کارآفرینی

نوشتن هر روزه دستاوردهای اندک مغز ما را تغییر می دهد

نوشتن هر روزه دستاوردهای اندک مغز ما را تغییر می دهد

بسیاری از ما عادت کرده ایم عواطف منفی ناشی از به خاطر آوردن اشتباهاتمان را همچون کوله باری به دوش بکشیم. خاطراتی که همیشه آزاردهنده اند و باعث تداعی حس  غم و پشیمانی در ما می شوند. در مقابل ما معمولاً توجهی به دستاورد های کوچک خود نداریم و وقتی به موفقیتی دست پیدا می کنیم معمولاً آن را ناچیز شمرده و به آن وقعی نمی نهیم.

ولی  اگر به مدت یک هفته هر روز این دستاوردهای کوچک را یادداشت کنید چه اتفاقی می افتد؟

به گزارش نوروسافاری به نقل از وبسایت دانشگاه هاروارد، اخیراً در مطالعه ای که توسط ترزا آمابیل از دانشکده کسب و کار هاروارد و استیون کرامر، انجام گرفت، ۱۲۰۰۰ یادداشت روزانه ثبت شده توسط ۲۳۸ کارمند از هفت شرکت مختلف جمع آوری و  بررسی شد. محققان متوجه چیزی شدند که آن را “اصل پیشرفت” نامیدند.

موضوع تحقیق

آمابیل و کرامر به مدت  ۱۵ سال تجربیات روانی و عملکرد افراد را در سازمان ها مورد بررسی  قرار دادند. آن ها دریافتند حس درونی رضایت شغلی یک شاخصه مهم برای احساسات، انگیزه و توانایی درک مفاهیم در فرد است.

در این تحقیق به منظور فهم بهتر حس درونی رضایت شغلی افراد، به مدت چهار ماه از شرکت کنندگان خواستند در پایان هر روز کاری به یک پرسشنامه ایمیلی پاسخ دهند. این پرسشنامه شامل سوالاتی در خصوص ” احساسات و خلق و خو، میزان انگیزه و توانایی فرد در درک موضوعات محیط کار طی آن روز، همچنین کارهایی که فرد در طول روز انجام داده و رویدادهای بارزی که در ذهنش ثبت شده بود.”

بیست و شش تیم پروژه از هفت شرکت، مشتمل بر ۲۳۸ نفر در این تحقیق شرکت کردند. که حاصل آن بیش از ۱۲۰۰۰ یادداشت روزانه بود.

 

به نوشته آمابیل و کرامر:

ما  از خواندن هزاران یادداشت روزانه دریافته ایم، که احساساتی نظیر درک مثبت، کامیابی وموفقیت، رضایتمندی، شادی و حتی سرافرازی اغلب با پیشرفت در کار حاصل می شوند. این نمونه یادداشتی است که کارمندی پس از انجام موفقیت آمیز بخشی از کارش نوشته است:  من مشکلی رو که یک هفته بود اذیتم می کرد خرد و خمیر کردم، شاید برای شما مهم نباشه ولی من زندگی کسل کننده ای دارم  و الان به شدت هیجان زده ام.

 

اصل پیشرفت چیست؟

“از بین تمام مواردی که در یک روز کاری می تواند حس انگیزش و توانایی درک مفاهیم را در فرد  برانگیزد، مهم ترین مورد پیشرفت در انجام کاری معنا دار است، که هرچه بیشتر باشد احتمال این که فرد در دراز مدت عملکرد سازنده و خلاقی داشته باشد بیشتر خواهد شد….پیشرفت روزانه در کار- حتی موفقیت های کوچک- تفاوت عمده ای در احساس و عملکرد فرد ایجاد می کند.”

آمابیل و کرامر تأکید می کنند که این اثر “پیشرفت در کار” تنها در نتیجه رسیدن به اهداف بلند مدت و یا کامیابی در گذر از موانع عظیم نیست.  اگرچه چنین اتفاقاتی بسیار مثبت هستند ولی احتمال رخداد مکرر آن ها کم است. خبر خوب این که،  دستاوردهای کوچک و روزانه هم می توانند این حس پیشرفت در کار را برای ما تداعی کنند.

به نوشته این محققان: 

حتی موفقیت های کوچک می توانند حس درونی رضایت شغلی را به میزان شگرفی برانگیزند. نکته این جاست که بیشتر یادداشت های شرکت کنندگان در این تحقیق که خبر از حصول پیشرفت در کاری را می داد، تنها گام های رو به جلو خیلی کوچکی بودند. با این حال معمولا واکنش های مثبت شدیدی را در فرد برانگیخته بودند.

ثبت کردن موفقیت های کوچک چه تأثیری بر مغز ما دارد؟

آمابیل و کرامر توضیح می دهند که ثبت کردن پیشرفت های کاری چگونه به ما کمک می کند موفقیت های کوچک مان را تحسین کنیم. این کار می تواند حس اعتماد به نفس را در ما تقویت کند. که این حس اعتماد به نفس به عنوان اهرمی برای افزایش حس رقابت و به دست آوردن موفقیت های بیشتر و بزرگتر به کمک ما می آید.

هر دستاوردی، هر چقدر هم کوچک، مدار پاداش را در مغز ما فعال می کند. با فعال شدن این گذرگاه برخی مواد شیمیایی کلیدی آزاد می شوند که باعث ایجاد احساس دستیابی به موفقیت و غرور در ما می گردند. به خصوص، انتقال دهنده عصبی دوپامین که باعث افزایش سطح انرژی شده و حال و هوای مثبتی را در ما القا می کند. این ماده شیمیایی نه تنها حس شیرین جایزه گرفتن را در ما تداعی می کند، بلکه انگیزه تلاش برای رسیدن به هدف یا تکرار یک عمل به امید تکرار شدن نتیجه خوب را در ما ایجاد می کند.

جمع بندی

با یادداشت کردن موفقیت های روزانه می توانید بیشتر از فرایند پیشرفت کاری خود آگاه باشید. درک بهتر از پیشرفت هایتان می تواند حس انگیزش، توانایی درک مفاهیم و حس کامیابی و شادی را در شما افزایش دهد.  پس چرا از همین امروز شروع نکنید؟ برای خودتان یک دفترچه خاطرات تهیه کنید یا یکی از اپلیکیشن های موبایل مخصوص این کار را دانلود کنید و شروع کنید به یادداشت کردن دستاوردهای کوچکتان!

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل  

 

2 نظر ثبت شده