تکنولوژی

قابلیت های ویندوز 11 | مهمترین تغییرات این ویندوز نسبت به ویندوز 10 چه بوده است

قابلیت های ویندوز 11 | مهمترین تغییرات این ویندوز نسبت به ویندوز 10 چه بوده است

کاربران در انتظار ویندوز 11 

 در مقاله قبلی به مقایسه ویندوز 10 و ویندوز 11 پرداختیم مدتی است که بیشتر کاربران ویندوز منتظر انتشار نسخه رسمی ویندوز 11 از جانب مایکروسافت و دیدن قابلیت های ویندوز 11 و استفاده از آن هستند. در این مقاله نگاهی داریم به چند ویژگی احتمالی ویندوز 11 که مایکروسافت برایمان تدارک دیده است.

 

پشتیبانی از مایکروسافت آفیس در تمام گجت‌های هوشمند

از قابلیت های ویندوز 11 مایکروسافت باید به این ویژگی اشاره کنیم که شما می‌توانید فایل‌های آفیس خودتان را هم بر روی کامپیوتر و هم بر روی گوشی موبایل یا تبلتتان که از ویندوز 11 استفاده می‌کند اجرا کنید. درواقع مایکروسافت در حال ایجاد نسخه‌های ویژه از برنامه‌های اصلی مجموعه آفیس مانند اکسل و پاورپوینت برای نصب بر روی گجت‌های هوشمند و اسمارت فون‌ها است.

در این آپدیت برنامه‌های آفیس مانند پاورپوینت، ورد و اکسل عملاً مثل نسخه دسکتاپ کار می‌کنند و برای نمایش در و اجرا بر روی صفحه‌های لمسی در هر اندازه‌ای بهینه می‌شوند. نکته جالب اینجاست که این فایل‌ها بر روی دسکتاپ یا گوشی موبایل به یک شکل اجرا می‌شوند. مثلا شما می‌توانید با موبایل خود یک فایل اکسل درست کنید و و پس از انتقال آن به کامپیوتر، ادامه فایل اکسل را در دسکتاپ کامل کنید.

مرورگر پیشرفته‌تر در ویندوز 11

همانطور که می‌دانید، ارتقا و بهبود تجربه کاربری مرورگر edge یکی از سیاست‌ها و برنامه‌‌های همیشگی مایکروسافت بوده و هست. به همین جهت هرچند وقت یکبار آپدیت جدیدی برای این مرورگر ارائه می‌‌دهد و سعی دارد توجه‌ها را به سمت edge جلب کند.

از موقعی که نسخه غیررسمی مرورگر ویندوز (edge) به بیرون درز کرده‌است، بحث و جنجال زیادی درمیان کاربران ویندوز درمورد یکی از قابلیت های ویندوز 11 به راه افتاده است. در واقع یک دسته موافق تغییرات دیده شده در نسخه غیررسمی هستند و برخی دیگر مخالف آن و گمانه زنی‌های بسیاری انجام شده است که آیا چیزی که در نسخه غیررسمی مشاهده کردیم در نسخه رسمی نیز اتفاق خواهد افتاد یا خیر.

از قابلیت های ویندوز 11 می‌توانیم به تغییر بسیار واضحی که توجه همه را به خودش جلب کرده است اشاره کنیم. عوض شدن جای عنوان موضوع یا صفحه است که از کادر بالای صفحه به آیکونی کوچک در کنار صفحه منتقل شده است. خیلی‌ها معتقداند این کار کمک زیادی به بهبود جلوه مرورگر edge کرده است و آن را بهبود داده است. اما برخی دیگر نیز می‌گویند این کار کپی واضحی از آخرین نسخه اپل برای ویندوز جدیدش است و اصالت ظاهری edge را خدشه‌دار می‌کند و آن را زشت‌تر می‌کند.

البته همه این نکات گمانه‌زنی و احتمالات است و باید صبر کنیم و ببینیم مایکروسافت در نسخه رسمی واقعا چه تغییری در مرورگر اختصاصی خودش انجام داده است.

پشتیبانی از XBOX

خبر خوبی که ویندوز 11 برای گیمر‌ها دارد این است که اگر دستگاهی با سیستم عامل ویندوز 11 داشته باشند، می‌توانند بازی خود در xbox را در آن دستگاه نمایش دهند و بازی کنند. یکی دیگر از قابلیت های ویندوز 11 این است که برای استفاده از این امکان نیاز به نصب برنامه xbox برروی ویندوز نیست و هر دستگاه مجهز به ویندوز 11 این برنامه را به صورت پیش فرض در خود دارد.

تقسیم عمودی صفحه نمایش از قابلیت های ویندوز 11

تا الان مشخص شده است که ویندوز 11 به ویژگی تقسیم عمودی صفحه نمایش به شکل بالا و پایین مجهز شده است. کاربران ویندوز از این ویژگی جدید که سیستم عامل ویندوز 11 به آپشن‌های خود اضافه کرده است بسیار خوشحال هستند و در فضای مجازی کاملا این را نشان دادند.

ویژگی تقسیم صفحه نمایش به دو قسمت بالایی و پایینی مدت‌ها بود که توسط کاربران ویندوز از کمپانی مایکروسافت تقاضا می‌شد اما تا الان در سیستم عامل‌های ویندوز به کار گرفته نشده بود. حتی در نسخه ویندوز 10 که ویژگی‌های بسیار عالی به آن اضافه شده بودند هم قابلیت تقسیم عمودی صفحه نمایش ارائه نشده بود.

بسیاری از کاربران ویندوز برای دسترسی به این قابلیت، مجبور به استفاده از افزونه‌های جانبی بودند که آن نیز مشکلات خودش را داشت. اکنون همه با خیال راحت می‌توانند از این ویژگی که یکی از قابلیت های ویندوز 11 است در نسخه رسمی آن استفاده کنند. 

چگونگی استفاده

برای فهم بهتر این ویژگی که از جدیدترین قابلیت های ویندوز 11 به حساب می‌آید باید اینگونه توضیح دهیم : قبل از این شما وقتی می‌خواستید از دو برنامه در ویندوز همزمان استفاده کنید باید هردو را باز می‌کردید و برای استفاده از هرکدام، برنامه دیگری را به نوار پایین صفحه می‌فرستادید.

به غیر از اجرای این روش می‌توانستید یکی از دو برنامه را با موس بگیرید و به سمت راست صفحه نمایش بکوبید و آن برنامه نصفه سمت راست صفحه را اشغال می‌کرد و برنامه دیگر را به سمت چپ صفحه می‌کوبیدید و آن نیز نصفه سمت چپ صفحه نمایش را اشغال می‌کرد. اما اکنون می‌توانید این کار را با سمت بالا و پایین صفحه نمایش نیز انجام دهید و صفحه را به دو بخش بالا و پایین تقسیم کنید. این آپشن جدید، سازماندهی برنامه‌های شما در حین کار را بسیارآسان‌تر می‌کند.

در نهایت، نوار وظیفه یا Taskbar خلوت‌تر و زیباتر

از مرور نسخه غیررسمی که تا الان از ویندوز 11 منتشر شده است، این طور به نظر می‌آید که یکی از قابلیت های ویندوز 11 نوار ابزار جدید در پایین صفحه است که دچار تغییرات جدیدی شده. در واقع تصویری که همیشه از taskbar پایین صفحه در ویندوز داشتیم یک بخش نامنظم و شلخته بود که برای چند ثانیه حواس را پرت می‌کرد.

در نسخه جدید ویندوز این نوار مرتب‌تر و خلوت تر شده است. آیکون‌های موجود محدودتر شده‌اند و به وسط نوار انتقال یافتند. از این حیث این موضوع بازهم کمی تقلید از سیستم‌عامل مک اپل است اما به هرحال ویژگی مثبتی است که از آن استقبال خواهد شد. اما در نظر داشته باشید که اگر از این تغییر خوشتان نیامد و به ظاهر قبلی ویندوز علاقه داشتید می‌توانید از طریق بخش تنظیمات ویندوز ظاهر آن را تغییر دهید.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل