مقالات

زندگی نامه کارل الکساندر مولر

زندگی نامه کارل الکساندر مولر

زندگی نامه کارل الکساندر مولر :

۸۸ سال پیش یعنی ۲۰ آوریل سال ۱۹۲۷ میلادی کارل الکساندر مولر فیزیکدان سرشناس سویسی متولد شد. بیشترین شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر کار بر روی ابررسانایی دمای بالا است که به همین خاطر نیز جایزه‌ی نوبل فیزیک سال ۱۹۸۷ به وی و جورج بدنورز تعلق گرفته است.

کارل الکساندر مولر در شهر بازل سویس متولد شد. پدرش در زمینه‌ی موسیقی تحصیل می‌کرد و به همین خاطر بعد از تولد کارل خانواده آن‌ها به شهر سالزبورگ در کشور اتریش نقل مکان کردند. کارل زمانی که ۱۱ سال داشت مادر خود را از دست داد که تاثیر بسیاری بر وی گذاشت. بعد از درگذشت مادر کارل به مدرسه شبانه روزی در شرق سویس رفت و دوره‌ی دبیرستان خود را با موفقیت در آنجا به پایان رساند.

بعد از پایان دوره دبیرستان وارد موسسه فنی ایالتی سوئیس (ETH) در شهر زوریخ شد و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته‌های فیزیک و ریاضیات در آنجا پی گرفت.

در این دانشگاه ولفگانگ پاولی فیزیکدان سرشناس و از پیشگامان نظریه کوانتوم بیشترین تاثیر را بر کارل الکساندر مولر جوان داشت و کمک بسیار زیادی به زندگی علمی وی کرد. کارل الکساندر مولر سرانجام در سال ۱۹۵۷ توانست با دفاع از پایان نامه خود، مدرک دکترا را از دانشگاه دریافت کند.

بزرگترین دستاورد علمی دکتر مولر به کشف پدیده ابررسانایی دمای بالا باز می‌گردد. در دهه ۱۹۸۰ و در آزمایشگاه تحقیقاتی شرکت IBM در زوریخ دکتر مولر به همراه دستیار خود جورج بدنور در حال ساخت نوعی سرامیک بودند که اشتباه این جوان در گرم نکردن یک اجاق باعث کشفی شد که می توان از آن به عنوان یکی از مهمترین کشف‌های علمی قرن ۲۰ میلادی یاد کرد.

آنها در خلال این آزمایش موفق به ساخت سرامیکی شدند که در دمای بسیار بالاتری از صفر مطلق در حدود ۷۰ تا ۸۰ کلوین خاصیت ابررسانایی از خود بروز می‌داد که این پدیده بسیاری از پیش فرض‌ها را در خصوص ماهیت شکل گیری پدیده ابررسانایی بر هم ریخت.

دکتر کارل مولر به همراه دستیار خود در سال ۱۹۸۷ به خاطر این کشف مفتخر به دریافت جایزه‌ی نوبل فیزیک شد.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل