مقالات

10 اشتباه جوجه برنامه نویس ها

10 اشتباه جوجه برنامه نویس ها

هر تازه کاری که قدم به دنیای بی کران برنامه نویسی می گذارد باید از چند اشتباه که سایر برنامه نویس ها قبلا مرتکب شده اند پرهیز کند . ما لیستی از این اشتباهات را برای شما آورده ایم . با تیم پیشگام دو همراه باشید .

1- می خواهم با برنامه نویسی ثروت مند شوم

راه های فراوانی برای ثروت مند شدن وجود دارد . شاید برنامه نویسی هم یکی از آنها باشد . اما یادگرفتن برنامه نویسی با هدف ثروت مند شدن ، تنها شما را به بیراهه می کشاند . البته بسیاری هستند که با برنامه نویسی اپ های کوچک همچون Flappy Bird توانسته اند به ثروتی هنگفت برسند . اما همه برنامه نویس ها اینطور نیستند . حداقل شاید در بعضی کشورهای پیشرفته حقوق توسعه دهندگان ، مبلغ بالایی باشد ، اما کمتر برنامه نویسی وجود دارد به یکباره ثروتمند شده است . در ضمن ممکن است در حین یادگیری یک زبان و یا هر زبان دیگری مدام به این فکر کنید که آیا این زبان یا کلا برنامه نویسی درآمدی برای من به همرا دارد یا نه ؟ که چنین افکاری تمرکز شما را برهم می زند و از کارایی شما می کاهد .

پس قبل از اینکه به ثروت مند شدن با برنامه نویسی بیندیشید ، فرض کنید چیزی به اسم پول در دنیا وجود ندارد . آیا باز هم به دنبال برنامه نویسی می رفتید؟

2- با خواندن فلان کتاب یا رفتن سر فلان کلاس برنامه نویسی را فول خواهم شد

اگر شما فکر می کنید که با نگاه کردن چند فیلم آموزشی و یا خواندن چند کتاب کم حجم (کتاب هایی با صفحات بین 10 تا 100 صفحه) می توانید ، اسم برنامه نویس حرفه ای را یدک بکشید ، متاسفم . شما حتی اگر سینتکس یک زبان برنامه نویسی را نیز به خوبی از بر باشید ، باید به کسب تجربه بپردازید تا بتوانید به درک عمیقی از ابزاری که یادگرفته اید و در اختیار دارید برسید . شما شاید مطالبی را در هنگام یادگیری یک زبان فرابگیرید که در نگاه اول شاید برای شما کاربردی نداشته باشند ، اما ممکن است در آینده و در هنگام توسعه نرم افزارهای بزرگتر و با ریسک بالا شما ، یاری دهنده باشد . در واقع برای برنامه نویس شدن نیاز به حداقل 10 سال زمان نیازمندید .

پس هروقت از شما پرسیدند که برنامه نویس حرفه ای هستید ، شکسته نفسی بفرمایید و بگویید که جوجه برنامه نویسی بیش نیستید و خیلی چیزها باید یاد بگیرید . و پروژه های پیشنهادی را برانداز کنید و ببینید که اگر توانایی انجام آن ها را دارید ، به مشتری بگویید : " البته خیلی هم دیگه آماتور نیستیم ، میشه از پسش براومد " اگر هم پروژه در سطح و اندازه شما نیست ، بفرمایید که : " نه واقعا چیزی ازش حالیم نمی شه " . این طوری نه سیخ می سوزد نه کباب و نه وجه حرفه ای شما خراب می شود . یادتان نرود که مشتری ها به دنبال افراد کاربلد و قابل اعتماد هستند . در کل اعتماد کسی را خراب نکنید .

3- یادگیری خود را به تعویق می اندازند

بسیاری از نوجوانان و جوانان هستند که یادگیری خود را به تعویق می اندازند و به عبارت دیگر امروز و فردا می کنند . بسیاری هم سر انتخاب زبان برنامه نویسی توقف کرده اند و هنوز زبان خود را انتخاب نکرده اند . مهم نیست که کدام زبان را شروع می کنید .

پس مهم این است که حداقل کار را با یک زبان ( هیچ فرقی نمی کند ) شروع کنید و زبان های مختلف را امتحان کنید . شما لازم نیست برای اینکه تن خود را به آب بزنید حتما شنا بلد باشید ، شما شیرجه بروید . کم کم خود یاد می گیرید که چگونه شنا کنید .

4- کدام زبان برنامه نویسی قدرتمند است

جت F16 ، جنگنده ای سریع و با هدف گیری بسیار عالی می باشد . اما به واقع چنین جنگنده ای به درد مسافت های 50 کیلومتری و یا بیشتر می خورد ؟ اگر هم شما به فرض توانایی مالی داشتن چنین جنگنده ای را دارید ، واقعا برای یک مسافت 50 کیلومتری باید هزینه ای سنگین را متحمل شوید که شاید تنها 1 نفر از هر 50 میلیون نفر ، قادر به پرداخت چنین هزینه ای باشند . اما شما تنها با داشتن یک پراید می توانید با هزینه ای مناسب به مقصد خود برسید .

پس سعی کنید از ابزاری استفاده کنید که برای شما مناسب باشد . قدرتمند بودن به معنای مناسب بودن نیست .

5- از کجا شروع کنم

از هر جا دل مبارکتان می خواهد . در دنیایی زندگی می کنیم که بالواقع دنیای فرصت هاست . پرسیدن چنین سوالی در این دریای فرصت ها کمی عجیب است . بسیاری از کسانی را دیده ام که شاید هزاران بار از افراد حرفه ای این سوال را می پرسند ، اما تا به حال یک خط کد هم ننوشته اند . لازم نیست به دانلود و نصب ابزارهای برنامه نویسی بپردازید . کلی کامپایلرهای آنلاین برای بیشتر زبان های برنامه نویسی وجود دارد که شما بدون دانلود و نصب هیچ برنامه ای ، تنها در مرورگر خود می توانید کد های مختلفی از زبان های مختلف را امتحان کنید .

پس به سایت کامپایلرهای انلاین رفته و طعم زبان های مختلف را بچشید و ببینید کدام یک به مزاق شما خوش می آید .

6- در کار من نباید اشتباه وجود داشته باشد

حقیقت این است که ما ایرانی ها مردمی کمال گرا هستیم . یعنی اگر به 99.99 هدف خود برسیم باز هم ناراضی هستیم . البته چنین چیزی به خودی خود بد نیست . اما اگر ما از راهی که طی می کنیم دلزده کند ، واقعا مشکلی جدی محسوب می شود . بسیاری از برنامه نویسان را دیده ام که تنها با یک ارور ، به ناگه غلیان درونی آن ها به سمت انفجار رفته و عنان خود را از دست داده اند .

کلا برنامه نویسی یعنی خلق یک موجود نرم افزاری و تکمیل آن . خودتان مستحضر هستید که هیچ چیز کاملی در این دنیا وجود ندارد . لینوکس ، ویندوز ، آندروید ، ویندوزفون و خیلی چیزهای دیگر که معایب و محاسن خاص خود را دارند . اما نکته کلیدی در هرکدام از این محصولات این است که هر کدام هر روز بهتر و بهتر می شوند و مشکلات و باگ های آن ها برطرف می شود .

پس برنامه نویسی به معنای دست و پنجه نرم کردن با مشکلات است و اگر می خواهید برنامه نویس شوید و توانایی حل مسالمت آمیز مشکلات و سیاست برخورد با آنها را ندارید ، بهتر است کلا زندگی نکنید . چون زندگی و برنامه نویسی در یک چیز مشترکند و آن هم مشکلات فراوانی که در آینده ممکن است برای شما پیش آید (البته زندگی و برنامه نویسی یک روی خوش دیگر هم دارند ) .

7- من به تنهایی موفق خواهم شد

متاسفانه ، متاسفانه ، یکی از بدترین مشکلاتی که ما ایرانی ها با آن مواجه هستیم . کار و مباحثه گروهی . البته یک برنامه نویس باید بخشی از وقت خود را به یادگیری و توسعه شخصی اختصاص دهد . اما لازم است که آموخته ها و نرم افزارهای خود را با چند برنامه نویس دیگر (اگر حرفه ای باشد چه بهتر) در میان بگذارد و نتیجه چنین برخوردی ، پالایش و محکم کردن آموخته های خویش است . به اشتراک گذاری آموخته ها باعث تثبیت آن ها و یادگیری نقاط مبهم و تاریکی است که خود به تنهایی از فهم آن ها عاجز بودید . البته می توانید افراد هم فکر خود را برای ایجاد یک استارتاپ شناسایی کرده و دور خود جمع کنید .

پس بهتر است در انجمن های مربوطه و یا مکان هایی که برنامه نویس ها دور هم جمع می شوند (در ایران جز در استارتاپ ها نمی شود برنامه نویسان را در دنیای واقعی پیدا کرد) رفت و آمد داشته باشید تا بتوانید از تجربه سایر برنامه نویس ها بهره مند گردید .

8- همه جواب ها در اینترنت است

درست است که اینترنت منبع عظیمی برای یادگیری می باشد ، اما توجه داشته باشید که جواب همه سوال ها در اینترنت نیست . در واقع هنگامی که شما نتوانستید جواب سوال خود را در اینترنت پیدا کنید . باید به مانند فیثاغورث و سایر دانشمندان عمل کنید . بدین گونه که کلی کتاب و مقاله را بررسی کنید و ساعت ها وقت خود را صرف کنید تا به جواب سوال خود برسید .

پس بعضی مواقع ممکن است جواب یک سوال و یا یک نقطه مبهم یک هفته یا چند ماه طول بکشد .

9- ما ایرانی ها باهوش ترین انسان ها هستیم

خدا را شکر که کلی منبع و مرجع وجود دارد که چنین چیزی را نفی می کند (خود می توانید در اینترنت جستجو کنید) . درست است که بسیاری از ایرانی ها در شرکت ها و کمپانی های مشهور کار می کنند (امید کردستانی ، پیر امیدیار، سینا تمدن ، حسین اسلامبلچی و خیلی های دیگر) اما این به این معنی نیست که همه ی ایرانی چنین قابلیتی را دارند . یک کلاس درس را در نظر بگیرید که معدل کل کلاس 13 شده است . آیا این معدل به این معنی است که سطح کلاس بسیار پایین است . خیر وقتی معدل کلاس 13 باشد ، ممکن است حداقل یک یا دو نفر دارای معدل بالای 20و یا 19باشند . پس معدل شاگرد اول های کلاس خود را دلیل بر باهوش بودن خود ندانید . اما پذیرفتن این حقیقت بسیار می تواند برای ما مفید باشد . آن هم از این منظر که به جای تکیه بر هوش ، با تکیه بر تلاش و کار گروهی می توان بسیاری از کمبودها را جبران کرد . ادیسون یکی از کسانی است که خواندن زندگی نامه او می تواند سرمشق ما باشد . بچه ی کودنی که به خاطر نمرات بسیار افتضاح از مدرسه اخراج شد اما ، مادرش به او یاد داد که اگر هوش کافی ندارد ، باید تلاش عالی داشته باشد .

پس این حقیقت تلخ را بپذیرید و با تلاش موثر و با کیفیت خود ، این ضغف نه چندان بزرگ را پوشش بدید .

10- یک برنامه نویس تنها باید برنامه نویسی کند

بسیاری از برنامه نویس ها را دیده ام که ساعت ها پشت لپ تاپ و کامپیوتر خود نشسته اند و حتی بعضی مواقع ادرار خود را نگه می دارند . لازم نیست از سلامت و سایر موارد چشم پوشی کنید تا به هدف خود برسید . این کار و تمرین های مداوم برنامه نویسی باید پله به پله و آهسته آهسته صورت گیرد . از شما انتظار نمی رود که در عرض سه روز یک زبان برنامه نویسی یادبگیرید . آ هم اگر در ابتدای راه باشید .

پس یک برنامه نویس علاوه بر نوشتن کدهای زیبا و مسحور کننده ، باید به سلامت خود بپردازد . ورزش کند ، غذاهای سالم بخورد . تحرک کافی داشته باشد و حداقل دو یا سه بار در هفته پیاده روی کند . حداکثر هر دو ساعت از پشت کامپیوتر بلند شده و چند حرکت کششی انجام دهد و همیشه به محض احساس تخلیه ادرار ، ادرار خود را تخلیه کند .

این ده مورد از اشتباهات افراد مبتدی و یا همان جوجه برنامه نویس ها در ابتدای راه بود ، اگر شما هم فکر می کنید موردی از قلم افتاده با ما درمیان بگذارید .

تو پیشگامیت، میتونی سوالات رو بپرسی و هم میتونی مطلب منتشر کنی.

پیشگام پلاس   پرسش و پاسخ



ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

  ورود / ثبت نام با حساب گوگل  

 

2 نظر ثبت شده