نگاهی به عملکرد پرینتر های سه بعدی

نگاهی به عملکرد پرینتر های سه بعدی

پرینتر های سه بعدی، نسل جدیدی از پرینتر ها و چاپگر های موجود در بازار می باشد که اول کار با قیمت های نجومی وارد بازار فروش شده اند. پرینتر های سه بعدی (3D) کاربرد های بسیار زیادی در مسائل امروزی دارد و می تواند شیء های سه بعدی و حجم دارد را با استفاده از یک طرح سه بعدی تولید شده در رایانه ، تهیه و پرینت کند.

پرینتر سه بعدی ، یک چاپگر سه بعدی با تولید افزودنیها ، فرآیند ساخت اشیاء سه بعدی از یک فایل دیجیتالی را انجام می دهد. یک شیء چاپ شده 3D با استفاده از فرآیند های افزودنی ایجاد می شود و تولید می شود . فرآیند افزایشی یک شیء تا زمانی ادامه می یابد که شیء با قرار گرفتن در بین لایه های متوالی ماده ایجاد شود. یکی از قابلیت های کاربردی چاپگر (پرینتر) 3 بعدی ، امکان تولید اشکال پیچیده با استفاده از مواد کمتر و کمتر از روش های تولید سنتی می باشد که می تواند در صرفه جویی مواد برای ساختن ، کمک بزرگی کند.
همه اینها با ایجاد یک مدل سه بعدی (3D) در رایانه شما آغاز می شود . یک مدل سه بعدی (3D) از طریق نرم افزار مدل سازی سه بعدی بر اساس داده های تولید شده توسط یک اسکنر سه بعدی ایجاد می شود. همچنین با یک اسکنر سه بعدی (3D) می توانید یک کپی دیجیتالی از یک شی سه بعدی ایجاد کنید. اجزای اولیه و اصلی پرینتر های سه بعدی "الکتریسیته ساکن" می باشد. اگر بخواهیم مثالی برای "الکتریسیته ساکن" بزنیم می توانیم رعد و برق آسمان ها را نام ببریم که الکتریسیته ساکن از یک ابر صاعقه دار عبور می کند و به زمین می رسد . اجزای دیگر پرینتر های سه بعدی را می توانیم "غلطک (Drum) " و "فیوزر" و قسمت لیزر و آینه متحرک نام ببریم .

تصویر زیر مربوط به غلطک و یا Drum در پرینتر ها می باشد که شباهت زیادی نسبت به غلطک پرینتر سه بعدی دارد :


همانطور که گفته شد ، برای تولید شیء های سه بعدی توسط پرینتر ، نیاز به یک مدل سه بعدی در رایانه داریم ، برای ساخت این نوع مدل های سه بعدی هم نیاز به یک نرم افزار کامل و خوب مدل سازی سه بعدی (3D) داریم که باید نرم افزار را با توجه به تخصص خودمان تهیه کنیم ، معمولا نرم افزار های مدل سازی سه بعدی شاخه بندی شده است و هر کدام از نسخه های مختلف نرم افزار های مدل سازی سه بعدی ، برای کارآیی های مختلف و متفاوت ایجاد شده است ، به طور مثال یک نرم افزار مدل سازی سه بعدی برای طراحی مدل های ماشین آلات صنعتی طراحی و توسعه یافته شده است و یک نرم افزار مدل سازی سه بعدی دیگر برای طراحی مدل های محصولات الکتریکی توسعه یافته است . پس باید نرم افزار مدل سازی سه بعدی مناسب کار خودمان را انتخاب کنیم و کار با آن را شروع کنیم . توجه داشته باشید برای تولید شیء سه بعدی ، باید مدل سه بعدی ساخته شده شما که آماده کرده اید قابل چاپ باشد .
حالا اگر بخواهید بدانید باید از کجا کار با چاپگر سه بعدی را شروع کنید ، باید  چاپگر مناسب خودتان را خریداری نمایید . اگر بودجه فعلی شما کم می باشد و توان خرج زیاد را ندارید ، می توانید نسخه کیت 3D پرینتر را خریداری کنید که ارزان می باشد .

طرح جدید تولید سریع (Rapid Manufacturing)

طرح جدیدی که در پرینتر های سه بعدی به تازگی قرار گرفته شده است ، طرح تولید سریع می باشد . در این طرح ، شرکت ها و کلیه افراد می توانند با استفاده از مدل های طراحی شده شیء های کوچک ، آنها را سریع چاپ کنند و نمونه سه بعدی آنها را تهیه کنند . این طرح و قابلیت مخصوص شرکت هایی هستند که می خواهند طرح سه بعدی خودشان را در کمترین زمان ممکن تولید بکنند .

کاربرد پرینتر های سه بعدی برای صنعت های تولید هواپیما

پرینتر های سه بعدی ، علاوه بر کاربرد های بسیار عالی در شرکت ها ، برای صنعت های تولید ماشین آلات صنعتی مانند تولید هواپیما کاربرد بسیار بالایی دارد ! بوئینگ ، نام یکی از صنعت های بزرگ تولید هواپیما می باشد که طبق آمار گرفته شده از این صنعت ، حدود 20,000 هزار قطعه و اشکال کوچک هواپیما با استفاده از پرینتر های سه بعدی ، تولید شده اند . گفته شده است ، شرکت بوئینگ ، از پرینتر سه بعدی مدل Stratasys H2000 برای تولید اشکال کوچک هواپیما استفاده می کند.

نمونه ای از پرینتر سه بعدی غول پیکر Stratasys H2000 :

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل