مقالات

شخصی که تلاش داشت ثابت کند زمین مسطح است !

شخصی که تلاش داشت ثابت کند زمین مسطح است !

گروه موسوم به "جامعه معتقدان به مسطح بودن زمین" علامتی را در یک ساحل نصب کردند که موجب شد کاربران شبکه های اجتماعی آن‌ها را دست بیاندازند.

استفان واس درحال پیاده روی در کنار دریاچه "سنت کلیدا" در شهر دوندین در کشور نیوزلند بود که با یک علامت مواجه شد. اما این علامت، هشدار "شنا کردن ممنوع" یا "مراقب باشید" نبود. او تابلویی را دید که تلاش داشت به افرادی را که در کنار ساحل قدم می‌زنند ثابت کند زمین کروی نیست. افرادی که اکنون به ساحل سنت کلیدا میروند با این علامت مواجه می‌شوند که با عقایدشان چندان سازگار نیست. اما نکته ای به ظاهر متقاعد کننده است.

استفان ووس تصویری از علامتی که نصب کرده را در صفحه شخصی فیسبوکش منتشر کرد و نوشت : چقدر خنده دار است که آنها انجام دادن یک تحقیق را با مشاهده یک ویدئو در یوتیوب مساوی می‌دانند.

علامتی که نصب شده بود تصویری از یک قایق است با این توضیح که" همه می‌گویند سطح دریا. تا حالا شنیده‌ای کسی بگوید منحنی دریا".

از قضا کسی که این علامت را نصب کرده،‌ محل مناسبی را انتخاب کرده است. اگر شما به سطح دریا نگاه کنید تا قایق را بیابید، آن را در سطحی مسطح مشاهده می‌کنید. و اگر خیلی دور شود ، در خط افق محو می‌شود و قابل مشاهده نیست. بنابراین امکان اثبات گرد بودن زمین بدین‌وسیله برای ناظران معمولی وجود ندارد.

اما اگر جهان مسطح بود هرگز قایق در خط افق ناپدید نمی‌شد. مگر آنکه شما تصور کنید قایق به لبه و انتهای جهان رسیده است و از آنجا سقوط کرده است، که صد البته تا کنون در تاریخ کسی چنین چیزی را نه دیده و نه تجربه کرده است :)

در این علامت نصب شده به یک ویدئو اشاره می‌شود که نام آن " ۲۰۰ اثبات برای گرد نبودن زمین" است. ویدئویی ۲ ساعته در یوتیوب که توسط اریک دوبای ، یک تئوریسین خودخوانده در زمینه مسطح بودن زمین ساخته شده است. ویدئو آقای دوبای بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بار تماشا شده است. این موضوع نشان می‌دهد که او در این تفکر تنها نیست. آقای دوبای در فیسبوک گروهی به نام "جامعه معتقان به صاف بودن" زمین دارد که بیش از ۸۰۰۰ عضو از سراسر جهان دارد.

مشخص نیست که آن علامت توسط آقای دوبای نصب شده یا یکی از همفکرانش. اما عده بسیاری را در فضای مجازی سرگرم کرده و به خنده واداشته است. موضوعی که قرن ها از اثبات نادرستی آن می‌گذرد.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل