تکنولوژی بازی

گزارش مالی سونی و ضرر در بخش موبایل

گزارش مالی سونی و ضرر در بخش موبایل

 

سونی گزارش مالی سه ماهه اخیر را منتشر کرده است. آمار منتشر شده نشان از رشد روزافزون آمار فروش پلی استیشن 4 و بخش سنسورهای عکاسی این کمپانی دارد، اما بخش موبایل همچنان مثل یک سیاهچاله سود سونی را نابود می‌کند!

سونی با وجود اوضاع نابسامانی که دارد، به لطف پلی‌استیشن 4 توانسته همچنان وضعیت قابل قبولی داشته باشد. در سه‌ماهه اخیر، ژاپنی‌ها ۳ میلیون پلی‌استیشن 4 روانه بازار کرده  و در عین حال بازی‌ها و لوازم جانبی بیشتری را به فروش رسانده است. در نتیجه درآمد بخش بازی نسبت به پارسال در همین بازه زمانی ۱۲.۱ درصد بیشتر شده است. فروش کنسول پلی‌استیشن 3 کاهش یافته، اما هنوز این کنسول حدودا ۲.۳ میلیارد دلار درآمد برای سونی به همراه داشته که ۱۶۰ میلیون دلار از آن سود خالص بوده است. سونی اخیرا اعلام کرده که فروش PS4 در اروپا دو برابر ایکس باکس وان بوده و در مجموع در کل دنیا اصلی‌ترین رقیب خود را شکست داده است.

بخش دوربین و عکاسی سونی نیز رشد بسیار خوبی داشته است. بسیاری از تلفن‌های هوشمند پرچمدار از جمله محصولات اپل و سامسونگ از سنسورهای سونی استفاده می‌کنند. این بخش با رشد ۳۵.۱ درصدی فروش ۲ میلیارد دلاری داشته و این کمپانی اعلام کرده که به زودی ۳.۶ میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید سنسورهایش سرمایه‌گذاری می‌کند. بخش دوربین‌های ژاپنی‌ها هم ۵ درصد رشد در فروش را تجربه کرده و ۱۷۴ میلیون دلار سود خالص را برای این کمپانی به همراه داشته است. این رشد درآمد مدیون فروش دوربین‌های محبوب بالارده‌ای چون RX 100 IV است.

متاسفانه بخش موبایل سونی همچنان نقش سیاهچاله‌ای را دارد که تمام سود این کمپانی را نابود می‌کند. فروش موبایل‌های سونی نسبت به سال گذشته ۱۶.۳ درصد کاهش داشته، اما سونی مدعی است که دلیل این کاهش فروش تصمیم استراتژیک جدید این شرکت باسابقه مبنی بر «عدم افزایش تولید برای بهبود سوددهی» بوده است. در واقع سونی تلاش می‌کند تا روی تلفن‌های پرچمدار پرسودی چون اکسپریا زد 3 پلاس متمرکز شود، اما تا کنون این تصمیم هم نتیجه خوبی به همراه نداشته است. بخش سونی پیکچرز هم به دلیل کاهش درآمد لایسنس‌ها، ۱۱.۹ درصد کاهش درآمد داشته است.

با تمام این اوصاف، این کمپانی همچنان ۶۶۵ میلیون دلار سود خالص داشته است؛ یعنی چیزی حدود سه برابر سال قبل. این بدان معنا است که تغییراتی که کازو هیرای در این شرکت ایجاد کرده، به جز بخش موبایل در سایر بخش‌ها نتیجه داده است. مشخص  نیست که هیرای تا چه زمانی بواند ضرردهی سونی موبایل را تحمل کند، اما به نظر می‌رسد اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد، شاید سونی این بخش را هم همچون بخش لپ‌تاپ‌های وایو بفروشد.

 

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل