در طراحی
تضاد در یک ترکیب دیداری حرف اول را میزند.وقتی در طراحی از تضاد کمی استفاده میکنید همه ی عناصر باهم ترکیب میشود و حوصله سر بر میشوند زیرا که همه ی آنها یکنواخت هشتند.تضاد پایین برابر است با یک برنامه ای با قابلیت استفاده پایین.
برای استفاده از تضاد در طراحی خود موارد زیر را رعایت کنید.
- برای جلب توجه ی کاربر برای انجام یک کار از تضاد استفاده کنید.
- برای جدا کردن قسمت ها از تضاد ها استفاده کنید.برای مثال جدا کردن بک گراند از هدر و قوتر و...
- برای جدا کردن عناصر از بک گراند از تضاد استفاده کنید.
6.استفاده از فرم ها با مفهوم واضح:
فرم ها بخش مهمی از سفر کاربر هستند. آنها برای ورود به سیستم ، ثبت نام ، ورود به سیستم و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین مهم است که قبل و بعد از ارسال فرم ، راهنمایی واضحی ارائه دهید.
چند نکته برای فرم ها:
- فقط از رنگ ها برای نشان دادن ارور ها استفاده نکنید .برای آسون تر شدن مفهوم ارور پیام ارائه دهید.
- اگر فرم خیلی طولانی است ، آن را به بخش های منطقی تقسیم کنید و یک نوار پیشرفت را نشان دهید تا مشخص شود کاربر در چه مرحله ای قرار دارد.
ثبت یک نظر
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *
ورود / ثبت نام با حساب گوگل