تغییرات سیستم عامل اوبونتو در نسخه ی 15.04

تغییرات سیستم عامل اوبونتو در نسخه ی 15.04

به تازگی نسخه‌ی جدیدی از اوبونتو همراه با بهبودهای مختلف برای کاربران این سیستم عامل منتشر شده است. در نسخه‌ی 15.04 از این سیستم عامل محبوب گنو/لینوکس پیشرفت‌های کوچک و بزرگی به چشم می‌خورد که در ادامه بخشی از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

همانطور که از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود اوبونتو 15.04 (میمون سرزنده) از کنترل سیستم Systemd استفاده می‌کند که مهمترین تغییر در زیر بنای سیستم در کنار استفاده از کرنل ۳.۱۹ لینوکس به حساب می‌آید.

تغییرات در Ubuntu 15.04

از زمان استفاده از یونیتی توسط اوبونتو بسیاری کاربران از منوهای مخفی شونده ناراضی بودند، سرانجام در نسخه «میمون سرزنده» گزینه‌ای در اختیار کاربران قرار گرفته است که بتوانند autohide را غیر فعال کرده و یا حتی منو‌ها را به پنجره‌ی محلی نرم‌افزار انتقال دهند.

برای غیر فعال کردن مخفی سازی اتوماتیک یا انتقال منوها به پنجره‌ی نرم‌افزار می‌توانید از نرم‌افزار dconf-editor استفاده کنید.

علاوه بر این با فعال شدن (LIM) یا دسترسی محلی به منوها، کاربران می‌توانندمستقیماً به منوهای نرم‌افزاری که در پشت نرم‌افزار فعلی باز است دسترسی داشته باشند بدون آنکه تمرکز از نرم‌افزار فعلی برداشته شود.

همچنین محیط توسعه‌ی برنامه نویسی java swing از این پس با منوهای یونیتی همخوانی خواهد داشت و توسعه دهندگان جاوا از استفاده از اوبونتو بیشتر لذت خواهند برد. از دیگر تغییرات یونیتی و کامپیز می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

Dash ، HUD و صفحه‌ی خروج تمام صفحه به نمایش در می‌آیند.

انیمیشن‌های ورود و خروج سریع‌تر شده‌اند.

مشکلاتی که با درایورهای گرافیکی انویدیا وجود داشت برطرف شده است.

بسیاری از مشکلات کوچک دیگر رفع شده‌اند.

یکی دیگر از تغییرات ظاهری اوبونتو 15.04 تغییر در تم اصلی سیستم عامل است که دکوراسیون بهتری را در دسکتاب و نرم‌افزارهای مختلف به همراه می‌آورد.

تغییر تصویر پیش‌زمینه در میمون سرزنده

با اینکه در این نسخه، شروع کننده‌ی Systemd به صورت پیش‌فرض قرار داده شده، اما در منوی GRUB و هنگام بوت گزینه‌ای برای ورود با upstart نیز وجود دارد، اگرچه احتمال اینکه بخواهید از upstart قدیمی استفاده کنید کم است.

نرم‌افزارها

اوبونتو 15.04 با GTK 3.14.12 منتشر شده است و نرم‌افزارهای خانواده‌ی گنوم به نسخه‌ی 3.14 به روز شده‌اند، از جمله ناتیلوس، ترمینال، نمایشگر ویدوئوی توتم و... همچنین بسیاری از این نرم‌افزارها با منوهای یونیتی نیز هماهنگ شده‌اند.

مرورگر اسناد (Evince)

نمایشگر ویدئویی (Totem)

 System Monitor و Disks

اگر انتظار نسخه‌ی 3.16 از گنوم را در اوبونتو دارید باید تا انتشار نسخه‌ی بعدی صبر کنید. این نسخه از گنوم به تازگی منتشر شده و زمان کافی برای استفاده از آن در این نسخه اوبونتو وجود نداشته است.

اضافه شدن قابلیت دسترسی محلی به منوها یا Locally Intergrated Menus از مهمترین تغییرات این نسخه است.

نرم افزارهای پیش‌فرض مانند لیبره آفیس، فایرفاکس، پخش کننده‌ی موزیک Rhythmbox و مرکز نرم‌افزاری اوبونتو همگی به آخرین نسخه به روزرسانی شده‌اند، همچنین اگر از دوستداران برنامه نویسی باشید محیط یکپارچه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار Ubuntu Make هم اینک در مخازن پیش‌فرض اوبونتو قرار گرفته و می‌توانید اپلیکیشن‌هایتان را از طریق آن مثلاً برای اندروید یا گنو/لینوکس توسعه دهید. اوبونتو 15.04 (Vivid Vervet) نیز مانند تمام نسخه‌های غیر LTS تا ۹ ماه پشتیبانی خواهد شد و پس از آن باید به نسخه‌ی بعدی بروزرسانی شود.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل