آیا مایکروسافت اطلاعات شما را می دزدد؟

آیا مایکروسافت اطلاعات شما را می دزدد؟

اکنون نزدیک به ۲ ماه از انتشار نسخه نهایی ویندوز ۱۰ می گذرد و در این مدت افراد بسیاری اعلام کرده اند که نسخه جدید سیستم عامل ویندوز حریم خصوصی کاربران را زیر پا می گذارد و اطلاعات شخصی آن ها را جمع آوری می کند. البته اطلاعات جمع آوری می شوند اما نه اطلاعات شخصی افراد! امروز تری مایرسون، مدیر بخش ویندوز و دستگاه های مبتنی بر آن در وبلاگ ویندوز در این خصوص شفاف سازی کرد.

تری مایرسون که مطمئنا بیشتر شما آن را می شناسید امروز در وبلاگ ویندوز در خصوص حریم خصوصی کاربران و همچنین اعمال تغییراتی در بخش تنظیمات حریم خصوصی ویندوز که کاربران آن را درخواست کرده بودند توضیحاتی را ارائه کرد و می توان گفت تقریبا به تمامی شایعاتی که در خصوص نقض حریم خصوصی افراد در ویندوز ۱۰ گفته شده بود پایان داد. وی ابتدا در خصوص تغییراتی که قرار است این شرکت در بخش تنظیمات حریم خصوصی ویندوز اعمال کند سخن گفت که در زیر آن را می خوانید:

با توجه به بازخورد هایی که در چند وقت اخیر ما دریافت کردیم، در آینده نزدیک تغییراتی در بخش تنظیمات سطح دسترسی خانواده به داده های رایانه اعمال می شود و به صورت یک به روز رسانی سیستمی برای تمامی کاربران ویندوز ۱۰ منتشر خواهد شد. تنظیماتی پیش فرض که به عنوان مثال همه چیز را مناسب افراد کم سن و سال (در مقابل نوجوانان و جوانان) می کند. ما همچنین در حال کار بر روی بهبود اعلانیه هایی هستیم که کودکان و والدین آن ها در خصوص گزارش فعالیت ها در ویندوز ۱۰ دریافت می کنند. کاربران سازمانی ما نیز در پاییز سال جاری میلادی با توجه به بازخورد هایی که برای ما ارسال شده چندین به روز رسانی سیستمی دریافت خواهند کرد. تمامی این ها به لطف همکاری اینسایدر ها با تیم ما است و ما به هر کسی که می خواهد در اینجا برای توسعه ویندوز ۱۰ به ما کمک کند خوش آمد می گوییم.

تری مایرسون در ادامه گفته هایش به بحث حریم خصوصی و شایعاتی که در این مدت در خصوص آن گفته شده پرداخت و اعلام کرد که مایکروسافت در بخش حریم خصوصی طبق دو اصل زیر عمل می کند:

  • ویندوز ۱۰ اطلاعات را جمع آوری می کند، بنابراین محصول بهتر از قبل کار خواهد کرد.
  • کاربر بتواند تعیین کند که چه اطلاعاتی قابل جمع آوری باشند.

شاید شما با دیدن مورد اول نگران اطلاعات شخصی خود شده باشید! اما تری مایرسون می گوید اطلاعاتی که جمع آوری می شوند عبارتند از: نوع دستگاه، ID مربوط به دستگاه به طوری که کاربر ناشناس بماند و داده های اپلیکیشن هایی که کرش می کنند و مشکل دارند. وی اعلام کرد که اطلاعات شخصی کاربر، مانند فایل ها و ایمیل هایشخصی، ID اکانت ها و… تحت هیچ شرایطی جمع آوری نمی شوند. وی در خصوص علت جمع آوری برخی اطلاعات گفت:

یک مثال خوب برای این که چگونه این اطلاعات جمع آوری شده در طول ماه گذشته توانسته به ما کمک کند: یک درایور گرافیک خاص در رایانه هایی که از ویندوز ۱۰ استفاده می کردند کرش می کرد و باعث می شد رایانه ری استارت شود. این درایور به صورت گسترده استفاده نمی شد اما برای کاربران ما مشکل ایجاد می کرد. ما با اطلاعاتی که در خصوص کرش این درایور از رایانه کاربرها دریافت کرده بودیم، فوراً به شرکتی که درایور مربوطه را ساخته بود این موضوع را اطلاع رسانی کردیم و آن ها این مشکل را رفع کردند و ما به کمک اینسایدر ها درایور مربوطه را ظرف ۲۴ ساعت آزمایش کردیم و هنگامی که اینسایدر ها تایید کردند که مشکل برطرف شده ما آن را روز بعد برای کاربران خود منتشر کردیم. جمع آوری اطلاعات ویژه توسط ویندوز ۱۰ به ما کمک کرد که یک مشکل جدی را به کمک اینسایدر ها در مدت ۴۸ ساعت بر طرف کنیم.

کاربران همچنین می توانند تعیین کنند که مایکروسافت به چه اطلاعاتی دسترسی داشته باشد. اطلاعاتی در خصوص امتیاز بازی ها و یا نرم افزار هایی پیشنهادی و… . تری مایرسون در این خصوص نیز گفت:

شما بر روی اطلاعاتی که ما می توانیم جمع آوری کنیم کنترل کامل دارید و می توانید تنظیمات مربوط به این موضوع را هر زمانی که خواستید به روز رسانی کنید. توجه داشته باشید که ویژگی های جدیدی نظیر کرتانا برای این که تجربه کاملی را در اختیار شما بگذارند نیاز دارند تا به موارد شخصی بیشتری دسترسی داشته باشند. این ویژگی ها در ابتدا به شما این موضوع دسترسی را اطلاع می دهند و شما می توانید با اختیار خودتان اجازه دسترسی را به آن ها بدهید و یا این که آن ها را منع کنید.

و در آخر مایرسون مجددا اعلام کرد که ویندوز ۱۰ اطلاعات شخصی شما مانند فایل ها و ایمیل ها و داده های شخصی را جمع آوری نمی کند.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل