تکنولوژی

نسخه رسمی ویندوز 11 | آموزش نصب و ویژگی‌های این نسخه ویندوز

نسخه رسمی ویندوز 11 | آموزش نصب و ویژگی‌های این نسخه ویندوز

ویندوز 11 و هر آنچه که باید از آن بدانید

پس از گذشت چند سال، مایکروسافت بالاخره در ماه گذشته از نسخه جدید سیستم عامل محبوب ویندوز رونمایی کرد. این مجموعه قرار است تابستان امسال به طور رسمی نسخه بعدی ویندوز را منتشر کند و مدیریت مایکروسافت نیز گفته که در حال حاضر برای یکی از مهم ترین به روزرسانی های ویندوز در دهه گذشته آماده میشود. نسخه جدید ویندوز، دارای مشخصات بسیار جذابی است و تغییرات اساسی در رابط کاربری آن به وجود آمده است. این نسخه شباهت های بسیار زیادی به سیستم عامل مک دارد و تغییرات زیادی را در ظاهر و تجربه کاربری ارائه کرده است. در ادامه قصد داریم ویژگی های نسخه رسمی ویندوز 11 را بررسی کنیم. 

ویژگی های نسخه رسمی ویندوز 11 

پس از انتشار فایل نصب و تصاویر اولین نسخه آزمایشی ویندوز، بسیاری از کاربران متوجه شباهت ظاهری این نسخه با ویندوز ایکس یا به شکل دقیق تر، پروژه سان ولی شدند. سان ولی که ابتدا برای سیستم عامل ویندوز 10 ایکس در نظر گرفته شده بود، به عنوان پروژه ای نه در حد اسمی، برای به روزرسانی سیستن عامل، بلکه برای بازطراحی ظاهر ویندوز معرفی شد. 

همانطور که شما هم ممکن است در جریان باشید، در روز 15 ژوئن خبرهایی از ساخت ویندوز 11 منتشر شد و رسانه های اجتماعی مملو از عکس هایی از چگونگی رابط کاربری آن شدند و سپس در روز 24 ژوئن نیز نسخه رسمی ویندوز 11 معرفی شد. این نسخه دارای تغییرات بسیار زیادی بود و رابط کاربری آن به شکل قابل توجهی تغییر پیدا کرده بود. ویندوز با این تغییرات بسیار مدرن تر و صیقلی تر از قبل به نظر می رسد و عناصر موجود در نوار وظیفه یا همان تسک بار (Taskbar)، به طور پیش فرض در وسط آن قرار گرفته اند. 

صفحه نصب و راه اندازی ویندوز زیبایی و مدرنی خاصی دارد و قطعا یک سطح بالاتر از ویندوز 10 نصب میشود. منوی استارت، برنامه های پین شده را نمایش می دهد و بخش پیشنهادی، بیشتر برنامه های کاری و پرونده هایی را که باز کرده ای نشان می دهد. برای باز کردن لیست برنامه های نصب شده، باید روی دکمه All Apps در گوشه بالا سمت راست منوی استارت کلیک کنید. 

گوشه های گرد پنجره ها برای داشتن ظاهری کاربرپسند

گوشه های پنجره برنامه ها گرد هستند که باعث میشود ویندوز ظاهر عمومی بهتری داشته باشد و علاوه بر این، کنترل هایی در هر پنجره وجود دارد که به شما این امکان را می دهد تا یک پنجره را به یک مکان از پیش تعیین شده انتقال دهید که تجربه جدید و منحصربفردی است. یکی دیگر از مواردی که قابل توجه است، نماد جدید Widgets در نوار وظیفه است. این نوار وظیفه، می تواند وضعیت هوا، اخبارروز، بازارسهام و ... را نشان دهد. حالت تاریک نیز ویندوز 11 را به خوبی جذاب می کند. 

آشنایی با پیام رسان پیش فرض نسخه رسمی ویندوز 11

یکی از این قابلیت های جدید ویندوز 11 اپلیکیشنی به نام چت وجود دارد که به صورت از پیش نصب شده است و در این سیستم عامل وجود دارد. به گفته مایکروسافت، به کاربران این امکان را می دهد تا با دوستان، اعضای خانواده و همکاران از طریق مایکروسافت در تماس باشید. 

این اپلیکیشن جدید بر پایه نسخه مایکروسافت تیمز، مخصوص مصرف کنندگان توسعه پیدا کرده است و به کاربران این امکان را می دهد تا به سرعت و به صورت مستقیم از بخش نوار ابزار ویندوز با دوستان و همکاران خود متن، تصاویر و اسناد به اشتراک بگذارید و حتی از همین بخش، تماس صوتی و یا تصویری برقرار کنید. 

قابلیت های جدید گیمینگ در نسخه جدید ویندوز 11 

در جریان معرفی ویندوز 11، مایکروسافت از قابلیت های جدید این سیستم عامل را برای گیمرها رونمایی کنید. از جمله این قابلیت ها، می توان به DirectX 12 آلتیمیت، Direct Storage و HDR خودکار اشاره کرد. مایکروسافت اعلام کرده به بهبود تجربه گیمینگ برای کاربران ویندوز متعهد است و این تجربه در حقیقت یکی از ارکان اصلی ویندوز 11 به شمار می رود و قرار است در اواخر سال 2021 عرضه شود. 

نکته مهم برای نصب نسخه رسمی ویندوز 11

دقت کنید که ویندوز 11 در حال حاضر تنها از طریق Windows Update ارائه میشود و مایکروسافت هنوز نسخه ISO آن را آماده نکرده است. به همین دلیل، توصیه می شود تا زمان ارائه فایل ISO رسمی، از هیچ فایل ISO دیگری که در بستر اینترنت موجود است استفاده نکنید. زیرا ممکن است فایل های ارائه شده توسط سود جویان شامل کدهایی مخرب باشد و یا به دلیل کامل نبودن، موجب آسیب رسیدن به سیستم شما شود. 

آیا می توانم نسخه رسمی ویندوز 11 را بر روی سیستم خود نصب کنم؟ 

حداقل مشخصات سخت افزاری سیستم مورد نیاز برای اجرای ویندوز 11 به شرح زیر میباشد. 

  • پردازنده 64 بیتی دو هسته ای با فرکانس یک گیگاهرتز
  • 4 گیگابایت رم 
  • 64 گیگابایت حافظه ذخیره سازی 
  • نمایشگر 9 اینچی 
  • رزولوشن 1366 در 768 
  • پشتیبانی Secure Boot، UeFI و TPM 2.0 
  • پشتیبانی از دایرکس ایکس 12 

مهم ترین تغییرات فهرست بالا در مقایسه با ویندوز 10، عبارت است از، 64 بیتی بودن پردازنده مورد نیاز. به عبارتی دیگر، نسخه 32 بیتی ویندوز حذف شده است. البته پشتیبانی از نرم افزارهای 32 بیتی همچنان در این نسخه نیز وجود دارد. یکی دیگر از مواردی که در زمینه سیستم مورد نیاز برای ویندوز 11 باید در نظر داشته باشید، نیاز به نمایشگر 9 اینچی است. بنابراین دیگر نمی توان انتظار تبلت و یا مینی لپ تاپ های هشت اینچی با سیستم عامل ویندوز 11 را داشت. 

سخن پایانی 

در این مطلب با بررسی نسخه رسمی ویندوز 11 همراه شما بودیم. ویندوز یکی از محبوب ترین سیستم عامل های موجود در بازار است و هر سال با عرضه نسخه جدید آن، با استقبال بسیار زیادی مواجه میشود. نسخه ویندوز 11 پس از معرفی، توانسته سر و صدای زیادی به پا کند و بسیاری از افراد از همین حالا، بی صبرانه منتظر انتشار به روزسانی های بعدی این ویندوز فوق العاده هستند. 

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل