تکنولوژی

خاموش کردن آتش با صدا !!!

خاموش کردن آتش با صدا !!!

شاید با خود بگویید مگر همچین کاری ممکن است ؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. دو دانشجوی آمریکایی از دانشگاه  George Mason University توانستند این کار جالب را انجام دهند. این دو داشنجوی خلاق دستگاهی را با نام subwoofer اختراع کردند که با استفاده از این دستگاه می توان آتش را خاموش کرد.

این ایده‌ای است که در طول سال‌ها، افراد مختلفی مشغول پرداختن به آن، از لحاظ تئوری بوده‌اند. دارپا یا سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی آمریکا، در سال ۲۰۱۲ به دنبال تحقیقات سایر دانشمندان، امکان‌پذیر بودن ساخت یک خاموش‌کننده‌ی صوتی را اثبات کرد. 

نمونه اولیه این خاموش‌کننده توسط دانشجوهای مهندسی کامپیوتر یعنی Viet Tran و مهندسی برق یعنی Seth Robertson، از دانشگاه George Mason در فیرفکس ویرجینیا، توسعه داده شد. این دو امیدوار بودند که طراحی‌شان بتواند در خاموش کردن آتش به خصوص در منازل، انقلابی ایجاد کند.

مبنای این تکنولوژی جابه‌جا شدن اکسیژن، به علت حرکت امواج صدا در فضاست ؛ اکسیژنی که آتش از آن تغذیه می‌کند. اگر شما بتوانید آتش را خفه کنید، موفق به خاموش کردن آن خواهید شد. این دو دانشجو دست‌به‌کار شدند و فهمیدند که صدای موسیقی به علت عدم ثبات امواجش برای خاموش کردن آتش مناسب نیست. صدایی با فرکانس بالاتر باعث لرزیدن شعله‌ها می‌شد و هیچ اتفاق دیگری نمی‌افتاد. در فرکانس‌های پایین‌تر – ۳۰ تا ۶۰ هرتز – که اصطلاحاً به آن ̎محدوده‌ی گلدیلاک̎ هم می‌گویند، امواج می‌توانستند به طور مؤثر، اکسیژن را به مدت کافی برای خفه کردن آتش، از شعله‌ها دور نگه دارند.

اگر تولید چنین دستگاهی مفید و امکان‌پذیر باشد می‌تواند نه تنها برای خانه‌ها – جایی که استفاده عمده آن پیش‌بینی شده بود – بلکه برای آتش‌نشانی‌ها نیز خبر خوبی باشد. بنا به گزارش واشنگتن پست، یک آتش‌نشانی محلی از الآن درخواست کرده این خاموش‌کننده را امتحان کند.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل