مقالات

موتور بازی سازی چیست و چگونه کار می‌کند؟

موتور بازی سازی چیست و چگونه کار می‌کند؟

در ساخت یک بازی، موتور بازی سازی نقش اصلی را ایفا می‌کند؛ زیرا موتور بازی‌سازی به طراحان بازی کمک می‌کند تا شخصیت‌های بازی را با کمک خلق صحنه‌ها، شخصیت‌ها و تولید گرافیک، صدا، هوش مصنوعی، انیمیشن نویسی، شبکه‌سازی و غیره شکل دهند.

موتور بازی‌سازی درست مانند یک محیط توسعه یکپارچه با مجموعه‌ای آماده از ابزارهای توسعه بصری و اجزای نرم‌افزاری قابل استفاده مجدد کار می‌کند. این موتور کارهای پیچیده و بزرگ توسعه بازی را با ارائه یک لایه انتزاعی ساده می‌کند؛ به عبارتی دیگر موتور بازی‌سازی تمام کارهای سخت را در پس زمینه انجام می‌دهد. موتور بازی‌سازی چارچوبی است که به طور خاص برای ساخت و توسعه بازی‌های ویدیویی طراحی شده است. توسعه دهندگان از این موتورهای بازی سازی برای ساخت بازی برای کنسول‌ها، دستگاه‌های تلفن همراه و رایانه‌های شخصی استفاده می‌کنند.

به طور خلاصه موتور بازی‌سازی نرم‌افزاری است که هر آنچه برای ساخت یک بازی ویدیویی نیاز دارید را با یک رابط کاربری کاربرپسند و مجموعه‌ای از ویژگی‌های لازم در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید به راحتی اشیاء دو بعدی و سه بعدی را با حرکت کشیدن و رها کردن وارد کنید یا رنگ، چرخش، اندازه آنها را مستقیماً در نرم‌افزار تغییر دهید یا نور، صدا، حرکات فیزیکی، دستورات و بسیاری ویژگی های دیگر را به بازی اضافه کنید. در ادامه با انواع موتور بازی‌سازی آشنا می‌شوید با ما همراه باشید. 

اجزا و بخش‌های مهم موتور بازی سازی

 

یک موتور بازی سازی شامل پنج جزء است: برنامه اصلی بازی که شامل منطق بازی است. یک موتور رندر یا اجرایی که از آن برای تولید گرافیک‌های متحرک سه بعدی استفاده می‌شود. یک موتور صوتی که از الگوریتمهایی تشکیل می‌شود که به خلق صداها مربوط هستند. یک موتور فیزیک که برای رندر و اجرای قوانین «فیزیک» در سیستم به کار می‌رود و هوش مصنوعی هم ماژولی است که برای استفاده توسط مهندسین نرم‌افزار طراحی شده است. در زیر به شرح بیشتر این بخش‌ها می‌پردازیم تا بدانید که این بخش‌ها و ماژول‌ها در ساخت بازی چه کمکی به شما می‌کنند.

گرافیک

شما باید تمام دارایی‌های بازی ویدیویی خود مانند اسپرایت‌ها و مدل‌های سه بعدی را کنار هم قرار دهید و آنها را به نحوی رندر کنید. یک موتور بازی‌سازی، گرافیک قوی دارد و با استفاده از آن به راحتی می‌توانید دارایی‌های خود را از رایج‌ترین نرم‌افزارها مانند  Photoshop، 3s Max  یا Maya وارد، رندر و مدیریت کرده و گزینه‌های دارایی خود را مستقیماً پیکربندی کنید.

صداها

جلوه‌های صوتی، موسیقی متن، اساس یک بازی ویدیویی عالی هستند. همانند گرافیک، شما باید این جزء را نیز به بازی خود اضافه کنید. با استفاده از یک موتور بازی‌سازی خوب می‌توانید مهم‌ترین فرمت‌ها مانند WAV و MP3  را به راحتی وارد کنید و همچنین تنظیمات هر صدا را با گزینه‌های زیادی که وجود دارد تغییر دهید.

اسکریپت

الگوریتم ها، علم منطق در بازی های ویدیویی هستند. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توان گرافیک‌ها، صداها، دستورات و رویدادها را به هم پیوند داد؟ نوشتن اسکریپت یا انتخاب آنها از لیستی پیش ساخته‌ توسط موتور بازی سازی، پاسخی برای افزودن منطق به بازی شما و تعریف رفتار شخصیت‌ها و اشیاء شما است.

فیزیک

داشتن این ماژول در حال حاضر ضروری است و یک موتور بازی‌سازی خوب باید این ماژول را ادغام کند. با استفاده از این جزء موتور  تمام قوانین فیزیک بازی خود را ایجاد و شبیه‌سازی کنید. برای مثال اگر می‌خواهید توپ را دفع کنید می‌توانید به راحتی جاذبه و جرم را به توپ اضافه کنید.

شبکه‌سازی

بسیاری از بازی‌های ویدیویی مبتنی بر تجربه بازی چند نفره و آنلاین هستند و بهترین موتورهای بازی ‌سازی راه آسانی را برای اضافه کردن این ویژگی و مدیریت آسان آن پیدا می‌کنند. دیگر نیازی به افزودن محاسبات و ریاضیات سخت پشت شبکه نیست، همه همه کارهای سخت از قبل در موتور بازی انجام شده‌اند، فقط اسکریپت، گردش کار و API مناسب را انتخاب کنید.

هوش مصنوعی

دشمنان یا متحدان یک شخصیت در بازی چگونه تصمیمات خود را می‌گیرند؟ با استفاده از هوش مصنوعی یا بهتر بگوییم اسکریپت‌های بسیار طولانی مبتنی بر الگوریتم‌های پیچیده. خوشبختانه یک موتور بازی‌سازی خوب این ماژول را با مجموعه‌ای از اسکریپت‌ها و آموزش‌های از پیش ساخته شده ادغام می‌کند تا به شما در هوشمندسازی شخصیت‌های بازی کمک کند.

پشتیبانی از چند پلتفرم 

بازی‌های زیادی را می‌توان در پلتفرم‌های مختلف انجام داد و امروزه با گسترش رایانه‌های شخصی، کنسول‌ها و جنگ‌های موبایلی تنوع دستگاه‌ها بسیار افزایش یافته است. یک موتور بازی‌سازی لیستی از پلتفرم‌های اصلی یا حتی تمامی پلتفرم‌ها را پشتیبانی و به شما کمک می‌کند که یک بازی را ساخته و تنها با چند تغییر امکان اجرا و استفاده از آن در هر پلتفرم را فراهم سازید. به این طریق می‌توانید بازی خود را در یک گوشی هوشمند یا پلی استیشن اجرا کنید. 

در زیر به چند نمونه از بهترین موتورهای بازی‌سازی که در حال حاضر در دسترس کاربران قرار دارد و بسیار محبوب هستند اشاره می‌کنیم.

بهترین موتورهای بازی ‌سازی

  • موتور بازی‌ سازی یونیتی (Unity)

کاربران موتور بازی سازی یونیتی (( Unity  را به دلیل رابط کاربری ساده‌اش یکی از آسان‌ترین موتورهای بازی‌سازی می‌دانند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن این است که امکان توسعه بازی‌ها را برای چندین پلتفرم فراهم می‌کند. با استفاده از موتور بازی‌سازی  Unity می‌توان بازی‌هایی را برای اندروید، آی او اس  و سایر سیستم عامل‌های گوشی از جمله سیستم عامل کامپیوتر ایجاد کرد. با استفاده از این موتور می‌توانید بازی‌ها را بدون نیاز به کدنویسی طراحی کنید. این موتور از دو زبان جاوا اسکریپت و #C در ساخت بازی پشتیبانی می‌کند و موتور گرافیک قابل قبولی دارد.

علاوه بر قابلیت های کراس پلتفرم، این موتور بازی‌سازی دارای یک جامعه فعال از توسعه دهندگان پلاگین است که محتوای رایگان و ارزان زیادی را برای استفاده در موتور بازی‌سازی ارائه می‌دهند. چند نمونه از بازی‌های ساخته شده با این موتور عبارتند از  Temple Run، Rust و Deus Ex: The Fall.

  • موتور بازی ‌سازی Unreal Engine


موتور بازی ‌سازی Unreal Engine در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و  یکی از بهترین موتورهای بازی برای رندر کردن جزئیات گرافیکی است. این نرم‌افزار از زبان ++C پشتیبانی کرده و موتور گرافیک عالی دارد. از آنجایی که این موتور بازی‌سازی از قابلیت Blueprint برخوردار است تا حد زیادی از کدنویسی بی‌نیاز می‌شوید و با کشیدن و رها کردن عناصر می‌توانید بخش زیادی از بازی را طراحی کنید. برخی از بازی‌هایی که با موتور بازی‌سازی Unreal Engine  ساخته شده‌‌اند عبارتند از  Borderlands 2، Dishonored، Mass Effect 3  و Street Fighter V . حامیان Unreal Game Engine می‌گویند که با این موتور بازی‌سازی می‌توانند بهترین مناظر را در بازی خلق کنند.

  • موتور بازی‌سازی GameMaker: Studio

اگرچه برخی استدلال می‌کنند که GameMaker یک موتور بازی‌سازی واقعی نیست، اما هنوز هم بسیاری از توسعه‌دهندگان بازی‌ به خصوص ایرانی‌ها از آن استفاده می‌کنند. به جای برنامه‌نویسی معمولی کاربران می‌توانند به معنای واقعی کلمه آیتم‌ها را بکشند و رها کنند تا بازی‌ها را بسیار سریع‌تر و با سهولت طراحی و خلق کنند.

یکی از بازی‌های ارزشمندی که با موتور بازی‌سازی گیم میکر ساخته شده است GameMaker Hotline Miami  نام دارد. با این حال به دلیل ماهیت «کشیدن و رها کردن» توسعه‌دهندگان محدودیت‌هایی در ایجاد افزونه‌ها با کد جایگزین دارند. گیم میکر استودیو مانند سایر موتورها دارای نسخه رایگان با دسترسی محدود است.

نتیجهگیری

در حالی که در گذشته ساختن یک بازی ویدیویی کار بسیاری سختی بود، در حال حاضر به لطف موتورهای بازی سازی و پیشرفت فناوری، زندگی یک توسعه‌دهنده بازی بسیار آسان‌تر شده است. اگر به دنبال ساخت یک بازی ویدیویی هستند وقت آن است که شروع به ساخت یک بازی ویدیویی کنید. هنگام ساخت بازی به این فکر کنید که برای ایجاد بازی ویدیویی خود به چه نکاتی نیاز دارید و بررسی کنید که آیا موتور بازی‌سازی که قرار است از آن استفاده کنید از قبل آن را فراهم کرده است یا خیر.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل