روش های نگهداری از باتری لپ تاپ | بهترین راهکارها برای افزایش عمر باتری

روش های نگهداری از باتری لپ تاپ | بهترین راهکارها برای افزایش عمر باتری

با نگهداری اصولی از باتری لپ‌تاپ، عمر آن را بیشتر کنید

این روزها لپ‌تاپ‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی اغلب جوانان و اهالی کسب و کار هستند و از محل کار گرفته تا خانه و دانشگاه در کنارمان هستند. در نبود برق، باتری لپ‌تاپ وظیفه روشن نگه داشتن آن را بر عهده دارد؛ پس عمر طولانی و سلامت آن اهمیت زیادی دارد.  از جمله مهم‌ترین دلایل از کار افتادن و خراب شدن باتری لپ‌تاپ می‌توان به شارژ کردن مداوم و استفاده مکرر و بیش از حد از آن اشاره کرد و با توجه به قیمت بالای این باتری بهتر است در نگهداری از آن دقت زیادی داشته باشیم. در این مطلب روش های نگهداری از باتری لپ تاپ را ذکر می‌کنیم که سلامت باتری را تضمین می‌کنند و خرابی آن را به تاخیر می‌اندازند.

میزان عمر باتری لپ‌تاپ

امروزه باتری لپ‌تاپ‌ها از نوع لیتیومی است و عمر مفید آن‌ها می‌تواند بین دو تا سه سال باشد. در صورت استفاده از روش‌ های صحیح نگهداری از باتری لپ تاپ، می‌توان از کار افتادگی و خرابی آن‌ها را به تعویق انداخت. این که میزان نگهداری شارژ توسط باتری چقدر است؛ بستگی به نوع باتری و ظرفیت آن دارد و عوامل دیگری همچون میزان استفاده نیز در آن دخیل هستند.

بهترین زمان اتصال لپ‌تاپ به برق برای شارژ شدن

همواره اتصال لپ‌تاپ در زمان مناسب به برق و شارژ کردن آن، یکی از روش‌ های نگهداری از باتری لپ تاپ است. توصیه می‌کنیم در محدوده باتری 20 تا 90 درصد، با لپ‌تاپ بدون اتصال به برق، کار کنید. هنگامی که شارژ باتری به میزان 90 درصد و یا بالاتر رسید، می‌توانید آن را از برق جدا کنید. همچنین قبل از این که میزان باتری به زیر 20 درصد برسد، آن را به شارژر متصل کنید. هیچ گاه نگذارید باتری لپ تاپ کاملا تخلیه شود؛ زیرا این مساله باعث کاهش عمر و خرابی باتری خواهد شد.

تعمیر باتری لپ‌تاپ

باتری لپ‌تاپ، با وحود قابل تعمیر بودن، هرگز پس از تعمیر مثل سابق نخواهد شد و حتی گاهی تعمیر آن به دستگاه آسیب خواهد زد. پیشنهاد می‌شود که اصلا به فکر تعمیر باتری لپ‌تاپ نباشید و پس از خراب شدن، آن را با یک باتری نو و استاندارد جایگزین کنید تا آسیبی به دستگاه نرسد. 

 

بررسی روش های نگهداری از باتری لپ تاپ

اولین و مهم‌ترین اقدامی که برای نگهداری از باتری لپ‌تاپ می‌توان انجام داد، کاهش دادن مصرف انرژی آن است. برای این امر، روش‎‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها در ادامه بررسی شده‌اند. مهم‌ترین روش‌های کاهش مصرف انرژی لپ‌تاپ عبارتند از:

  • متعادل نگه داشتن میزان شارژ باتری
  • متوقف کردن برنامه‌های غیر ضروری در حال اجرا با استفاده از ابزار Task Manager
  • جدا کردن دستگاه‌های ورودی از لپ‌تاپ مانند USB Drive
  • کاهش دادن میزان نور صفحه مانیتور
  • استفاده از حالت Hibernate  به‌جای Standby
  • اجرای کمتر برنامه‌ها به‌صورت همزمان
  • غیرفعال کردن اتصالات غیرضروری مانند اتصال به اینترنت
  • دور نگه داشتن لپ تاپ از گرمای بیش از حد

متعادل نگه داشتن میزان شارژ باتری؛ اولین روش نگهداری از باتری

همان‌طور که گفته شد، همواره باید میزان شارژ باتری را در حالت معمولی و نرمال نگه دارید و پس از شارژ کامل از برق جدا کنید و بین بازه 90 تا 20 درصد بدون اتصال به برق از آن استفاده کنید. همچنین هرگز نباید بگذارید باتری به‌صورت کامل دشارژ یا تخلیه شود. این مساله در درازمدت عمر باتری را کاهش می‌دهد.

متوقف کردن برنامه‌های غیرضروری در حال اجرا با Task Manager

برنامه‌های مختلف هر کدام درصدی از شارژ باتری را مصرف می‌کنند. در صورتی که باز بودن برنامه‌ای ضروری نیست می‌توانید آن را با باز کردن ابزار Task Manager و زدن گزینه End Task، غیر فعال کنید. باز بودن بیهوده برنامه‌های پرمصرف می‌تواند عمر باتری را کاهش دهد.

جدا کردن دستگاه‌های ورودی از لپ‌تاپ مانند USB Drive

این نکته حائز اهمیت است که دستگاه‌هایی که از طریق USB به لپ‌تاپ متصل می‌کنید، تاثیر زیادی در افزایش مصرف باتری دارند. کلیه دستگاه‌های خارجی مانند ماوس، کارت حافظه، اسپیکرها، بلوتوث یا سایر موارد دیگر، مصرف باتری لپ‌تاپ را افزایش می‌دهند. جدا کردن این دستگاه‌ها، یکی از مهم‌ترین روش‌ های نگهداری از باتری لپ‌تاپ است.

کاهش میزان نور صفحه‌نمایش

بدیهی است که هر چه میزان نور صفحه بیشتر باشد، میزان باتری بیشتری تخلیه شده و عمر باتری کمتر خواهد شد. همچنین میزان نور بالا در درازمدت باعث سوختن پیکسل‌های صفحه مانیتور خواهد شد. همواره میزان نور صفحه را بین 50 تا 70 درصد نگه دارید.

استفاده از حالت Hibernate  به‌جای Standby؛ یکی دیگر از روش‌ های نگهداری از باتری لپ تاپ

وقتی ‌که لپ‌تاپ را در حالت Sleep قرار دهید، لپ‌تاپ مقدار کمی از شارژ باتری را برای رساندن برق‌ به حافظه‌ رم استفاده می‌کند تا وضعیت سیستم‌ عامل، در حافظه رم بارگذاری شده حفظ شود؛ تا هروقت که دوباره خواستنید از لپ‌تاپ خود استفاده کنید، سیستم ‌عامل در عرض چند ثانیه، برای استفاده شما آماده شود. در حالت  Hibernate، وضعیت سیستم‌ عامل برروی هارد درایو ذخیره شده و پس از آن، لپ‌تاپ خاموش می‌شود. در این حالت، تقریبا هیچ شارژی مصرف نمی‌شود.

برنامه‌ها را به‌صورت همزمان اجرا نکنید

هر چه برنامه‌های بیشتری به‌صورت همزمان در لپ تاپ باز باشند، میزان مصرف انرژی باتری افزایش می‌یابد. در صورتی که به برنامه‌ای نیاز ندارید، آن را ببندید تا فشار کمتری بر باتری لپ تاپ وارد شود. در حالتی که برنامه‌های زیادی روی سیستم باز هستند، ممکن است سیستم هنگ کند و این مسئله نیز بر عمر مفید باتری تاثیر می‌گذارد.

غیرفعال کردن اتصالات غیرضروری؛ روش دیگر نگهداری از باتری لپ تاپ

اتصال لپ تاپ به اینترنت، بلوتوث و موارد دیگر به‌شدت بر میزان مصرف باتری تاثیر دارد و آن را افزایش می‌دهد. اگر نیازی به اینترنت ندارید، اتصال آن را غیرفعال کنید تا میزان مصرف باتری کاهش یابد. هیچ گاه نباید اینترنت دستگاه را به‌صورت دائمی روشن بگذارید.

جلوگیری از افزایش دمای لپ‌تاپ

گرما اصلی‌ترین دشمن باتری لپ تاپ است. قرار گرفتن در معرض دمای بیش از حد، می‌تواند باعث کاهش عمر باتری لپ‌تاپ شود. همیشه باید مسیر تهویه هوای لپ‌تاپ آزاد باشد. استفاده از فن‌های مخصوص لپ‌تاپ که از طریق پورت USB کار می‌کنند، اگرچه باعث خنک شدن دستگاه می‌شوند، اما مصرف باتری را شدیدا افزایش می‌دهند و باعث کاهش عمر آن می‌شوند.

کالیبره کردن؛ از بهترین روش های نگهداری از باتری لپ تاپ

در هر حال، اگرچه هنوز راهکاری موثر که با استفاده از آن بتوان باتری لپ‌تاپ را برای همیشه سالم نگاه داشت، ارائه نشده است. اما کالیبره کردن باتری به‌عنوان روشی نسبتا موثر برای مراقبت صحیح از باتری لپ‌تاپ معرفی شده است. کالیبره کردن روش خاص خود را دارد و برای انجام آن بهتر است با یک متخصص کاربلد مشورت کنید و این کار را در نمایندگی‌های مجاز انجام دهید تا سلامت باتری تضمین شود.

طول عمر مفید باتری، نتیجه به‌کار بردن روش‌های نگهداری از باتری لپ تاپ

در این مطلب به معرفی برخی از روش‌ های نگهداری از باتری لپ تاپ پرداختیم. توجه به این موارد می‌تواند باعث حفظ طول عمر مفید باتری لپ‌تاپ شما شود. البته نباید انتظار داشت که با انجام این روش‌ها، عمر باتری لپ‌تاپ، مدام و برای همیشه افزایش یابد و هیچگاه خراب نشود. همواره رعایت این نکات، تنها باعث تاخیر در خرابی و از کار افتادن باتری می‌شود و تاثیر زیادی در افزایش عمر باتری های لپ تاپ را ندارد. باتری‌های لپ‌تاپ عمر مفید خاص خود را دارند و این روش‌ها کمک می‌کنند تا باتری زودتر از حد معمول ضعیف نشود.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل