تکنولوژی

اشتباهات بزرگ در لغو اشتراک در خبرنامه

اشتباهات بزرگ در لغو اشتراک در خبرنامه

طی چند سال گذشته اهمیت راه‌اندازی خبرنامه و تاثیر آن در بازاریابی ایمیلی به خوبی اثبات شده است، و خب طبیعتا استفاده نادرست از هر ابزاری نه تنها سود آور نیست بلکه ضرر بیشتری می‌رساند. متاسفانه روند عضویت در خبرنامه بسیار شبیه به داستان روباه و کلاغ است. خیلی از افراد به دلیل اینکه درباره نحوه اداره کردن یک خبرنامه اطلاعات مناسبی ندارند کاربرانشان را آزار می دهند و در نهایت تمامی ایمیل ها راهی «صندوق هرزنامه» می‌شود.

۱ – وارد کردن آدرس ایمیل برای لغو عضویت

 

این گزینه هم اکنون در بسیاری از خبرنامه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و اکثر توسعه دهندگان آنرا به چشم یک کلید امنیتی می‌بینند که کاملا غلط است و در اغلب اوقات باعث آزار کاربران می‌شود. شرکت Motorola یکی از هزاران شرکتی است که از این گزینه استفاده می‌کند!

مشکل این گزینه

در آدرس اکثر خبرنامه هایی که از این گزینه برای لغو اشتراک استفاده می‌کنند، آدرس ایمیل کاربر به صورت هش شده وجود دارد (که معلوم می‌کند کدام کاربر روی دکمه لغو اشتراک کلیک کرده است، در غیر این صورت سرویس آنها فاقد بخش آنالیز است که طبیعتا یک اشتباه بزرگ محسوب می‌شود)

پس سوال اصلی اینجاست، چرا با وجود کلید از کاربر درخواست می کنید که ایمیلش را وارد کند !؟

راه حل

هنگام عضویت کاربر یک نسخه هش (hash) شده از اطلاعات تولید کنید و یک آدرس اختصاصی برای لغو اشتراک کاربر تهیه کنید. هنگامی که کاربر وارد صفحه شد اطلاعات را به او نشان دهید و از او درخواست کنید که روی دکمه لغو اشتراک کلیک کند (یا مستقیما با لود صفحه اشتراک را لغو کنید)

اکثر سیستم‌های ارسال خبرنامه مثل MailChimp و نمونه‌های دیگر این امکان را به صورت پیش‌فرض دارند و نیازی نیست کاری کنید؛ اما اگر خبرنامه را خودتان و توسط سیستم اختصاصی‌تان می‌فرستید باید حواستان به این مسئله باشد.

۲ – ورود جهت لغو عضویت

 

سرویس aboutMe هر هفته یک ایمیل درباره کسانی که از صفحه شما بازدید کرده‌اند و … ارسال می‌کند. که به معنای واقعی کلمه «اسپم» است و متاسفانه آزاردهنده‌تر از همه اینها، برای لغو اشتراک باید وارد حساب کاربریتان شوید.

مشکل این گزینه

مشکل اینجاست که من (و مطمئنا خیلی از کاربران) مدت زیادی است که به حساب کاربری خودم در این سرویس سرنزده‌ام و خب شاید رمز عبورش را فراموش کرده ام. برای همین گزینه «گزارش به عنوان هرزنامه» برای من (و افراد کلافه) بسیار ساده‌تر است تا بازیابی رمز عبور و لغو اشتراک.

راه حل قبلی هم برای این مشکل گزینه مناسبی است.

۳ – تایید لغو عضویت

راه هایی که گوگل برای لغو عضویت از آن استفاده می‌کند بسیار مناسب است. اما تایید مجدد ایمیل غیرقابل قبول است، خصوصا زمانی که ایمیل شما اهمیت چندان زیادی نداشته باشد.

مشکل این گزینه

این گزینه مشکل روانشناسی دارد. کاربر با قاطعیت تمام تمایل دارد از شر سرویسی که «واقعا به آن نیاز ندارد» خلاص شود. شانس شما برای بازگرداندن او بسیار پایین است و این گزینه جز افزایش عصبانیت وی کاربرد دیگری ندارد. مثل این است که شما تابلوی «پارک ممنوع» را روی درب منزلتان نصب کنید و افرادی که قصد توقف دارند، زنگ در را به صدا در آورند و به شما بگویند که قصد دارند خودرویشان را درب منزل شما پارک کنند!

راه حل

اشتباهتان را قبول کنید. هرگز از کاربرانتان درخواست نکنید که برای لغو عضویت روی لینکی که به ایمیلشان ارسال می‌شود کلیک کنند.

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل