مقالات

شکوه هنر فضایی ؛ وقتی هنر و علم به ملاقات هم می‌روند

شکوه هنر فضایی ؛ وقتی هنر و علم به ملاقات هم می‌روند

در چند دهه گذشته، عرصه ی هنر های فضایی، تنها توسط نهاد هایی مانند ناسا، سیر بالندگی و گسترش خود را طی می‌کرد. با خلق آثاری مفهومی سعی در به تصویر کشیدن شگفتی های فضا برای عامه‌ی مردم داشت.  

چسلی بونستل، نقاش آمریکایی، را باید بعنوان پدر هنرفضایی قلمداد کرد. بونستل در طول نیمه اول قرن بیستم، آثار هنری خیره کننده‌ای مبتنی بر واقع گرایی علمی پدید آورد. آثاری که هنوز هم بسیار خارق‌العاده و الهام‌بخش هستند.

 آنچه از زیبایی شناسی نوین بونستل الهام گرفته شده، امروزه با عنوان "رئالیسم توصیفی" شناخته می‌شود. اصل اساسی در این نوع از آثار هنری، حجم انبوهی از جزئیات است که منشاء همه آن‌ها حقیقت های علمی است. بعنوان مثال، خلق تصویری از آسمان یک سیاره فرخورشیدی نیازمند پاسخ به این پرسش است که "اگر در آن سیاره بودم آسمان را چگونه می‌دیدم؟"

در سال های اخیر، واقع گرایی در تلفیق هنر و علم، همزمان با گسترش اکتشافات فضایی طرفداران فراوانی پیدا کرده است. هرچه بیشتر و بیشتر در مورد جهانی که در آن زندگی میکنیم آگاهی کسب می‌کنیم، نسلی کاملا جدید از هنرفضایی پدیدار می شود. آثاری بر مبنایی حقایق علمی که با الهام های فانتزی آمیخته شده است.

در ادامه مجموعه‌ای از آثار دیدنی و جذاب از هنرفضایی گرد آوری شده اند. در سفر به این دنیای تماشایی ما را همراهی کنید !

N.Bartmann، خالق اثر زیر، تصور خود را از سطح یکی از سیارات فرخورشیدی در منظومه تراپیست-۱ از نمای بالا به تصویر کشیده است. مادامی که تلالؤ ستاره میزبان سطح سیاره را روشن کرده است.

در طرح زیر L. Calçada، خالق اثر، اندازه یک ستاره نوترونی را با شهر مونیخ مقایسه کرده است. او تصور خود را مبتنی بر حقایق علمی، که در اینجا اندازه این ستاره است، را به تصویر کشیده است.

تصویر واضحی از کهکشان SXDF-NB1006-2 موجود نیست. مرکز ملی فضایی ژاپن (NAOJ) تصویر زیر را بر اساس اطلعات بدست آمده از این کهکشان شکل داده است.

Danna Berry ، تصور خود را از بارش های سرد درون کهکشانی را در طرح زیر به تصویر کشیده است.

L. Calçada تصویرگر طرح زیر است. او ایجاد روزنه در دل یک کرمچاله را اینگونه در ذهن خود مجسم کرده است.

کمربند کوئیپر، اجتماعی از دنباله دار های هستند که در مداری در ماورای مدار نپتون در فاصله ۴۲ واحد نجومی از خورشید (هرواحد نجومی ۱۵۰ میلیون کیلومتر است، معادل فاصله زمین تا خورشید)، به دور این ستاره می‌گردند. M. Kornmesser در طرح خود که در ذیل مشاهده می‌کنید، تصور خود را از هسته های یخی موجود در کمربند کوئیپر به تصویر کشیده است.

M. Kornmesser نقاش عرصه هنرفضایی است. او سطح دو سیاره کوتوله یخی را که در منظومه فراخورشیدی تراپیست-۱ وجود دارد را تجسم کرده و در دو طرح زیر پیاده کرده است.

اگر مایل هستید تصاویر بیشتری از آثار هنرفضایی ببینید به این لینک مراجعه کنید.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل