آموزش اندروید آموزش کامپیوتر و موبایل

خروج از حالت ایمن در گوشی | چطور از حالت Safemode خارج شویم

خروج از حالت ایمن در گوشی | چطور از حالت Safemode خارج شویم

ریاستارت کردن؛ یکی از راه‎های خروج از حالت ایمن در گوشی

اگر سیستم عامل گوشی با مشکلی جدی مواجه شده یا خراب شود، حالتی با عنوان Safemode در آن فعال می‎شود تا کاربر بتواند مشکل موجود را پیدا کند. هنگامی که این حالت در گوشی فعال می‎شود، گوشی دیگر نمی‎تواند برنامه‎های جانبی را باز کند. فعال شدن حالت ایمن یا Safemode در گوشی، به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد. خراب شدن یک اپلیکیشن، ایراد در سیستم عامل یا نصب یک بدافزار دلایل اصلی فعال شدن این حالت هستند. اما راه‎های مختلفی نیز برای خارج شدن و غیرفعال کردن آن وجود دارند. گاهی این حالت را می‏توان با یک ری‎استارت ساده غیرفعال کرد. اما در صورت برطرف نشدن مشکل، در این مطلب با ما همراه باشید تا روش‎های خروج از حالت ایمن در گوشی را بررسی کنیم.

حالت ایمن گوشی یا Safemode چیست؟

معمولا بسیاری از کاربران با حالت ناخوشایندی با حالت ایمن یا Safemode برخورد می‌کنند. در صورتی که این حالت، برای پیشگیری از وقوع مشکلات بیشتر هنگام بروز یک ایراد جدی در گوشی‌ها فعال می‌شود. حالت ایمن یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص انواع مشکلات در گوشی‌ها است؛ چرا که این قابلیت به‌طور موقت برنامه‌های جانبی را غیرفعال و مسدود می‌کند. در این صورت، اگر سرعت گوشی افزایش ‌یابد، نشان می‌دهد که یک برنامه جانبی که با نام برنامه شخص ثالث نیز شناخته می‌شود، باعث کند شدن گوشی یا بروز مشکلات مختلف در آن شده است. 

برنامه شخص ثالث به برنامه‌ای می‌گویند که توسط سازنده تلفن‌همراه طراحی و ساخته نشده باشد و رابط میان کاربر و قابلیت‌های سیستم‌عامل به‌شمار می‌آید. برای خروج از حالت ایمن در گوشی باید برنامه‎هایی که باعث فعال‌ شدن این حالت شده‏اند را شناسایی و حذف کرد. این گونه می‏توان گوشی را دوباره به حالت اول برگرداند.

در حالت کلی، حالت Safemode در گوشی‌ها، مکانیزم دفاعی آن‌ها در مقابل مشکلاتی همچون بدافزارها است. این حالت با مسدود کردن تمام عوامل مخرب، به کمک دستگاه می‌آید.حالت ایمن با این روش سعی در پیدا کردن مشکل و آگاه کردن کاربر از آن را دارد. همواره باید دقت داشته باشید که قبل از فعال‌سازی حالت ایمن در گوشی، ابتدا مشکل موجود را در اینترنت جستجو کرده و راه‌حل‌های مختلفی را برای رفع آن امتحان کنید. 

 

بررسی روش‌های خروج از حالت ایمن در گوشیهای اندروید و آیفون

خروج از حالت ایمن در گوشی بسیار آسان بوده و روش‌های آن تقریبا در تمامی گوشی‌ها یکسان است. تنظیمات لازم برای خارج شدن از این حالت، در تمامی گوشی‌ها به یکدیگر شباهت دارد. هنگامی که حالت Safemode در گوشی فعال می‌شود، بسیاری از برنامه‌ها دیگر اجرا نمی‌شوند و سیستم‌عامل اندروید تنها به‌صورت خام فعالیت می‌کند. در این حالت تنها می‌توان از گوشی برای برقراری و دریافت تماس و پیامک استفاده کرد. علت این اتفاق، این است که مشخص شود مشکل گوشی از سیستم‌عامل و سخت‌افزار آن است و یا برنامه‌های ویروسی یا بدافزارها عامل فعال شدن این حالت هستند. 

ری‎استارت کردن؛ اولین راه برای خروج از حالت ایمن در گوشی

حذف کردن یک به ‌یک برنامه‌ها برای یافتن دلیل فعال شدن Safemode، زمان زیادی از کاربر خواهد گرفت. همچنین در این حالت ممکن است اطلاعات کاربر نیز از بین بروند. از این رو، در قدم اول برای خروج از حالت ایمن در گوشی بهتر است آن را ریاستارت کنید. این راه آسان‌ترین راه ممکن برای غیرفعال کردن حالت ایمن در دستگاههای اندرویدی است. با خاموش و روشن کردن گوشی، به احتمال بسیار زیاد گوشی از حالت ایمن یا حالت safe mode خارج خواهد شد.

راه دیگری نیز برای ری‎استارت کردن گوشی وجود دارد که با استفاده از آن، گوشی در حالت عادی خود دوباره راه‌اندازی می‌شود. برای ری‎استارت کردن، کلید پاور گوشی را برای حدود ده ثانیه نگه دارید تا دستگاه خاموش شود. روش دیگری نیز برای ری‎استارت کردن وجود دارد که در این روش باید همزمان کلید پاور و کلید کم کردن صدا را تا زمانی نگه دارید که صفحه گوشی خاموش شود. این روش، گوشی را تحت هر شرایطی مجددا راه‎اندازی خواهد کرد. 

برای‌ خروج از حالت ایمن در گوشی آیفون نیز ابتدا باید آن را ری‎استارت کنید. برای این منظور، کلیدهای پاور و کم کردن صدا را همزمان فشار دهید و نگه دارید و هنگامی که صفحه گوشی خاموش شد این کلیدهای را رها کنید. با این کار، آیفون به صورت عادی دوباره راهاندازی می‎شود.

غیرفعال کردن حالت ایمن گوشی از بخش نوتیفیکیشن‌ها

بخش نوتیفیکیشن‎ها در دستگاه‎های اندرویدی و آیفون معمولا در بالا صفحه گوشی قرار دارند و با کشیدن دست از بالا به پایین روی صفحه گوشی باز می‏شود. برای خروج از حالت ایمن در گوشی، ابتدا بخش نوتیفیکیشن‎ها را باز کنید. معمولا در این بخش در صورتی که حالت ایمن فعال باشد، با پیام "حالت ایمن فعال است، برای خاموش کردن اینجا را بزنید" یا پیام Tap here to turn Safe mode off مواجه می‎شوید. برای خاموش کردن این حالت، روی این پیام کلیک کنید.

غیرفعال کردن حالت ایمن با درآوردن باتری گوشی

امروزه بیشتر گوشی‎هایی اندرویدی که در بازار وجود دارند، به‎صورت کاملا پلمپ عرضه شده‎اند. گوشی‎های آیفون نیز همواره به‏صورت پلمپ شده وارد بازار می‎شوند. به این معنی که باتری آن‎ها قابل جداسازی از گوشی نیست. از این رو، این روش تنها برای گوشی‎هایی کاربرد دارد که می‎توان باتری آن‎ها را جدا کرد. برای جدا کردن باتری ابتدا باید گوشی را خاموش کرده و سپس قاب پشت آن را باز کنید. باتری را به‎آرامی و بااحتیاط جدا کنید و پس از گذشت یک دقیقه، مجددا آن را سر جای خود بگذارید. همچنین می‎توانید منتظر بمانید تا شارژ باقیمانده باتری کاملا تخلیه شود و سپس دوباره باتری را در گوشی قرار دهید و آن را ری‌استارت کنید.

حذف کردن برنامه‌های مخرب در گوشی

در صورتی که هیچ یک از روش‎های قبلی برای خروج از حالت ایمن در گوشی کاربردی نبودند، احتمالا عامل ایجاد این مشکل، یکی از اپلیکیشن‌های نصب شده در گوشی باشد. نصب کردن برخی اپلیکیشن‌‌ها باعث می‎شود که گوشی آن‎ها را به‏عنوان بدافزار شناسایی کند و به حالت Safemode برود. با حذف این برنامه‎های مخرب می‏توان گوشی را از حالت ایمن خارج کرد. 

معمولا در چنین مواردی، احتمالا اپلیکیشنی که باعث فعال شدن حالت ایمن شده، یکی از برنامه‌هایی باشد که کاربر به تازگی آن را دانلود و نصب کرده‌ است. چرا که اگر چنین اتفاقی به تازگی رخ داده و گوشی تا قبل از آن هرگز وارد حالت ایمن نشده، به احتمال زیاد، آخرین اپلیکیشن نصب شده باعث ایجاد این مشکل شده است. برای خروج از حالت ایمن در گوشی باید به ترتیب زیر عمل کنید:

  • رفتن به بخش تنظیمات و قسمت Apps 
  • پیدا کردن برنامه‌ مورد نظر که احتمالا عامل ایجاد مشکل است 
  • کلیک کردن روی گزینه Uninstall 
  • خروج از تنظیمات و ری‎استارت کردن دستگاه 

ریست فکتوری

در صورتی که هیچ یک از روش‏های مذکور برای خروج از حالت ایمن در گوشی کاربردی نبودند، احتمالا باید باید از گزینه‌ ریست فکتوری گوشی استفاده کنید. این گزینه تنظیمات گوشی را به حالت کارخانه برمی‌گرداند و تمامی اطلاعات آن را حذف می‌کند. از این رو، پیش از ریست فکتوری، باید اطمینان حاصل کنید که این روش، آخرین راه‏حل ممکن است. همچنین قبل از ریست فکتوری از تمامی اطلاعات لازم خود بکاپ بگیرید.

مراجعه به تعمیرکاران ماهر گوشی در صورت غیر فعال نشدن حالت ایمن

همان‎طور که گفته شد، حالت ایمن یا safemode  برای این مساله طراحی شده است تا بتوانید مشکلات سخت‎افزاری یا نرم‏افزاری گوشی خود را شناسایی کنید. در این حالت تمامی فایلهای موقتی و دادههای غیر ضروری و غیر فعال می‌شوند تا بتوانید مشکل گوشی خود را رفع کنید. معمولا این حالت با ری‎استارت کردن و یا حذف برنامه‏های مخرب و بدافزارها غیر فعال می‏شود. اما در صورت عدم خروج گوشی از حالت ایمن، پیش از ریست فکتوری کردن، بهتر است به یکی از تعمیرکاران ماهر گوشی‎های موبایل مراجعه کنید تا متوجه مشکل اصلی دستگاه خود شوید. چرا که ممکن است به ریست فکتوری نیازی نبوده و با انجام این کار دیگر حتی اطلاعات بکاپ گرفته شده نیز قابلیت بازگرداندن نداشته باشند.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل