مقالات

تماشایی‌ترین تصاویر نجومی هفته (۱)

تماشایی‌ترین تصاویر نجومی هفته (۱)

هرچه به ماوراء بیشتر نظاره می کنیم، هرچه در عمق کائنات بیشتر غرق می شویم و هرچه به زیبایی های هستی بیشتر توجه می کنیم، عطش و تلاشمان برای فهم رموز و اسرار جهان بیشتر می شود. هر جمعه در پیشگامIT مروری می کنیم بر چشم نوازترین و تماشایی ترین تصاویر منتشر شده از ماورای اتمسفر زمین و عطش خود برای آگاهی بیشتر را دو چندان می کنیم. همراهمان باشید !

چشم یک طوفان

وقتی روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) چیزی حدود ۴۰۰  کیلومتر بر فراز طوفان خوزه حرکت کرد. رندی برسنیک، فضانورد ناسا، این نما را از چشم این طوفان به ثبت رساند. لکه ای آبی‌رنگ از اقیانوس که از فضای بین ابر ها قابل رویت است.

تنها ۶  ساعت تا ایستگاه فضایی بین‌المللی

هفته گذشته از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان، سه عضو ماموریت ۵۳/۵۴ به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی حرکت کردند. مارک وند هی و جو آکابا اهل ایالات متحده و الکساندر میزورکین روس، توسط یک موشک سایوز این این مسیر را در ۶ ساعت طی کردند.

یک تصویر باشکوه قبل از یک پایان باشکوه

پس از دو دهه مطالعه زحل ودرست ۱۲ ساعت قبل از آنکه با زحل یکی شود و در اتمسفر آن متلاشی شود. فضاپیما کاسینی در آخرین تصویر خود را به زمین ارسال کرد. نمایی از اتمسفر سیاره زحل ، منزلگه ابدی این ربات دوست داشتنی.

Enceladus  در خط افق زحل

Enceladus  یکی از قمر های مشهور زحل است که در ۲۴ شهریور ۹۶ ، کاسینی در یکی از آخرین تصاویر ارسالی خود قبل از سرنگون شدن در زحل، این قمر را بوسیله خط افق طحل به دو نیم تبدیل کرد و چنین نمای زیبایی را به زمین مخابره کرد.

بوسه خداحافظی با Lapetus

قبل از آنکه در روز جمعه ۲۴ شهریور، فضاپیما کاسینی به درون سیاره زحل شیرجه بزند. در ۳۰ ام ماه می از فاصله ۲.۵ میلیون کیلومتری Lapetus  یکی از قمر های زحل عبور کرد و این تصویر را به ثبت رساند. Lapetus  ، که با نام Yin-and-Yan نیز مشهور است، دارای یک سطح همواره روشن و یک سطح همواره تاریک است.

چترنجات یک فضاپیما

تصویر زیر مربوط به آزمایش چتر های نجات فضاپیما Orion  (شکارچی چیره‌دست) متعلق به ناسا است. اریون طوری با این هدف طراحی شده است که در یک دهه آینده بتواند فضانوردان به محدوده‌ی بیرون از ندار های زمین ببرد. در این آزمایش فضاپیما از فاصله ۷.۶ کیلومتری از یک هواپیما با هدف شبیه سازی وضعیت فضانوردان در پرتاب های شکست‌خورده، رها شد.

طوفان ایرما در زاویه ای از افق زمین

رندی برسنیک، فضانورد ناسا، تصویر زیر از درخشش خورشید بر فراز افق سیاره زمین را از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) به ثبت رسانده است. چشم (بخش مرکزی) طوفان ایرما به این تصویر جلوه خاصی بخشیده است. در زیر این طوفان سهمگین، پرتوریکو بوسیله بارش و سیل سهمگین و باد های خطرناک در هم نوردیده شد. آقای برسنیک صبح ۳۰‌ام شهریور طی پیامی اشاره کرد : در سال جاری ما بار ها به چشم این هیولا ها نگاه کرده‌ایم. پرتوریکو ‌! ما برای دیدن سواحل زیبای تو لحظه شماری می‌کنیم.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل