تکنولوژی

ظاهر ویندوز 11 | یک تغییر بزرگ در رابط کاربری نسل یازدهم ویندوز

ظاهر ویندوز 11 | یک تغییر بزرگ در رابط کاربری نسل یازدهم ویندوز

انتشار ویندوز 11 با ظاهری متفاوت

پس از سال 6 سال، تمام شایعه ها، حدس و گمان ها بالاخره مایکروسافت اولین نسخه از سیستم عامل جدید خود یعنی ویندوز 11 را منتشر کرد. پس از شایعه هایی که این اواخر یکی از مدیران عامل شرکت مایکروسافت به راه انداخته بود، تمام طرفداران و کاربران مشتاق و منتظر ارائه این ویندوز بودند. خانم ساتیا نادلا در کنفرانس خبری در حدود اوایل تیر ماه اعلام کرده بود که مهم ترین به روزرسانی دهه اخیر این سیستم عامل را در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود. این سخنان با انتشار آپدیت ورژن 21H1 برای نسخه ویندوز 10 کمی هوادارن ویندوز را ناامید کرد تا همین چند وقت پیش که این سیستم عامل با تغییرات زیادی در ظاهر ویندوز 11 به صورت رسمی معرفی شد. در این میان اما ظاهر ویندوز 11 شاهد بیشترین تغییرات نسبت به ویندوزهای گذشته بوده است.

تغییرات جالب و اساسی در کاربری ویندوز 11

شاید کم تر کسی با ارتقای ویندوز خود به دنبال تجربه بهتر گیم و بازی های رایانه ای باشد، شاید شما خیلی وقت بود ایده نصب اپلیکیشن های اندروید را بر روی رایانه شخصی (PC)  یا رایانه همراه خود (Laptop) در سر می پروراندید یا حتی شاید مثل خود من دنبال سیستم عاملی با ظاهر مینیمالسیی تر بودید و به خاطر بازی های خود مجبور به ماندن در ویندوز 10 شده بودید؛ خب باید بگوییم حتی اگر فکرتان به این ها هم خطور نکرده است، نسخه جدید ویندوز این ویژگی ها را برای شما مهیا می کند. 

ظاهر ویندوز 11 با رابط کاربری خلوت و زیبا، چیزی که ویندوز کم داشت

پس از سال ها انتظار و حسادت به کاربران مک برای ظاهر سیستم عاملشان یعنی MacOS سرانجام مایکروسافت هم تصمیم گرفت ظاهر خود را کمی شبیه به مک اما منحصر به فردتر بکند. زیبایی که با کم کردن و خلوت تر کردن صفحه و کارآمد تر کردن آن مایکروسافت توانسته به آن برسد.

از لحاظ ظاهری، ظاهر ویندوز 11 بسیار شبیه به ویندوز 10X می باشد. (ویندوز 10X یکی از سیستم عامل های مایکروسافت بود که در حال طراحی بود، اما با روی کارآمدن پروژه ویندوز 11 کنسل شد).

بزرگ ترین تغییری که در ظاهر ویندوز 11 مشاهده می کنید، نحوه نمایش Taskbar است. محوریت قرارگیری آیکن برنامه ها بر خلاف نسل های اخیر ویندوز، در وسط صفحه است. با منوی استارت جدید و خلوت کردن ناحیه Tray یا همان نووتیفیکشن های پایین سمت راست، ویندوز 11 ظاهری به شدت کاربر پسند را ارائه کرده است.

خداحافظ کاشی های زنده

خب راستش را بخواهید، ایده کاشی ها یا تایل های زنده (Live Tiles) که از ویندوز 8 در این سیستم عامل جا افتاده بود، شکست خورد و طراحان رابط کاربری مایکروسافت تصمیم به حذف آن از نسخه 11 گرفتند. با این حال در منو استارت ویندوز می توانید برنامه های پین شده، فایل هایی که اخیرا مورد استفاده قرار گرفته و یک آیکن برای خاموش کردن یا ری استارت سریع ویندوز بینید.

خوشتان نیامد، شخصی سازیش کنید

اگر از ظاهر ویندوز 11 با تسکبار جدید خوشتان نیامد می توانید آن را شخصی سازی کرده و تمام آیکن ها را درست مانند ویندوز 10 به سمت چپ بیاورید. همچنین قابلیت دارک مود Dark mod در این ویندوز می تواند از لحاظ ظاهری آن را بسیار شبیه به ویندوز 10 کند؛ پس اگر از عاشقان ویندوز 10 هستید به هیچ وجه نگران نباشید؛ شما به راحتی می توانید ظاهری مشابه این سیستم عامل را تجربه کنید. 

گوشه های گرد، مانند گوشی های اندرویدی 

یکی دیگر از تغییرات در ظاهر ویندوز 11 آیکن نرم افزار ها است که مانند گوشی های موبایل اندرویدی گوشه های گرد شده و مدرن دارند و می توانید آن ها را در منوی استارت مشاهده کنید، به طور کلی در قسمت ظاهری، ویندوز 11 به صورت چکیده ای از تمام سیستم عامل های مدرن است؛ اما تا کنون این اطلاعات دقیقی راجب بخش های اختصاصی رابط کاربری آن ارائه نشده است و کمی طول می کشد تا زیر و بم این ویندوز دست کاربران بیاید.

ویدجت ها بازگشته اند

در منوی به روز رسانی شده ویندوز 11 شما آیکن دیگری را   به نام Widgets می بینید؛ راه حلی کاربردی برای افزایش سرعت کار و ظاهرسازی این ویندوز که قابلیت هایی مانند چک کردن آب و هوا، نگاه انداختن به لیست کارهایی که باید انجام دهید و دسترسی سریع به وب را در اختیار شما قرار می دهد.

قابلیت های کابردی که کاربران به دنبال آن بودند

یک سری قابلیت ها و تغییرات دیگر در ظاهر ویندوز 11 ایجاد شده اند که بسیار کاربردی هستند. قابلیت هایی نظیر SnapLayouts و SnapGroup که با کلیک کردن بر روی آیکن میانی بالا سمت راست هر پنجره (Maximize buttun) گزینه هایی برای قراردادن پنجره ها به صورت بخش های منظم در نمایشگر را خواهید داشت

شما می توانید لایه های دلخواهتان را که احتمالا بیشترین تایم را با آن ها می گذرانید و نیاز به دسترسی سریع آن دارید با سیو کردن و هاور کردن بر روی مرورگر پیش فرض ویندوز یعنی Microsoft Edge  سریعا باز کنید و به کار در محیط Workspace خود بپردازید.

کاربردمحور بودن در عین ظرافت و زیبایی مشخصه اصلی ظاهر ویندوز 11

یازدهمین نسل سری سیستم عامل های پرطرفدار مایکروسافت با تغییرات بسیار در ظاهر و کارایی آن ارائه شده است. ویژگی های جذاب مانند تجربه گیمینگ بهتر و روان تر و توانایی نصب نرم افزار های اندرویدی در کنار ظاهری بی اندازه زیبا و مدرن این سیستم عامل را خواستنی تر از پیش کرده است. 

مایکروسافت با رفتن به سراغ UI یا همان User Interface ای مینیمال و خلوت توانسته افرادی را که تمایل چندانی به نصب این سیستم عامل نداشتند را نیز به نصب و آزمایش کردن آن ترغیب کند. اما هنوز هم با وجود این اطلاعات باید صبر کرد تا در زمان نامشخصی در آینده نزدیک ارائه کامل تری که بتواند تجربه کاربری بهتری را ارائه کند، منتشر شود. در ورژن اخیر ویندوز می توان بوی نسل رو به تغییر مایکروسافت را حس کرد. نسلی که با فراموش کردن خاطرات نسل قبلی و سردمداران آن یعنی بیل گیتس، به سمت آینده روشن خود در قرن جدید پیش می رود.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل