آموزش کامپیوتر و موبایل

روش‌های بالا بردن امنیت مودم برای جلوگیری از هک شدن

روش‌های بالا بردن امنیت مودم برای جلوگیری از هک شدن

مقدمه

دانستن روش‌های بالا بردن امنیت مودم برای هر شخصی که در خانه یا محل کار از اینترنت بی‌سیم استفاده می‌کند، لازم و ضروری است. شما با دانستن این موضوع می‌توانید مطمئن شوید که کسی نمی‌تواند از حجم اینترنت شما استفاده کند. پس خواندن این مقاله را از دست ندهید.

انجام کارهای تخصصی مثل بالابردن امنیت شبکه بی‌سیم، شاید کمی دلهره‌آور باشد، خصوصا برای شخصی که غیرفنی است و در این زمینه دانشی ندارد، اما به زبانی ساده به شما خواهیم آموخت که چطور می‌توان این کار را انجام داد.


شبکه بی سیم چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده شبکه بی سیم را شرح دهیم، باید بگوییم که در این نوع شبکه اتصال بین شبکه‌های کامپیوتری بدون استفاده از کابل صورت گرفته و با کمک وسیله‌ای به نام مودم به اینترنت وصل می‌شوند. شرکت‌های زیادی در ایران خدمات اینترنتی و فروش مودم مرتبط با آن را به مشترکین ارائه می‌دهند.

خیلی از افراد وقتی این تکنولوژی را به خانه یا محل کارشان می‌آورند آن را در مکانی قرار داده و دیگر فراموشش می‌کنند، در حالی که این وسیله دروازه‌ای برای اتصال شما به اینترنت است و مستعد سوء استفاده مجرمان سایبری است که ممکن است به اینترنت شما وصل شده و حتی اطلاعات شخصی شما را به سرقت ببرند.

پس موضوع کاملا جدی است، فراموش نکنیم که ما در عصر نقض داده‌ها، حملات باج افزارها و بسیاری از تهدیدات آنلاین زندگی می‌کنیم. بنابراین، شما باید نگران امنیت شبکه خود باشید و تمام اقدامات ضروری لازم را برای افزایش امنیت مودم‌تان انجام دهید.

شاید تنها اقدامی که اکثر مردم برای محافظت از شبکه خود انجام می‌دهند، ایجاد یک رمز عبور و جلوگیری از دیدن اطلاعات توسط دیگران است. اما روش‌های بالا بردن امنیت مودم  بیش از تنظیم یک رمز عبور ساده است. 

مجرمین آنلاین و هکرها از اقدامات ضعیف امنیتی Wi-Fi شما سوء استفاده کرده و برای دسترسی به اطلاعات حساس و خصوصی شما، یا استفاده از شبکه شما برای شروع حملات مخرب مانند حملات Man-in-the-Middle ، مرتبا ترافیک شما را چک می‌کنند.

شبکه‌های بی‌سیم، با مشکلات امنیتی فراوانی همراهند و بسیار آسیب پذیرند.


روش‌های بالا بردن امنیت مودم به صورت گام به گام برای جلوگیری از هک شدن

  • مرحله 1: نام شبکه پیش فرض خود را تغییر دهید

برای بالا بردن امنیت مودم، اولین کاری که باید انجام دهید تغییر نام شبکه Wi-Fi است که به آن SSID (شناسه تنظیم سرویس) نیز می‌گویند. با تغییر نام پیش فرض Wi-Fi، از اینکه هکرها بتوانند بفهمند چه نوع مودمی دارید، جلوگیری کنید. اگر یک مجرم سایبری برند سازنده مودم شما را بداند، متوجه می‌شود که آن مدل چه نقاط ضعفی دارد و سپس سعی می‌کند از آنها سوء استفاده کند. البته حواستان باشد هنگام تغییر دادن نام شبکه خود، سعی کنید از اطلاعات شخصی‌تان استفاده نکنید، این موضوع ممکن است شما را در معرض عملیات سرقت هویت قرار دهد.

  • مرحله 2: اطمینان حاصل کنید که یک رمز عبور قوی و منحصر به فرد برای امنیت شبکه بی سیم خود تنظیم کرده‌اید

هر مودم بی سیم با نام کاربری و رمز عبور پیش فرض، توسط شرکت سازنده از قبل تنظیم شده است، که در مرحله اول هنگام نصب و اتصال مودم توسط تکنسین شرکت، استفاده می‌شود. خبر بد این است که حدس زدن آن برای هکرها آسان است، به خصوص اگر سازنده را بشناسند. بنابراین هر دو را فورا تغییر دهید.

یک رمز عبور با سطح امنیتی خوب، باید حداقل 20 کاراکتر داشته باشد که شامل اعداد، حروف و علائم مختلف است. یادتان باشد این ساده‌ترین مرحله از روش‌های بالا بردن امنیت مودم در مقابل هک شدن است.

  • مرحله 3: با فعال کردن رمزگذاری شبکه، امنیت Wi-Fi خود را افزایش دهید

شبکه‌های بی‌سیم با چندین زبان رمزگذاری مانند WEP ، WPA یا 2WPA ارائه می‌شوند. برای درک بهتر این اصطلاحات بهتر است بدانید که 2WPA مخفف Wi-Fi Protected Access  است، که هم یک پروتکل امنیتی و هم یک استاندارد در این صنعت است، که رمزگذاری ترافیک در شبکه های Wi-Fi را پشتیبانی می‌کند. 

WPA2 جایگزین WEP که روشی قدیمی‌تر و با امنیت کمتر بود، شده است، که یک نسخه جدید از فناوری WPA (Wi-Fi Protected Access) است. از سال 2006، همه محصولات مجاز Wi-Fi باید از امنیت 2WPA استفاده کنند.

2WPA AES هم اکنون یک سیستم امنیتی استاندارد است، بنابراین تمام شبکه‌های بی‌سیم با آن سازگار هستند. هنگام خرید مودم حواستان باشد که شرکت ارائه دهنده از چه مودمی با چه سطح امنیتی (WEP، WPA ، 2WPA) استفاده می‌کند.

  • مرحله 4: وقتی در خانه نیستید، مودم را خاموش کنید

وقتی از اینترنت استفاده نمی‌کنید، یا در خانه و محل کار حضور ندارید، توصیه می‌کنیم به دلایل مسائل امنیتی مودم‌تان را خاموش کنید. اینطور فرصت نفوذ هکرها به سیستم‌تان وقتی که غایب هستید را خواهید گرفت.

  • مرحله 5: محل قرارگیری مودم: یکی دیگر از روش‌های بالا بردن امنیت مودم

شاید به این موضوع اصلا فکر نکرده باشید که محل قرار گرفتن مودم در امنیت آن تاثیر دارد. مودم را تا حد ممکن به وسط خانه خود بیاورید. چرا؟ اول از همه، اینطور دسترسی مساوی به اینترنت در تمام فضای خانه فراهم می‌شود. ثانیا، شما نمی‌خواهید اینترنت در فضای خارج از محیط خانه یا محل کارتان آنتن‌ دهی داشته باشد، جایی که به راحتی توسط افراد مخرب قابل رهگیری است. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم مودم را نزدیک پنجره قرار ندهید تا به هیچ وجه مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

  • مرحله 6: برای افزایش امنیت Wi-Fi ، رمز عبور ادمین را تغییر داده و رمزی قوی تعریف کنید.

برای راه اندازی مودم، معمولا باید به یک سایت آنلاین دسترسی داشته باشید، جایی که ‌بتوانید تغییرات مورد نظرتان را در تنظیمات شبکه صورت دهید. شرکت‌ها به شما یک نام کاربری و رمز عبور می‌دهند که بسیار ساده بوده و برای تمام مشترکین دیگر معمولا یکسان است. پس بلافاصله هر دو را تغییر دهید و از کلمه و رمز عبور پیش فرض ادمین استفاده نکنید.

  • مرحله 7: آدرس IP پیش فرض خود را در روتر Wireless تغییر دهید

تغییر آدرس IP پیش فرض، به آدرسی که کمتر رایج است، یکی دیگر از مواردی است که باید برای امنیت شبکه انجام دهید تا ردیابی آن برای هکرها دشوارتر شود.

برای تغییر آدرس IP یک مودم، باید این مراحل را دنبال کنید:

1.ابتدا با یکی از این آدرس‌ها وارد صفحه تنظیمات مودم شوید . 192.168.1.1 یا 192.168.0.1 

2.پس از بالا آمدن، نام کاربری و رمز عبور را در صفحه وارد کنید.

3.سپس در فهرست سمت چپ، ابتدا قسمت LAN و سپس Network را انتخاب کنید.

4.آدرس IP را تغییر دهید، سپس روی ذخیره کلیک کنید.

  • مرحله 8: قابلیت DHCP روتر را خاموش کنید

یکی از روش‌‌های بالا بردن امنیت مودم این است که سرور Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) را در روتر خود خاموش کنید، این همان آدرس IP است که به هر دستگاه در شبکه اختصاص داده شده است. درعوض، باید از یک آدرس ثابت استفاده کرده و تنظیمات شبکه خود را وارد کنید. یعنی باید وارد تنظیمات دستگاه خود شوید و یک آدرس IP مناسب به روتر خود اختصاص دهید.

  • مرحله 9: دسترسی از راه دور را غیرفعال کنید

بیشتر مودم‌ها تنها به دستگاه متصل به رابط کاربری، اجازه دسترسی می‌دهند. اما بعضی از آنها به سیستم‌های کنترل از راه دور نیز امکان دسترسی را می‌دهند.

هنگامی که دسترسی از راه دور را خاموش کردید، افراد مخرب نمی‌توانند از طریق دستگاهی که به شبکه بی‌سیم شما متصل نیست، به تنظیمات حریم خصوصی شما دسترسی پیدا کنند.

برای انجام این تغییر، به رابط وب دسترسی پیدا کرده و "Remote access" یا "Remote Administration" را جستجو کنید، سپس آن را غیر فعال کنید.


توصیه پایانی

روش‌های بالا بردن امنیت مودم، تنها برای حراست از حجم اینترنت‌تان نیست، گاهی شاید فکرش را هم نکنید که یک هکر چطور می‌تواند اطلاعات شخصی شما را از سیستم‌تان کپی کرده و از آن سوء استفاده کند. توصیه می‌کنیم این موضوع را جدی بگیرید.


تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل